"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 72407 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #230 Gepost op: 25 april 2015, 00:21:32
Citaat van: Bert65 link=msg=1346098 date=1429905575
Ik mag er toch van uit gaan dat, als een route een evenemententerrein is, het overige verkeer hier niet overheen kan rijden. In het filmpje zag ik andere voertuigen rijden. Met mijn lekenverstand zou ik dan zeggen dat het weer openbare weg is en geen evenemententerrein.
Dat is dan inderdaad een leken uitspraak, maar ook wel heel herkenbaar. Zo redeneerde ik ook voor ik in dit werk rolde, maar de realiteit is gewoon anders gemeenten kunnen elk terrein voor een evenement tot evenemententerrein aanduiden met de daarbij behorende regels.

Kijk maar eens naar het Red Bull weekeinde in R'dam, dan is bijna het hele industrieterrein Spaanse Polder evenementen terrein en toch kan je er gewoon komen met de auto, of zoals al eerder aangehaald Gaypride dan is de hele binnenstad ineens evenemententerrein.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #231 Gepost op: 25 april 2015, 11:02:56
Als vkr motorrijders al een (spoed)begeleiding zouden doen, vind ik persoonlijk dat de heren minimaal een VRO1 en 2 op zak dienen te hebben en misschien moet er wel een soort van 'begeleiding light' uit de blauwe kant komen.

If en when krijgen we nooit dezelfde ontheffingen als reguliere politie (en denk ook niet dat we dat willen), maar je kunt dan wel dingen als spitsers, commandant, staartrijder en gebak erin gebakken krijgen. Feitelijk heb je maar 2 ontheffingen nodig denk ik zo:stop teken mogen geven vanaf de motor en eventueel een rood licht negeren om een kruising stil te zetten. Als je het goed doet, kun je meeste begeleidingen met 4 a 5 man af?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #232 Gepost op: 26 april 2015, 10:44:57
Met alle respect maar gelukkig krijgen jullie niet dezelfde ontheffingen als wij.

Het opleiden tot spitser, cdt en staart is niet zomaar even gedaan. Daarvoor moet de motorrijder van de politie tegenwoordig eerst de OBMS, SMM behalen. Hierna mag hij mits geschikt beginnen met de VTB1(spitser en staart). Slaagt hij hiervoor mag hij aanvullend VTB2(cdt) gaan doen.

Mits geslaagd voor alle opleidingen ben je een week of 6 tot 8 verder. Dan heb je alles in een keer achter elkaar gedaan en nu heb ik nieuws. Dit gaat niet gebeuren bij de Politieacademie, dus gemiddeld is een motorrijder bijna een jaar bezig om dit te bemachtigen. Sommige onderdelen daarbuiten gelaten, aangezien die het intern doen.
Daarbuiten hebben we jaarlijkse applicatiedagen om onze vaardigheden te behouden.

Feitelijk red je het niet met een ontheffing die jij benoemd. Je negeert namelijk soms het hele RVV(overschrijding tp geldende max snelheid/tegen het verkeer inrijden/enzenz).

Dus alles bij elkaar zie ik en met mij meerdere motordienders het absoluut niet zitten dat we vkrs op een motor gaan laten begeleiden.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #233 Gepost op: 26 april 2015, 17:00:51
Ik heb het ook niet over ambulance en/of ambassadeur begeleiding. Het is meer dat er gedacht word aan wielerkoersen, marathon, truckruns e.d.

Wielrennen zul je idd max snelheid wel moeten overtreden, maar bij de andere, lijkt mij, dat als je het goed inkleed, je 3 of 4 mannetjes vooruit hebt rijden, een kruising afzetten, en dan vlak voor de stoet weer doorgaan.

Wij willen al jullie ontheffingen niet, want dan zouden wij ook blauw en sirene moeten krijgen, en dat gaat niet gebeuren. Maar zoals je in het beginstuk hebt kunnen lezen, word er wel degelijk over gedacht om vkr wielertochten te laten doen. En als dat er eenmaal is, zal er wel meer bij komen waar geen (super) spoed bij nodig is, maar meer attentie waarde.
Als je 15 jaar geleden had gezegd dat er bedrijven zouden zijn die verkeer mogen regelen op kruisingen, had iedereen ons voor gek verklaard.

