"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71434 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:53:18
Tenzij je het zo timed dat je wegrijd als de motorrijder voor de stoet met OGS de kruising oprijd, weggebruikers zijn dan verplicht dit voertuig voor te laten gaan. Eventuele volgende voertuigen (allen met OGS) moeten ook voorgelaten worden. Gewoon een kwestie van goed timen dus, en goed de snelheid eruit halen voor een kruising.

Een spitser rijdt weg bij een kruising als de commandant deze betreed. De commandant, flankrijders en achterrijders voeren wel blauw (eventueel alleen voor of alleen achter) maar geen GS. Je zal maar als VIP een ritje van 30 minuten TAA TUU TAA TUU horen. Commandant is bij die dus geen voorrangsvoertuig.

Een stopteken en (indien mogelijk) zeggen 'BLIJVEN STAAN' is een vordering tot blijven staan - in ieder geval tot de VIP of ambu voorbij is.

Bij een amburit rijdt wel alles met optische- en geluidssignalen.

Bron: een forumlid die het e.e.a. op youtube heeft gezet en zelf werkzaam is bij de gevolgde dienst:

Blik op de weg: VTB Special


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #81 Gepost op: 26 oktober 2012, 00:21:38
@dielangemotormuis Ik weet dat jullie net even anders mogen werken....en anders inderdaad na de begeleiding verplicht langs de bakker  e050
Maar het gaat mij nu even over de Basis Verkeersregelaar op de motor die zich met dit soort zaken bezig houden.
Wij hebben ook wel eens een optocht of stoet, maar bij ons moet degene die staat blijven staan tot alles voorbij is, daarna vrijgeven en rustig aan weer naar voren komen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #82 Gepost op: 26 oktober 2012, 00:25:52
Wij hebben ook wel eens een optocht of stoet, maar bij ons moet degene die staat blijven staan tot alles voorbij is, daarna vrijgeven en rustig aan weer naar voren komen.

Hier sla je spijker op z'n kop. RUSTIG en niet zoals in de getoonde filmpjes als een bezetene achter een motoragent aan blazen met alle risico's van dien.

en als je zoals jij al aangeeft een optocht/stoet begeleid en ze moeten op de kruisingen blijven staan tot alles is gepasseerd, zal je daar rekening mee moeten houden met de inzet van het aantal motorrijders.


Gast

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 26 oktober 2012, 09:33:42
Wij hebben ook wel eens een optocht of stoet, maar bij ons moet degene die staat blijven staan tot alles voorbij is, daarna vrijgeven en rustig aan weer naar voren komen.

Ik heb tijdens de Kinderbeestfeest/Dreamnight-ritten dat "rustig naar voren komen" maar weinig gezien bij de motor VKR's.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #84 Gepost op: 26 oktober 2012, 09:46:56
Dat lijkt me ook moeilijk.....je wilt zo snel mogelijk weer vooraan zijn.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #85 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:39:03
Dat "rustig naar voren rijden" gebeurt hooguit op het moment dat men een peloton wielrenners moet passeren, simpelweg omdat je daar niet op hoge snelheid voorbij komt. Mijn ervaring met verreweg de meeste motorverkeersregelaars is dat bij het "naar voren rijden" of het "via andere route voor het pakketje komen" niet zo wordt gekeken op de geldende verkeersregels. (Inhalen over doorgetrokken strepen, snelheidsoverschrijding, fietspaden meepakken, zelfs tot en met roodlichtjes.)

Ik begrijp het wel, want vaak is het weer zodanig kort gepland dat je bijna niet anders kunt. Maar als het mis gaat heb je een behoorlijke uitdaging, en vooral voor (semi-)vrijwillige verkeersregelaars die met hun eigen motorfiets op de mat komen levert dat grote problemen op.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #86 Gepost op: 29 oktober 2012, 12:56:40
Maar het gaat mij nu even over de Basis Verkeersregelaar op de motor die zich met dit soort zaken bezig houden.

Ik neem aan dat de verkeersregelaar van z'n motor stapt, het stopteken geeft, een oprijteken geeft en vervolgens weer op de motor stapt. Tenminste, dat is toch de enige toegestane wijze?
Verder netjes aan de verkeersregels houden bij het 'voorop komen'. Wettechnisch gezien lijkt het me dus sowieso lastig om als verkeersregelaar een voertuig/stoet te begeleiden.

Please correct me if i'm wrong!
Senior GGP / Oost-Brabant


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #87 Gepost op: 1 november 2012, 07:53:34
Ik neem aan dat de verkeersregelaar van z'n motor stapt, het stopteken geeft, een oprijteken geeft en vervolgens weer op de motor stapt. Tenminste, dat is toch de enige toegestane wijze?
Verder netjes aan de verkeersregels houden bij het 'voorop komen'. Wettechnisch gezien lijkt het me dus sowieso lastig om als verkeersregelaar een voertuig/stoet te begeleiden.

Please correct me if i'm wrong!

Als je het doet zoals jij het omschrijft en het dus officieel ook zou moeten, is het voor een vkr NIET te doen om een vtg/stoet te begeleiden.

Maarre iets met theorie en praktijk.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #88 Gepost op: 1 november 2012, 11:11:10
Als je het doet zoals jij het omschrijft en het dus officieel ook zou moeten, is het voor een vkr NIET te doen om een vtg/stoet te begeleiden.

Maarre iets met theorie en praktijk.
Tja... (vanuit mijn gezichtspunt als leek met 31 jaar motorervaring  98uiye) niet voor één VKR misschien, maar bij een langzame stoet voor een groepje van een m/v of 6-8 wel (al naar gelang de lengte van de stoet en de manieren waarop om de stoet heen gereden kan worden om het volgende kruispunt te beveiligen). Maar dit valt of staat met de snelheid van de stoet. Als de stoet te snel is (cq moet zijn) gaat die vlieger niet op, dat ben ik met jullie eens. Spoedbegeleiding door VKRs is dus m.i. uit den boze - een marathon of uitvaartcolonne begeleiden zou echter wel gaan, of niet? Hoe snel kan een stoet in de praktijk worden voordat het nodig wordt de begeleiding aan de politie over te laten? (Zal vast wel weer een formule voor zijn, iets met lengte en gem. snelheid van de stoet, aantal VKRs, aantal kruispunten per km, inhaalroutes enzovoort  ^-^).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #89 Gepost op: 1 november 2012, 11:21:26
Als je het puur wetstechnisch bekijkt mag een vkr geen verkeersregels overtreden. Dus als hij een stoet begeleid en achter een stoet komt te zitten omdat hij het verkeer op de kruising, naast zijn motor staande, moest regelen en hij wil weer voor de stoet uit komen mag hij geen verkeersregels overtreden. De vkr heeft zich gewoon aan de ter plaatse geldende verkeersregels te houden. Maw hij mag niet inhalen bij een doorgetrokken streep, even er langs via het fietspad mag ook niet, inhaalverboden mag hij ook niet negeren.

Dus een spoedbegeleiding door een vkr kan dus nooit voorkomen, tenzij de vkr de verkeersregels aan zijn laars lapt.