Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?

Auteur Topic: Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?  (gelezen 59713 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #90 Gepost op: 8 april 2015, 15:57:10
Het was ook maar een gedachte Lt Col Me. Overal zitten haken en ogen aan.  Maar het reflecterende streepje op de mouw snap ik even niet. Wij dragen nu bij warm weer een licht gekleurd overhemd met daar over het hesje. Ik heb op dat moment dus ook geen reflectie op mijn mouwtjes!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #91 Gepost op: 8 april 2015, 16:19:20
En dat klopt dus niet...


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #92 Gepost op: 8 april 2015, 17:01:31
Bijlage 2

De hes van de verkeersregelaar bestaat uit een fluorescerend gele bovenkant en een fluorescerend oranje onderkant. Het scheidingsvlak van deze kleuren bevindt zich ter hoogte van de onderkant van de armsgaten. Op dit scheidingsvlak is met retro-reflecterend grijs materiaal een rondom doorlopende streep van 50 mm breedte aangebracht. Een soortgelijke rondom doorlopende streep is ook horizontaal aangebracht op 50 mm boven de onderkant van het oranje deel van de hes. Tussen deze horizontale strepen zijn, op 50 mm uit het midden van de armsgaten, twee soortgelijke verticale strepen aangebracht, zodat een oranje rechthoek ontstaat. In deze rechthoek is met hetzelfde grijze materiaal van 50 mm breedte een driehoek aangebracht. Deze driehoek is zo groot mogelijk. De zijden en hoeken van deze driehoek raken de grijze strepen van de rechthoek niet. Tussen de rechthoeken aan de voor- en achterkant van de hes zijn op de delen onder de armsgaten, op gelijke afstand tussen de horizontale zijden van de rechthoek, twee doorlopende horizontale grijze strepen aangebracht.

De voor- en achterkant van de hes zijn gelijk, met dien verstande dat de hes aan de voorzijde een V-hals heeft. Als de hes aan de voorkant een opening heeft, dan zijn de grijze strepen en de driehoek niet zichtbaar onderbroken (door bijvoorbeeld een ritssluiting). De hes mag ook zonder opening aan de voorkant zijn uitgevoerd en wordt in dat geval dus over het hoofd aangetrokken. Op de jas/hes kan links op de borst een logo met de bedrijfsnaam geplaatst worden ter grootte van maximaal 11×11cm. Dit logo mag geen onderdelen van het retroreflecterende patroon afdekken.

De kleuren van de verkeersregelaarskleding bevinden zich binnen de hoekpunten van het betreffende gebied in het CIE-kleurendiagram. De coördinaten van deze hoekpunten voor de verschillende kleuren zijn weergegeven in tabel 2. De minimale luminantiefactor van het fluorescerend oranje bedraagt 0,40 cd/m2, voor het fluorescerend geel 0,70 cd/m2 en het retroreflecterend grijs 0,10 cd/m2. De minimale retroreflectiecoëfficiënten in cd/(lx.m2) zijn weergegeven in tabel 1.


Waar staat iets vermeld over reflectie op de mouw? Ik zie het niet.  e050


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #93 Gepost op: 8 april 2015, 17:54:49
Het gaat om de Europese norm EN 20471. Deze schrijft voor dat een kledingstuk voor het bovenlichaam om de buik tenminste 1 keer wordt omcirkeld door een reflecterende band. Deze omcirkeling mag niet onderbroken zijn. Als je de arm naar beneden doet, is de omcirkeling wel onderbroken. EN 20471 zegt dus, dat kledingstukken met mouwen die de reflecterende band rond de buik onderbreken, ook op de mouw voorzien moeten zijn van reflecterende banden. Voor een t-shirt of poloshirt kan dat dus betekenen dat het korte mouwtje een horizontale band rond de buik "afdekt". Als dat zo is, moet er op het mouwtje zelf ook een band worden aangebracht. Het heeft alles te maken van de zichtbaarheid en dus veiligheid van de drager.