Is het een goede zaak? Twijfelachtig.
Zou ik er aan meedoen? Ik weet het niet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #234 Gepost op: 26 april 2015, 21:12:18
Nu draai de hele toestand eens om. Waarom zijn er zoveel van die kermiskoersen in Nederland? Omdat iedere wegbeheerder en politie-verkeersadviseur het wel mogelijk vindt dat die begeleiding met een handjevol motoragenten en een bataljon motor-verkeersregelaars kan. Vervolgens wil iedere motor-verkeersregelaar dat wel doen, maar zijn er altijd te weinig, zodat er te hard gereden moet worden, er geen tijd is om fatsoenlijk af te stappen en maar al improviserend en verkeersregelend het beste ervan te maken.

Vervolgens vindt de wetgever dat dit nooit de bedoeling was en maakt men het strafbaar. Bovendien wordt er nog een beetje verder bezuinigd op de politie en is die ondersteuning van de politie niet meer altijd mogelijk. Niemand die zich dan op het hoofd krabt of die kermiskoersen dan nog wel door kunnen gaan, nee, we moeten de verkeersregelaar nog maar meer bevoegdheden gaan geven. Vaak vrijwilligers, op/met eigen voertuigen, sommige met aanvullende opleidingen maar velen ook zonder, velen met allerlei geïmproviseerde signalering. Terwijl al die verkeersregelaars klagen over dat hun aanwijzingen niet worden opgevolgd, er meer politie moet komen om dit te bekeuren, of anders de verkeersregelaar zelf maar bonnen moet gaan schrijven....

Als we nu eens beginnen met kritisch kijken naar hoe we in Nederland evenementen organiseren (en hoeveel dat er zijn), dan kunnen we volgens mij nog heel wat verbeteren in de aanpak van dat soort zaken. Een paar extra verkeersregelaars met wat strategisch geplaatste hekken en borden kunnen al zoveel verschil maken soms...  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #235 Gepost op: 26 april 2015, 22:11:21
Het probleem wat je dan weer krijgt Lt.Col.Me, is het kostenplaatje om de hekken en borden op de plek te krijgen en er weer vandaan.  En in een aantal gevallen (lees de discussie over het AMG incident er maar op na) willen de autoriteiten geen hek, omdat dat het verkeer te veel belemmert. Dit zal bij een echte plaatselijke kermiskoers misschien iets makkelijker te regelen zijn, maar zolang er mensen in en uit mogen, is een hek eigenlijk al te veel. Je zou dan al aan pylonnen moeten gaan denken om toch iets van een fysieke afzettingen te krijgen.

Mds:Misschien af splitsen? Het gaat niet meer echt over speodbegeleiding maar nu meer over hoe, wat waar.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #236 Gepost op: 26 april 2015, 23:27:49
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1346405 date=1430075538
Als we nu eens beginnen met kritisch kijken naar hoe we in Nederland evenementen organiseren (en hoeveel dat er zijn), dan kunnen we volgens mij nog heel wat verbeteren in de aanpak van dat soort zaken. Een paar extra verkeersregelaars met wat strategisch geplaatste hekken en borden kunnen al zoveel verschil maken soms...  98uiye

Dat is onmogelijk om bij iedere straat hekken te plaatsen.
Neem nu als voorbeeld de omloop van Voerendaal (LB).
Deze gaat dwars door de gemeente Voerendaal.
Deze organisatie krijgt niet eens meer Politie mee.
Dus zul je alles moeten doen met Verkeersregelaars, en er zijn gewoon te weinig verkeersregelaars voorhanden om de zaak fatsoenlijk volgens het boekje gedekt te krijgen.
Dus je zal al moeten zoeken naar compromissen, en een van die compromissen is om met Motards te werken, die wel af en toe de regels moeten overtreden om optijd de handel stil te zetten.

En zoals je zegt zet op elk ruispunt hekken neer, dat gaat gewoon niet.
Daar zul je dan ook een verkeersregelaar bij moeten zetten om dat hek in de gaten te houden, en dat personeel is zeer schaars.
Daarbij komt dat de gemeente never nooit een vergunning gaat afgeven om in de halve gemeente het verkeer een hele middag te gaan stremmen.

En de regelgeving maakt het er ook niet makkelijker op, dus zul je in de toekomst overal in den lande complete kamikaze verkeersregelaars gaan tegenkomen.
En dat alleen maar omdat in de wetgeving geen ruimte is om dit ordentelijk te kunnen regelen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #237 Gepost op: 27 april 2015, 07:22:57
Citaat van: NS1607 link=msg=1346423 date=1430083669
Dus je zal al moeten zoeken naar compromissen, en een van die compromissen is om met Motards te werken, die wel af en toe de regels moeten overtreden om optijd de handel stil te zetten.

