"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 73645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:22:41
De heren mogen blij zijn dat deze motormuis er niet stond. Ik had een aantal rijbewijzen ingenomen en een aantal aanhoudingen voor valse hoedanigheid.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:24:43
Ik geloof best dat men dit heeft afgeregeld met de lokale politie, het rond rijden op motoren als vkr. Echter geloof ik nooit dat de politie toestemming aan een vkr geeft om op de openbare weg een ambu te gaan begeleiden op zijn eigen motor.

Echter waar het mij omgaat is wat gaat er gebeuren als zo'n vkr op zijn eigen motor iemand onderste boven scheurt. Dit kan nooit onder de verantwoordelijkheid van de politie kunnen vallen mijns inziens.
Zoals je zelf al aangeeft, in hoeverre is het begeleiden en hoever gidsen (zinvol dan wel niet)?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:35:04
Even een vraag voor de motorrijders onder ons.

Hoe hard schatten jullie dat deze motoren gereden hebben?
Ik hoor hem (de filmer) doorschakelen naar de derde versnelling en hoog in zijn toeren zitten, dus mijn schatting is op piek 70 a 80 km/pu (maar ik ben geen motorrijder).
Camera geeft een vertekend beeld qua snelheid, maar kan de snelheid een beslissende factor zijn voor de blauwe kant om dit te zien als loodsen of als een daadwerkelijke begeleiding?
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:48:52
Maarja er staat een noodhulpvoertuig op het kruisdpunt die het toestaat en alles laat doorgaan,wat een cowboy's daar zeg en volgens mijn gaan ze daar echt wel de openbareweg op. Maar het zal wel weer allemaal op eigen titel gebeuren en niks met overleg van politie,ik zou als ik prio1 moet rijden met een ambu alleen maar gevaarlijk en hinderlijk ondervinden van zo figuur die denkt belangrijk te zijn.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:52:38
Even een vraag voor de motorrijders onder ons.

Hoe hard schatten jullie dat deze motoren gereden hebben?
Ik hoor hem (de filmer) doorschakelen naar de derde versnelling en hoog in zijn toeren zitten, dus mijn schatting is op piek 70 a 80 km/pu (maar ik ben geen motorrijder).
Camera geeft een vertekend beeld qua snelheid, maar kan de snelheid een beslissende factor zijn voor de blauwe kant om dit te zien als loodsen of als een daadwerkelijke begeleiding?

De 70 a 80 km/u halen ze zeker wel en op sommige stukken gaan ze nog wel harder ook.

Maarja er staat een noodhulpvoertuig op het kruisdpunt die het toestaat en alles laat doorgaan,wat een cowboy's daar zeg en volgens mijn gaan ze daar echt wel de openbareweg op. Maar het zal wel weer allemaal op eigen titel gebeuren en niks met overleg van politie,ik zou als ik prio1 moet rijden met een ambu alleen maar gevaarlijk en hinderlijk ondervinden van zo figuur die denkt belangrijk te zijn.

Als ze niet al continue op de openbare weg reden...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:21:51
Lijkt naar mijn mening inderdaad veel meer op gidsen dan op begeleiden. De uitvoering is weliswaar niet helemaal netjes te noemen, maar van begeleiding als zodanig is geen sprake.

Overigens komt gidsen door verkeersregelaars bij evenementen wel vaker voor. Niet alleen voor hulpdiensten, maar ook voor touringcars, speciale gasten, etc. Op een afgesproken punt oppikken en voorrijden naar het eindpunt. Meestal om te voorkomen dat betreffende voertuigen op een verkeerd punt terecht komen en zich daar vastrijden. En mogelijk is het ook bedoeld als voorwaarschuwing voor de verkeersposten, zodat deze zeker weten dat binnen een bepaalde tijd de ambulance / ander voertuig ook zal volgen.

Gidsen door VKRs kan ik mee inkomen, dat kan nuttig zijn, maar het te gidsen voertuig zal toch wel binnen de geldende verkeersregels (max. snelheid etc.) moeten vallen.

In het filmpje is er geen sprake meer van verantwoord gidsen.
De ambu rijdt met OGS, heeft dus haast, en duidelijk is te zien dat de motor (en vermoedelijk de ambu erachter ook) snel onderweg is. Het eerste wat de overige verkeersdeelnemers opvalt is mogelijk de ambulance en niet de motorrijders (bij gebrek aan OGS), die echter dichterbij zijn en dus meer gevaar opleveren.
Bovendien moet de ambulancechauffeur haast maken, maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat hij die motorrijders niet omver rijdt.
De motorrijders moeten als het ware hun snelheid vooruitziend aan de ambulance aanpassen, waardoor ze vaker in de spiegel moeten kijken dan ze misschien gewend zijn en minder vooruitkijken, en daarbovenop nog eens een aantal verkeersregels aan hun laars lappen, met de nodige gevaarzetting tot gevolg.
De ambulance heeft bovendien geen gidsen nodig, hij zal de weg echt wel weten of door zijn GPS aangewezen krijgen.

Voorwaarschuwing van verkeersposten is eveneens nutteloos. De ambulance valt vanzelf veel eerder op.

Al met al een vrij nutteloze en gevaarlijke bezigheid, mijns inziens.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:28:29


Al met al een vrij nutteloze en gevaarlijke bezigheid, mijns inziens.
Dat absoluut, het is tenslotte een specialistische taak waaraan zelfs agenten hun vingers niet graag branden ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2012, 14:47:51
Dat je als particuliere beveiliging of verkeersregelaar begidsingen doet kan ik prima inkomen. Maar dan inderdaad bussen, toeleveranciers, artiesten etc. Zaken die dus geen spoed betreffen. Op dergelijke terreinen kan het best lastig zijn om de juiste ingang te vinden, dus dat is heel legitiem. Ik heb dat zelf in m'n tijd als beveiliger ook wel aan de orde gehad. Alles gewoon binnen de geldende regelgeving, uiteraard.

