Lijkt naar mijn mening inderdaad veel meer op gidsen dan op begeleiden. De uitvoering is weliswaar niet helemaal netjes te noemen, maar van begeleiding als zodanig is geen sprake.
Overigens komt gidsen door verkeersregelaars bij evenementen wel vaker voor. Niet alleen voor hulpdiensten, maar ook voor touringcars, speciale gasten, etc. Op een afgesproken punt oppikken en voorrijden naar het eindpunt. Meestal om te voorkomen dat betreffende voertuigen op een verkeerd punt terecht komen en zich daar vastrijden. En mogelijk is het ook bedoeld als voorwaarschuwing voor de verkeersposten, zodat deze zeker weten dat binnen een bepaalde tijd de ambulance / ander voertuig ook zal volgen.
Gidsen door VKRs kan ik mee inkomen, dat kan nuttig zijn, maar het te gidsen voertuig zal toch wel binnen de geldende verkeersregels (max. snelheid etc.) moeten vallen.
In het filmpje is er geen sprake meer van verantwoord gidsen.
De ambu rijdt met OGS, heeft dus haast, en duidelijk is te zien dat de motor (en vermoedelijk de ambu erachter ook) snel onderweg is. Het eerste wat de overige verkeersdeelnemers opvalt is mogelijk de ambulance en niet de motorrijders (bij gebrek aan OGS), die echter dichterbij zijn en dus meer gevaar opleveren.
Bovendien moet de ambulancechauffeur haast maken, maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat hij die motorrijders niet omver rijdt.
De motorrijders moeten als het ware hun snelheid vooruitziend aan de ambulance aanpassen, waardoor ze vaker in de spiegel moeten kijken dan ze misschien gewend zijn en minder vooruitkijken, en daarbovenop nog eens een aantal verkeersregels aan hun laars lappen, met de nodige gevaarzetting tot gevolg.
De ambulance heeft bovendien geen gidsen nodig, hij zal de weg echt wel weten of door zijn GPS aangewezen krijgen.
Voorwaarschuwing van verkeersposten is eveneens nutteloos. De ambulance valt vanzelf veel eerder op.
Al met al een vrij nutteloze en gevaarlijke bezigheid, mijns inziens.