Als verkeersregelaar moet je dat helemaal niet willen doen. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie en de gemeente om dit soort zaken goed te regelen. Als jij als motorrijder/verkeersregelaar te hard moet rijden (wat je waarschijnlijk prachtig vind om te doen) om dingen af te kunnen zetten, dan loop je gewoon enorme (juridische) risico's. Zeker als je geen ontheffing hebt (en die krijg je ook niet voor te hard rijden) en al helemaal niet zonder opleiding!

Als het mis gaat... dan ben JIJ de gene die vervolgd wordt, en wast de organisatie en gemeente zijn handen in onschuld.

Dus als je gedwongen wordt om te hard te rijden, dan kan je er maar beter gewoon mee stoppen, en dan is het verder het probleem van bovengenoemde instanties om voldoende mensen in te zetten om de boel volgens de regels af te zetten.

En als je voldoende mensen inzet, dan is dat ook prima te doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #238 Gepost op: 27 april 2015, 11:50:31
Citaat van: batoutofhell link=msg=1346416 date=1430079081
Het probleem wat je dan weer krijgt Lt.Col.Me, is het kostenplaatje om de hekken en borden op de plek te krijgen en er weer vandaan.  En in een aantal gevallen (lees de discussie over het AMG incident er maar op na) willen de autoriteiten geen hek, omdat dat het verkeer te veel belemmert. Dit zal bij een echte plaatselijke kermiskoers misschien iets makkelijker te regelen zijn, maar zolang er mensen in en uit mogen, is een hek eigenlijk al te veel. Je zou dan al aan pylonnen moeten gaan denken om toch iets van een fysieke afzettingen te krijgen.
Wil de organisatie geen hek of wil de wegbeheerder/politie geen hek? Want dat wordt in de Amstel Gold discussie niet duidelijk. Mijn ervaring is dat de organisatie het liefst zo weinig mogelijk mensen en middelen (want kosten!) wil inzetten en dat de wegbeheerder of politie dan moet afdwingen dat er maatregelen worden genomen. En het is gemakkelijk om bij een doorlaatpunt alleen een verkeersregelaar en/of een paar kegels te plaatsen, maar juridisch gezien betekent het helemaal niets. Als jij als verkeersregelaar net even de andere kant op kijkt en geen stopteken geeft, mag iedereen er dus gewoon in, ook al staan er kegels. Eén enkel hek met C-01, half op de rijbaan, is al voldoende om het plaatje in elk geval ook juridisch dicht te timmeren. Jij als verkeersregelaar kunt je dan bezighouden met de uitzonderingen, en i.p.v. een aanwijzing te geven dat je er NIET in mag, kun je dus een aanwijzing geven dat je er WEL in mag (en dus C-01 mag negeren, want aanwijzingen gaan boven verkeerstekens). Bovendien ben ik van mening dat als je een weg moet afsluiten en dat bestemmingsverkeer nog kan passeren, je dit met die mensen moet regelen. Dus netjes een briefje, een telefoonnummer van een centrale post o.i.d. doorgeven, etc. Maar ja, in sommige regio's in Nederland is er elk weekend zo'n kermiskoers, dus ik kan me voorstellen dat die mensen die daar wonen er op een gegeven ogenblik ook wel zat van zijn...

Citaat van: NS1607 link=msg=1346423 date=1430083669
Dat is onmogelijk om bij iedere straat hekken te plaatsen.
Neem nu als voorbeeld de omloop van Voerendaal (LB).
Deze gaat dwars door de gemeente Voerendaal.
Deze organisatie krijgt niet eens meer Politie mee.
Dus zul je alles moeten doen met Verkeersregelaars, en er zijn gewoon te weinig verkeersregelaars voorhanden om de zaak fatsoenlijk volgens het boekje gedekt te krijgen.
Dus je zal al moeten zoeken naar compromissen, en een van die compromissen is om met Motards te werken, die wel af en toe de regels moeten overtreden om optijd de handel stil te zetten.
Als er niet voldoende mensen zijn, als er niet voldoende hekken zijn, als er overtredingen gepleegd moeten worden, dan kan het evenement dus niet doorgaan. Beetje gechargeerd gezegd, maar zo is het feitelijk wel. Een evenementenorganisatie vraagt een vergunning aan. De gemeente, wegbeheerder en hulpdiensten controleren of de organisatie de veiligheid en de doorstroming van het verkeer kan garanderen. Als dat niet zo is, dan zal de gemeente/wegbeheerder/politie aangeven wat er extra geregeld moet worden om de veiligheid en doorstroming te waarborgen, en dit zet men in de vergunning. Doe je daar als organisatie niets mee, dan voldoe je niet aan de vergunning en kan het evenement dus niet doorgaan.

