Beste Lt. Col. Me, ik wilde toch op enkele puntjes reageren, met uw welnemen:
Dat de rit op zichzelf niet uitblinkt in netjes rijden is duidelijk. Maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen, ook niet voor ambulances. Een soepele rit met gelijkmatige, lagere snelheid waarbij de chauffeur te allen tijde kan doorrijden is misschien wel beter dan met hogere snelheid bij iedere verkeerspost afremmen om te checken of het vrij is. Dan is "spoed" echt niet in het geding.
Om de soepele doch snelle rit van een ambulance mogelijk te maken is bij mijn weten juist het protocol "spoedbegeleiding" uitgevonden. Zoals bekend mag worden verondersteld, is zo'n begeleiding, die een hoge en gelijkmatige snelheid van een ambulance moet garanderen, alleen mogelijk als de begeleidende motor(en) die voorop rijden bij tijd en wijle véél sneller rijden dan de ambu, om op gevaarlijke punten in te houden om verkeer te waarschuwen. Dit protocol kan en mag m.i. door firma's als de StEB niet uitgevoerd worden, omdat:
1. De (tussentijdse) snelheid veelal de toegestane maximumsnelheid fors overschrijdt
2. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten zonder OGS niet mogelijk is
3. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten met alleen optische signalen (amber, zoals op enkele van de brandweerbegeleidingsfilmpjes te zien) enerzijds te weinig effect heeft om op voldoende afstand te worden opgemerkt, en anderszijds alleen mogelijk is met illegaal gemonteerde amber flitsers
4. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten met alleen optische signalen in de vorm van alarmknipperlichten en grootlicht eveneens te weinig effect heeft
5. De waarschuwing al snel door het verkeer in de wind kan worden geslagen - tenzij de motorrijder erin slaagt het verkeer middels een illegaal vanaf de motor gegeven stopteken te overtuigen dat het beter kan stoppen.
Als een hoge snelheid níet nodig is (maar daarvan is in de filmpjes weinig te zien) is het m.i. toegestane gidsen voldoende.
Best mogelijk dat de reguliere aanrijdroute niet dezelfde is als de aanrijdroute tijdens een evenement. En als dat door de meldkamer even niet juist wordt gecommuniceerd en je dus op je GPS wilt vertrouwen, kom je dus van een koude kermis thuis. Mag je als chauffeur blij zijn dat er iemand voor je rijdt die het wel weet. Of er wordt per melding bekeken welke route wordt vrijgemaakt, en de motorrijder gidst vervolgens een ambulance over de juiste vrijgemaakte route. Er kunnen genoeg redenen zijn om ook ambulances en andere hulpdiensten te gidsen. (Overigens weet ik niet wat de reden is dat er hier gegidst wordt.)
Dát punt kan ik accepteren, zij het beperkt tot het gidsen. Als de ambulance eigenlijk met spoed zou moeten rijden is van gidsen geen sprake meer en moeten de professionals voor een spoedbegeleiding zorgen.
Ben ik niet met u eens. Verkeersposten moeten in eerste instantie afgaan op hun gehoor en zichtveld, zeker als zij nog niet middels communicatie zijn gewaarschuwd. Als de post dan ook nog erg druk is met overstekende voetgangers (met name die groep) of andere weggebruikers, dan is een motorrijder op enige afstand voor de ambulance een welkome aanvulling. Maar ook hiervan weet ik niet of dat in dit geval van toepassing is.
Dit kan eventueel inderdaad werken, maar alleen als de motorrijders inderdaad een ruime afstand voor de ambulance innemen en ruim voor de ambulance wegrijden, en bij het waarschuwen van de posten niet te ver boven de maximumsnelheid komen (in het filmpje wordt aan geen van beide voorwaarden voldaan). Zoals gezegd, de motoren zijn bij gebrek aan OGS eventueel niet vroeg genoeg herkenbaar als ze te snel rijden.