Dergelijke spoedbegeleidingen zijn ook heel legitiem. Ook al is het een afgesloten terrein; het is denk ik voor de verkeersposten wel handig als er een soort 'voorwaarschuwing' komt in de vorm van een motorrijder. Die kan dan gelijk checken of de vrije doorgang wel gewaarborgd is en indien nodig de snelheid eruit halen. Maar dan dus wel door begeleiders die de benodigde bevoegdheden hebben: politie en KMar.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:39:34
De heren mogen blij zijn dat deze motormuis er niet stond. Ik had een aantal rijbewijzen ingenomen en een aantal aanhoudingen voor valse hoedanigheid.
Beetje lullig als uw baas met de verkeersregelaars zou hebben afgesproken dat dit mocht, nietwaar? Want dat is hier ongetwijfeld aan de hand: coördinator van politie maakt met verkeersregelaars afspraken over gids-/begeleidingsactiviteiten, en zolang iedereen zich hier netjes aan houdt kun je er als motoragent niks aan doen. Deze motorclub is overigens ook bekend van de begeleiding van de brandweercolonne (zie ander filmpje), dus dat er een goed contact is met de politie mogen we voor waarheid aannemen.

Gidsen door VKRs kan ik mee inkomen, dat kan nuttig zijn, maar het te gidsen voertuig zal toch wel binnen de geldende verkeersregels (max. snelheid etc.) moeten vallen.

In het filmpje is er geen sprake meer van verantwoord gidsen.
(...) met de nodige gevaarzetting tot gevolg.
Dat de rit op zichzelf niet uitblinkt in netjes rijden is duidelijk. Maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen, ook niet voor ambulances. Een soepele rit met gelijkmatige, lagere snelheid waarbij de chauffeur te allen tijde kan doorrijden is misschien wel beter dan met hogere snelheid bij iedere verkeerspost afremmen om te checken of het vrij is. Dan is "spoed" echt niet in het geding.

De ambulance heeft bovendien geen gidsen nodig, hij zal de weg echt wel weten of door zijn GPS aangewezen krijgen.
Best mogelijk dat de reguliere aanrijdroute niet dezelfde is als de aanrijdroute tijdens een evenement. En als dat door de meldkamer even niet juist wordt gecommuniceerd en je dus op je GPS wilt vertrouwen, kom je dus van een koude kermis thuis. Mag je als chauffeur blij zijn dat er iemand voor je rijdt die het wel weet. Of er wordt per melding bekeken welke route wordt vrijgemaakt, en de motorrijder gidst vervolgens een ambulance over de juiste vrijgemaakte route. Er kunnen genoeg redenen zijn om ook ambulances en andere hulpdiensten te gidsen. (Overigens weet ik niet wat de reden is dat er hier gegidst wordt.)

Voorwaarschuwing van verkeersposten is eveneens nutteloos. De ambulance valt vanzelf veel eerder op.
Ben ik niet met u eens. Verkeersposten moeten in eerste instantie afgaan op hun gehoor en zichtveld, zeker als zij nog niet middels communicatie zijn gewaarschuwd. Als de post dan ook nog erg druk is met overstekende voetgangers (met name die groep) of andere weggebruikers, dan is een motorrijder op enige afstand voor de ambulance een welkome aanvulling. Maar ook hiervan weet ik niet of dat in dit geval van toepassing is.

Dat je als particuliere beveiliging of verkeersregelaar begidsingen doet kan ik prima inkomen. Maar dan inderdaad bussen, toeleveranciers, artiesten etc. Zaken die dus geen spoed betreffen. Op dergelijke terreinen kan het best lastig zijn om de juiste ingang te vinden, dus dat is heel legitiem. Ik heb dat zelf in m'n tijd als beveiliger ook wel aan de orde gehad. Alles gewoon binnen de geldende regelgeving, uiteraard.
Hetzelfde geldt voor hulpdiensten. Niet zelden komen die op hun navigatiesysteem aangereden via de verkeerde route.

Dergelijke spoedbegeleidingen zijn ook heel legitiem. Ook al is het een afgesloten terrein; het is denk ik voor de verkeersposten wel handig als er een soort 'voorwaarschuwing' komt in de vorm van een motorrijder. Die kan dan gelijk checken of de vrije doorgang wel gewaarborgd is en indien nodig de snelheid eruit halen. Maar dan dus wel door begeleiders die de benodigde bevoegdheden hebben: politie en KMar.
Als het om een begeleiding gaat: ja. Als het alleen om gidsen gaat kan een verkeersregelaar (of willekeurig welke motorrijder) dat prima doen, mits hij zich aan de afspraken houdt die over het gidsen zijn gemaakt met de politie, de te gidsen organisaties en de andere verkeersposten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:42:58
Ik had een aantal rijbewijzen ingenomen en een aantal aanhoudingen voor valse hoedanigheid.
Wat voor valse hoedanigheid? Ze doen zich toch niet voor als politieagenten...? Ze plegen hoogstens een snelheidsovertreding, in het ergste geval artikel 5... Ik wil het niet goed praten hoor, dat zeker niet, maar ik kan de valse hoedanigheid nergens in terug vinden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.