"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71464 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #70 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:03:55
Ik denk dat wij hier "De Spitsers" zien  ::)
Deze moeten inderdaad steeds van achter naar voren toe....op zich niets mis mee, maar doe dat dan wel verantwoord......en bovenal zonder enige suïcidale wensen....
Spitsers blijven voor de stoet, om kruisingen vrij te houden / maken, zodra de stoet in de buurt komt gaan ze door naar de volgende kruising. Wat verdomd handig is voor een VKR'er aangezien deze en geen ontheffing heeft om de snelheid te overtreden en geen instructies vanaf zijn motor mag geven.

Stoet zou btw niet ingehaald moeten worden, ook niet door spitsers...

Ik vraag me af hoe de heren zouden reageren als ze het filmpje zelf zouden terug zien...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #71 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:13:39
De "grap" bij verkeersregelaars is vaak dat deze blijven staan totdat de stoet / colonne voorbij is. "Standaard" procedure bij bijvoorbeeld wielerkoersen, omdat als je de post verlaat, alle auto's weer vrolijk gaan rijden. Dat probleem doet zich bij een VTB niet voor omdat in elk geval het te begeleiden pakketje wordt voorafgegaan en meestal wordt gesloten door een motorrijder met blauw. Dan is de kans dus een een stuk kleiner zo niet nihil dat een weggebruiker alsnog gaat rijden zodra de spitser naar het volgende kruispunt gaat. Een uitzondering hierop is misschien nog de militaire colonne, waarbij de KMar zo af en toe blijft staan tot het laatste voertuig, maar mijn indruk is dat de militaire begeleidingen ook minder worden tegenwoordig.

En tja, als je dan als verkeersregelaar achter het pakketje komt te zitten, dan moet je aardig trappen om weer voorop te komen. Dat is een stuk lastiger met alleen oranje knipperlichtjes.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #72 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:21:49
Dan heb ik daar toch juridisch gezien moeite mee  e050
Hoe lang geldt een stopteken dan?  >:D
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #73 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:33:33
Dan heb ik daar toch juridisch gezien moeite mee  e050
Waarmee? Ik weet even niet waar ik dit op moet betrekken...  0098

Hoe lang geldt een stopteken dan?  >:D
Het staat niet in de wet, maar in principe geldt een stopteken totdat een oprijteken wordt gegeven, dan wel de verkeersregeling terug wordt "overgedragen" aan de aanwezige verkeerstekens (inbegrepen verkeerslichten) of de normale voorrangsregeling. Maar zodra de persoon die het stopteken heeft gegeven er als een haas vandoor gaat en er kennelijk geen beletsel is om te blijven wachten, dan nemen weggebruikers opeens aan dat er in het geheel geen regels meer gelden... Gek genoeg.  ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #74 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:35:45
hahaha dat is ook zo.
Zo had ik met een gedelegeerde ook de discussie "geldt een stopteken ook voor de tweede auto, en de derde ect ect"
Feitelijk geef je het stopteken namelijk aan de eerste (buffer) auto.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #75 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:42:10
Inderdaad, een stopteken geldt in principe alleen voor de weggebruiker waaraan het is gegeven. Net als een reguliere voorrangsregeling en een verkeerslicht. Een stopstreep belet het voertuig achter het stoppende voertuig niet om in te halen, maar ook dit inhalende voertuig zal moeten stoppen voor de stopstreep. Een inhalend voertuig moet van een verkeersregelaar dus ook een stopteken krijgen, gezien het feit dat de verkeersregelaar "de stopstreep vervangt".

Gelukkig hebben wij in Nederland ook nog zoiets als verkeersregels t.a.v. inhalen, doorgetrokken strepen, opstelstroken en verplichte richtingen. Dat maakt het verkeer in het algemeen en het werk van een verkeersregelaar wat makkelijker.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #76 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:44:56
Maar dit zijn ook de leuke discussie....de randjes.....
Maar zodra zo'n spitser dus weg zal rijden, vervalt dus ook de noodzaak om aan het stopteken gehoor te geven.
Dus is het dan verstandiger te blijven staan tot stoet voorbij is....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #77 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:47:53
Maar dit zijn ook de leuke discussie....de randjes.....
Maar zodra zo'n spitser dus weg zal rijden, vervalt dus ook de noodzaak om aan het stopteken gehoor te geven.
Dus is het dan verstandiger te blijven staan tot stoet voorbij is....

Ja maar die vlieger gaat bij ons niet op als we met een vip rijden. Die mag je namelijk niet inhalen tijdens de begeleiding. Kom je achterop kost het je gebak en maand lang commentaar en kritiek of je moet via een omweg er weer voor zien te komen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:48:59
Maar dit zijn ook de leuke discussie....de randjes.....
Maar zodra zo'n spitser dus weg zal rijden, vervalt dus ook de noodzaak om aan het stopteken gehoor te geven.
Dus is het dan verstandiger te blijven staan tot stoet voorbij is....
Tenzij je het zo timed dat je wegrijd als de motorrijder voor de stoet met OGS de kruising oprijd, weggebruikers zijn dan verplicht dit voertuig voor te laten gaan. Eventuele volgende voertuigen (allen met OGS) moeten ook voorgelaten worden. Gewoon een kwestie van goed timen dus, en goed de snelheid eruit halen voor een kruising.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:51:52
Tenzij je het zo timed dat je wegrijd als de motorrijder voor de stoet met OGS de kruising oprijd, weggebruikers zijn dan verplicht dit voertuig voor te laten gaan. Eventuele volgende voertuigen (allen met OGS) moeten ook voorgelaten worden. Gewoon een kwestie van goed timen dus, en goed de snelheid eruit halen voor een kruising.

Zo plannen wij het in principe ook. Spitser staat op de kruising en rijd de kruising af op het moment dat de cdt de kruising oprijdt. dat gaat nagenoeg altijd goed.