Met het afsnauwen van verkeersdeelnemers wijs ik slechts op het gedrag in de praktijk van veel verkeersregelaars, die de kunst van het communiceren, verbaal of non-verbaal, niet beheersen.
Geef je heldere en duidelijke tekens, en leg je op kalme en duidelijke wijze uit waarom het toch echt niet kan of dat je niet in staat bent om helemaal uit te weiden waarom iemand niet mag doorrijden, hoef je je niet autoritair op te stellen als de baas op de weg.
Let wel, als ik in functie op de weg bezig ben, heb je je aan de aanwijzingen te houden. Ja, hieruit vloeit voort dat ik in zekere zin ´de baas´ ben. Echter, het is ook wat Lt. Col. ME en Haageneesch stellen, je bent in functie bezig, niet als de kerstman of prins carnaval. Ik ben daarentegen ook verantwoordelijk voor degenen die achter mij aan het werk zijn, dus in dezen ben ik dan ook resoluut in mijn stopteken dat men mij niet voorbij mag, maar daarbij hoef ik niet als een haantje over de weg te paraderen en te stellen dat ik de baas ben, hetgeen echter wel de praktijk is bij veel collega´s op de weg. Die nemen het woord ´baas´ op de weg erg letterlijk.
Met professioneel gedrag bereik je heel wat meer dan met autoritair gedrag dat, veelal, te onpas ten toon wordt gespreid. Veelal is het ongehoorzame gedrag van de automobilist een teken van onbegrip voor de tekens van de verkeersregelaar. De omstandigheid dat er een automobilist zich als een hork gedraagt, dient ook in het licht te worden gezien op het totaal van automobilisten die zich wel hebben geconformeerd aan de regels.
Als er veel automobilisten zijn doorgereden, ondanks je tekens, is er iets mis gegaan met je werk.
Als ik aan het werk ben, dan ben ik ook actief aan het werk, dus handjes die bezig zijn en niet in de zakken zitten. Ben ik aan het monitoren, sta ik graag met de handjes in de zakken of met de armen voor de borst gekruist. Hiermee maak ik ook gelijk (non-verbaal) duidelijk dat, indien de verkeersregelaar niets doet, je zelf dient uit te kijken en de verkeersregels toe te passen. De verkeersregelaar trekt sowieso aandacht, maar een rondlopende verkeersregelaar die echter niets doet, nog meer.