Ik heb het hele zaakje aan documenten netjes betaald in licentie, n.a.v. een vraag van een klant van mij over gele broeken, zwarte broeken, lange mouwen, en wat aanverwante zaken. De norm omschrijft dat wel degelijk, maar heel veel fabrikanten publiceren dat niet en dus weten gebruikers het niet. Zie appendix A van de norm. Weliswaar een informatieve appendix, maar geeft wel aan wanneer een bepaalde klasse (on)geschikt is. Zie verder ook NPR-3471, waarbij de klassen worden bepaald aan de hand van de soort werkzaamheden en klasse 3 wordt aangegeven voor o.a. "regelen van het verkeer (politie, verkeersdienst)". Simpelweg een kwestie van de juiste risico-analyse maken en de correcte PBM + kleding verstrekken. Als je op zeker wilt spelen moet je dus zorgen dat je aan klasse 3 van EN 20471 voldoet.
Het klopt helemaal wat je zegt, ik heb die dingen zelf ook.
Echter zolang diverse mensen diverse "EIGEN" regels toevoegen mogen hesjes gewoon, en door de omschrijving van de hesje zul je dus altijd de beeldonderbreking van de banden houden.
Ook met die informatieve appendix ben ik het ook maar deels eens, het moet wel werkbaar blijven allemaal. En bij +25 graden celsius is het geen werken in lange mouwen of broek, vandaar ook de opvallende kleurstelling voor een vkr en wegwerker.
Terecht punt! Beetje ongelukkig verwoord mijnerzijds. De band is inderdaad niet zichtbaar, en daarom moet er op de mouw dus ook een band (of twee) aangebracht worden.
Als er mouwen zijn idd, maar er staat nergens de verplichting voor lange mouwen. Niet in een CROW of welke richtlijn ook, gelukkig niet ik zou doodgaan in altijd een jas of trui aan!
Bijlage 2De voor- en achterkant van de hes zijn gelijk, met dien verstande dat de hes aan de voorzijde een V-hals heeft. Als de hes aan de voorkant een opening heeft, dan zijn de grijze strepen en de driehoek niet zichtbaar onderbroken (door bijvoorbeeld een ritssluiting). De hes mag ook zonder opening aan de voorkant zijn uitgevoerd en wordt in dat geval dus over het hoofd aangetrokken. Op de jas/hes kan links op de borst een logo met de bedrijfsnaam geplaatst worden ter grootte van maximaal 11×11cm. Dit logo mag geen onderdelen van het retroreflecterende patroon afdekken.
Helemaal accuraat qua beschrijving van de voorzijde, ook via het KIWA ben ik gecontroleerd en ook zij moesten beamen dat wij een uitsluitingswetgeving kennen. Dit houd in dat als jij de reflectie niet belemmerd jij een grotere bedrijfsnaam op je rug mag hebben. De controle was op 04-03-2015 en jammer genoeg als onderaannemer krijg ik hier alleen geen rapport van.
Ik moet overigens wel kwijt dat ik pas op een IM heb gestaan waarbij een aantal vkr's al wat langer dienst deden die dag. Zij hadden overdag gewoon zwarte broeken aan, geen reflectiebroeken ook bij zich voor de avond en/of nacht. Ik zou het ook helemaal geen slechte ontwikkeling vinden als de reflectiebroek gewoon standaard gaat worden.