Een anders gekleurd overhemd valt niet onder EN 20471, dus hiervoor geldt dit niet. Wel is het zo dat bij een goed gebruik van de PBM de zichtbaarheidskleding is afgestemd op het gebruik. Ook daar zegt EN 20471 wat over. Een wit overhemd met een VKR-hesje is klasse 2 volgens de norm. Klasse 2 is niet voldoende voor wegen en werkplekken met hoge snelheden, slecht zicht, duisternis, etc. Hiervoor heb je klasse 3 nodig. Dat kan door middel van een jas of een combinatie van kledingstukken, bijvoorbeeld een hes met een bijpassende signaalbroek, of door een hes en een signaaltrui onder de hes. Voor combinaties moet dit wel weer apart worden bepaald of ook daadwerkelijk klasse 3 wordt gehaald. 's Nachts op een provinciale weg met een mooie donkere broek, een mooi wit overhemd en een VKR-hesje is dus niet zo slim, en het kan maar zo zijn dat de "Arbeidsinspectie" (ISZW) daar iets van vindt.  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #94 Gepost op: 8 april 2015, 19:07:36
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1342289 date=1428508489
Het gaat om de Europese norm EN 20471. Deze schrijft voor dat een kledingstuk voor het bovenlichaam om de buik tenminste 1 keer wordt omcirkeld door een reflecterende band. Deze omcirkeling mag niet onderbroken zijn. Als je de arm naar beneden doet, is de omcirkeling wel onderbroken.
Niet mee eens, deze norm omschrijft hoe de kleding eruit hoort te zien niet hoe hij hoort te worden gedragen.
De band om de buik heen wordt ook niet onderbroken op het moment dat de arm naar beneden is, hij wordt ontnomen van het zicht maar hij is er nog gewoon.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #95 Gepost op: 8 april 2015, 19:33:56
Citaat van: batoutofhell link=msg=1342283 date=1428505291
Bijlage 2
]...]
De voor- en achterkant van de hes zijn gelijk, met dien verstande dat de hes aan de voorzijde een V-hals heeft. [...] Op de jas/hes kan links op de borst een logo met de bedrijfsnaam geplaatst worden ter grootte van maximaal 11×11cm. Dit logo mag geen onderdelen van het retroreflecterende patroon afdekken.
[...]

ik lees daarin ineens iets heel anders... Als de voorkant en achterkant van de hes gelijk zijn, en er een uitzondering is voor een logo op de borst, waarom zijn er dan bedrijven die het logo ook zo groot mogelijk op de achterkant zetten? Misschien leuk als volgend onderdeel in de discussie hier...

Over een polo of shirt dat aan de eisen voldoet kan ik kort zijn: naast de jassen en fleecevesten, hesjes en bodywarmers lijkt het mij overbodig om nog meer kledingstukken toe te voegen... Maar als er mensen zijn die daarin willen investeren: ga je gang, dat moet je tenslotte helemaal zelf betalen... (ehm... zelf bepalen, bedoel ik   ;) )
En het verplicht buiten je broek dragen lijk me inderdaad ook niet altijd fijn.
common sense is not so common...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #96 Gepost op: 8 april 2015, 22:42:40
Citaat van: HIT link=msg=1342303 date=1428512856
Niet mee eens, deze norm omschrijft hoe de kleding eruit hoort te zien niet hoe hij hoort te worden gedragen.
Ik heb het hele zaakje aan documenten netjes betaald in licentie, n.a.v. een vraag van een klant van mij over gele broeken, zwarte broeken, lange mouwen, en wat aanverwante zaken. De norm omschrijft dat wel degelijk, maar heel veel fabrikanten publiceren dat niet en dus weten gebruikers het niet. Zie appendix A van de norm. Weliswaar een informatieve appendix, maar geeft wel aan wanneer een bepaalde klasse (on)geschikt is. Zie verder ook NPR-3471, waarbij de klassen worden bepaald aan de hand van de soort werkzaamheden en klasse 3 wordt aangegeven voor o.a. "regelen van het verkeer (politie, verkeersdienst)". Simpelweg een kwestie van de juiste risico-analyse maken en de correcte PBM + kleding verstrekken. Als je op zeker wilt spelen moet je dus zorgen dat je aan klasse 3 van EN 20471 voldoet.

Citaat van: HIT link=msg=1342303 date=1428512856
De band om de buik heen wordt ook niet onderbroken op het moment dat de arm naar beneden is, hij wordt ontnomen van het zicht maar hij is er nog gewoon.
Terecht punt! Beetje ongelukkig verwoord mijnerzijds. De band is inderdaad niet zichtbaar, en daarom moet er op de mouw dus ook een band (of twee) aangebracht worden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #97 Gepost op: 9 april 2015, 01:11:04
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1342385 date=1428525760
Ik heb het hele zaakje aan documenten netjes betaald in licentie, n.a.v. een vraag van een klant van mij over gele broeken, zwarte broeken, lange mouwen, en wat aanverwante zaken. De norm omschrijft dat wel degelijk, maar heel veel fabrikanten publiceren dat niet en dus weten gebruikers het niet. Zie appendix A van de norm. Weliswaar een informatieve appendix, maar geeft wel aan wanneer een bepaalde klasse (on)geschikt is. Zie verder ook NPR-3471, waarbij de klassen worden bepaald aan de hand van de soort werkzaamheden en klasse 3 wordt aangegeven voor o.a. "regelen van het verkeer (politie, verkeersdienst)". Simpelweg een kwestie van de juiste risico-analyse maken en de correcte PBM + kleding verstrekken. Als je op zeker wilt spelen moet je dus zorgen dat je aan klasse 3 van EN 20471 voldoet.
Het klopt helemaal wat je zegt, ik heb die dingen zelf ook.
Echter zolang diverse mensen diverse "EIGEN" regels toevoegen mogen hesjes gewoon, en door de omschrijving van de hesje zul je dus altijd de beeldonderbreking van de banden houden.
Ook met die informatieve appendix ben ik het ook maar deels eens, het moet wel werkbaar blijven allemaal. En bij +25 graden celsius is het geen werken in lange mouwen of broek, vandaar ook de opvallende kleurstelling voor een vkr en wegwerker.

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1342385 date=1428525760
Terecht punt! Beetje ongelukkig verwoord mijnerzijds. De band is inderdaad niet zichtbaar, en daarom moet er op de mouw dus ook een band (of twee) aangebracht worden.
Als er mouwen zijn idd, maar er staat nergens de verplichting voor lange mouwen. Niet in een CROW of welke richtlijn ook, gelukkig niet ik zou doodgaan in altijd een jas of trui aan!  :-X

Citaat van: batoutofhell link=msg=1342283 date=1428505291
Bijlage 2De voor- en achterkant van de hes zijn gelijk, met dien verstande dat de hes aan de voorzijde een V-hals heeft. Als de hes aan de voorkant een opening heeft, dan zijn de grijze strepen en de driehoek niet zichtbaar onderbroken (door bijvoorbeeld een ritssluiting). De hes mag ook zonder opening aan de voorkant zijn uitgevoerd en wordt in dat geval dus over het hoofd aangetrokken. Op de jas/hes kan links op de borst een logo met de bedrijfsnaam geplaatst worden ter grootte van maximaal 11×11cm. Dit logo mag geen onderdelen van het retroreflecterende patroon afdekken.

Helemaal accuraat qua beschrijving van de voorzijde, ook via het KIWA ben ik gecontroleerd en ook zij moesten beamen dat wij een uitsluitingswetgeving kennen. Dit houd in dat als jij de reflectie niet belemmerd jij een grotere bedrijfsnaam op je rug mag hebben. De controle was op 04-03-2015 en jammer genoeg als onderaannemer krijg ik hier alleen geen rapport van.

Ik moet overigens wel kwijt dat ik pas op een IM heb gestaan waarbij een aantal vkr's al wat langer dienst deden die dag. Zij hadden overdag gewoon zwarte broeken aan, geen reflectiebroeken ook bij zich voor de avond en/of nacht. Ik zou het ook helemaal geen slechte ontwikkeling vinden als de reflectiebroek gewoon standaard gaat worden.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #98 Gepost op: 9 april 2015, 13:21:38
Citaat van: HIT link=msg=1342414 date=1428534664
Het klopt helemaal wat je zegt, ik heb die dingen zelf ook.
Echter zolang diverse mensen diverse "EIGEN" regels toevoegen mogen hesjes gewoon, en door de omschrijving van de hesje zul je dus altijd de beeldonderbreking van de banden houden.
Ook met die informatieve appendix ben ik het ook maar deels eens, het moet wel werkbaar blijven allemaal. En bij +25 graden celsius is het geen werken in lange mouwen of broek, vandaar ook de opvallende kleurstelling voor een vkr en wegwerker.
(...)
Als er mouwen zijn idd, maar er staat nergens de verplichting voor lange mouwen. Niet in een CROW of welke richtlijn ook, gelukkig niet ik zou doodgaan in altijd een jas of trui aan!  :-X
Maar klasse 3 hoeft niet per se met lange mouwen te zijn :) Een shirt of vest met een signaalbroek kan in combinatie ook voldoen aan klasse 3. En dat is waar de meeste wegwerkers altijd wel aan voldoen, maar waar sommige andere beroepsgroepen geen weet van hebben of willen hebben. Het geldt net zo goed voor een brandweerman die op de snelweg een auto staat los te knippen als voor een verkeersregelaar...  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #99 Gepost op: 9 april 2015, 18:09:51
Als er maar genoeg provincies en gemeentes zijn die de gele broek verplicht stellen, zoals Utrecht dat nu al doet, komt de standaard reflectiebroek een grote stap dichterbij.