Citaat van: NS1607 link=msg=1346423 date=1430083669
En zoals je zegt zet op elk ruispunt hekken neer, dat gaat gewoon niet.
Daar zul je dan ook een verkeersregelaar bij moeten zetten om dat hek in de gaten te houden, en dat personeel is zeer schaars.
Daarbij komt dat de gemeente never nooit een vergunning gaat afgeven om in de halve gemeente het verkeer een hele middag te gaan stremmen.
Waarom niet? Ik ken zat van die kermiskoersen waarbij de rondes volledig in de afzettingen gaan omdat dit de enige manier is om de zaak goed te regelen. Wel met doorlaatpunten die degelijk bemand worden, maar het parcours zelf is volledig vrij. Natuurlijk zijn er ook van die koersen waarbij je maar 1x op dezelfde plaats komt, en dan kun je dat parcours niet geheel vooraf afzetten. Maar als je daarbij geen politie tot je beschikking hebt, dan moet je het dus volgens de regels doen. Dan zou het zomaar kunnen dat je 10 minuten voor het passeren van de koers een weggedeelte geheel afzet, verkeersvrij maakt en direct na het passeren de afzetting weer weghaalt.

Citaat van: NS1607 link=msg=1346423 date=1430083669
En de regelgeving maakt het er ook niet makkelijker op, dus zul je in de toekomst overal in den lande complete kamikaze verkeersregelaars gaan tegenkomen.
En dat alleen maar omdat in de wetgeving geen ruimte is om dit ordentelijk te kunnen regelen.
De wetgeving biedt alle ruimte om het ordelijk te regelen. Je kunt een vergunning aanvragen voor het evenement, voor de verkeersmaatregelen, voor de aanstelling van verkeersregelaars, etc. etc. Maar omdat een organisatie geen 100 verkeersregelaars wil betalen, betekent dat dus niet dat de wetgeving niet klopt en je maar overal kamikaze verkeersregelaars moet inzetten. Het betekent gewoon dat je als organisatie meer moet doen of je evenement niet moet houden.

En voor iedereen die over kosten begint te neuzelen: er zijn zat gemeenten die best wel willen meewerken. De meeste gemeenten hebben zelf ook hekken, en het is soms alleen maar een kwestie van even vragen of de gemeente wil meewerken in het plaatsen ervan. Kost vaak geen stuiver. Hetzelfde geldt voor verkeersregelaars. Er zijn zat evenementenverkeersregelaars die voor een lunchpakketje wel willen helpen, vanuit buurgemeentes of elders. Je moet er alleen wat meer moeite voor doen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #239 Gepost op: 27 april 2015, 15:00:09
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1346503 date=1430128231

De wetgeving biedt alle ruimte om het ordelijk te regelen. Je kunt een vergunning aanvragen voor het evenement, voor de verkeersmaatregelen, voor de aanstelling van verkeersregelaars, etc. etc. Maar omdat een organisatie geen 100 verkeersregelaars wil betalen, betekent dat dus niet dat de wetgeving niet klopt en je maar overal kamikaze verkeersregelaars moet inzetten. Het betekent gewoon dat je als organisatie meer moet doen of je evenement niet moet houden.

Niet willen of niet kunnen betalen?
De meeste organisaties kunnen die niet betalen, dus zijn volledig afhankelijk van vrijwilligers.
Ik ben zelf actief in meerdere verenigingen, en weet als geen ander wat het allemaal kost.
En geloof maar van mij dat de meeste organisaties het niet kunnen betalen.
Zij organiseren juist de evenementen omdat de club/verenigingskas gespekt moet worden.

En juist daarin schiet de overheid tekort.
Het is al moeilijk genoeg om je hoofd boven water te houden, want je bent bijvoorbeeld als schutterij financieel afhankelijk van de contributie, en giften van particulieren of sponsors.
Van de gemeentelijke subsidie kun je als vereniging nog geen droog brood smeren.
En nog een groot probleem is het belastingstelsel, daar hebben wij vooral als schutterij heel veel last van.
Wij bezitten in waarde meer goederen dan geld.
Denk maar eens aan uniformen, instrumenten, geweren, koningszilver en natuurlijk de verplichte wapenkluis waar je aan moet voldoen.
Die kosten gewoon stukken van mensen.

En dat geld voor heel veel organisaties en verenigingen, liquide middelen zijn dan zeer beperkt.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.