"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 71436 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #90 Gepost op: 1 november 2012, 11:43:00
"Als je het puur wetstechnisch bekijkt mag een vkr geen verkeersregels overtreden"
Tenzij hij de aanwijzing krijgt deze handeling uit te voeren van een andere VKR   >:D e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 1 november 2012, 16:38:20
"Als je het puur wetstechnisch bekijkt mag een vkr geen verkeersregels overtreden"
Tenzij hij de aanwijzing krijgt deze handeling uit te voeren van een andere VKR   >:D e050

Dan is het geen overtreding, want aanwijzingen gaan boven verkeerstekens (en dus ook boven verkeersregels). Dus houd je je keurig netjes aan art. 82 van het RVV >:D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #92 Gepost op: 1 november 2012, 17:42:56
Maar dan komt die lange ons wel op ons donder geven vanwege 5 WvW  0098
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #93 Gepost op: 1 november 2012, 17:59:48
Dan is het geen overtreding, want aanwijzingen gaan boven verkeerstekens (en dus ook boven verkeersregels). Dus houd je je keurig netjes aan art. 82 van het RVV >:D
alleen mag een vkr geen opdracht geven sneller te rijden dan de maximum snelheid aangeeft (toch?)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #94 Gepost op: 1 november 2012, 18:06:40
Als je het doet zoals jij het omschrijft en het dus officieel ook zou moeten, is het voor een vkr NIET te doen om een vtg/stoet te begeleiden.

Maarre iets met theorie en praktijk.

Ja, dat is inderdaad mijn punt. Wettechnisch ligt het momenteel moeilijk. Vraag is of dat erg is (wil men dat VKR's wel of niet een vtg/stoet kunnen begeleiden?) en willen de ministeries/parlement iets doen om verandering in de wet te krijgen.

Als verkeersregelaar zou ik me -in de huidige situatie- in ieder geval achter de oren krabben als ik gevraagd zou worden een dergelijke begeleiding te doen.
Senior GGP / Oost-Brabant


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #95 Gepost op: 1 november 2012, 18:07:01
Citaat
alleen mag een vkr geen opdracht geven sneller te rijden dan de maximum snelheid aangeeft (toch?)

Yep, dat mag wel.
Aanwijzing gaat boven tekens en regels gesteld in het RVV.
Gelukkig beseffen niet alle verkeersregelaars welke "macht" ze in handen hebben.
Bij de opleiding geven ze ook duidelijk aan dat dit het RVV betreft, en niet de WvW (Waar art. 5 ondergebracht is)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #96 Gepost op: 1 november 2012, 22:43:58
Even het bewuste stukje erbij gepakt uit de Regeling verkeersregelaars 2009.

Er staat letterlijk in Artikel 14:
Citaat
Voor de andere categorieën verkeersregelaars geldt dat zij wel een motorrijtuig mogen gebruiken om zich van de ene plaats naar de andere te begeven,
maar daar aangekomen moeten zij uit het motorrijtuig stappen, dan wel daar vanaf stappen, om hun taak te verrichten.

Feitenboekje: Als verkeersregelaar:
Citaat
m R 705 - niet zijnde weginspecteur Rijkswaterstaat, een aanwijzing in de zin van RVV 1990 vanaf motorrijtuig,
of als verkeersregelaar niet zijnde transportbegeleider of weginspecteur Rijkswaterstaat, vanuit motorrijtuig geven

Er staat zowel in de Regeling als mede in het feitenboekje nergens vermeld dat ik mijn motor op de standaard of bok MOET zetten.
Er staat ook niet vermeld dat ik naast mijn motor MOET staan ik mag alleen niet zittend vanaf mijn motor aanwijzingen geven.
Tenminste zo lees ik het en dan zou het beteken dat er nog steeds de mogelijkheid is om aanwijzingen te geven zonder dat ik
naast mijn motor sta maar er toch niet op zit.

Persoonlijk vind ik dat je moet kijken hoe doet de VKR zijn werk zonder het overige verkeer te hinderen en/of in gevaar te brengen.

Wat Dielangemotormuis al zegt thearie en praktijk zit een wereld van verschil in en dat geldt voor heel veel beroepen en opleidingen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #97 Gepost op: 1 november 2012, 23:59:35
Het woord ZITTEN staat helemaal nergens Enrico. Onder VANAF bedoeld men hier, dat jij met je motorfiets tussen je benen op een kruising staat en het verkeer regelt. Dit mag dus niet, je moet gewoon netjes naast je motor gaan staan.

Doen wij trouwens ook op hele grote drukke kruisingen.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #98 Gepost op: 2 november 2012, 00:02:52
Uhm, wat begrijp je niet van het gedeelte afstappen? Daar staat dus letterlijk dat je niet zittend op  de motor aanwijzingen mag geven, maar er naast moet gaan staan.

Edit: en die lange was me te snel af...


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #99 Gepost op: 2 november 2012, 03:24:30
"m R 705 - niet zijnde weginspecteur Rijkswaterstaat, een aanwijzing in de zin van RVV 1990 vanaf motorrijtuig,
of als verkeersregelaar niet zijnde transportbegeleider of weginspecteur Rijkswaterstaat, vanuit motorrijtuig geven"

Maar in hoeverre en wanneer is/kan een VKR transportbegeleider zijn (want daar hebben we het hier toch over). Want dan zou het weer wel mogen. #verwarrend allemaal
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl