Aan de hand van zo'n filmpje komen er behoorlijke heftige reacties los zónder dat iemand op de hoogte is van gemaakte afspraken ter plaatse. Be- en veroordelen vanuit de stoel thuis is te makkelijk om weloverwogen een mening te vormen.
Er kunnen allerhande afspraken, verordeningen, ontheffingen, convenanten of mondelinge afspraken gemaakt zijn omtrent het stuk wegdeel, de inzet en de verantwoordelijkheden, en tot dusverre heeft geen van de reagerende leden daarin enig inzicht of kennis, me dunkt.
Het zijn geen heftige reacties, het is alleen een op een stapeling van feiten die ik benoem. Ik zie een vkr op zijn eigen motor een ambu met OGS begeleiden/begidsen. Hierbij regelt hij verkeer vanaf zijn motor, hij overschrijdt de maximum snelheid ter plaatse. Dus in mijn ogen(en nee, heb mij er niet in verdiept) is dit not done.
Mijn probleem is wat gaat er gebeuren als er ongelukken plaats vinden. Vindt de plaatselijke politie het dan nog steeds goed. Wat gaat de rechter er van vinden als er slachtoffers vallen omdat een vkr op zijn eigen motor een ambu met OGS begeleid/begidst. Krijgt die vkr dan nog steeds alle steun van de politie. Hoe wordt de politie afgefakkeld door de rechter.
Het begeleiden van een ambu met OGS is en blijft een taak van daarvoor opgeleide politieagenten/KMar personeel. Het is specialistisch werk wat een gedegen training behoeft. Wij training niet voor niets elk jaar in het begeleiden van ambu's, brw en VIP's.