Met speciale, smalle kar snel ter plekke smalle karTwee meter lang en slechts 80 centimeter breed is de bluswagen die bij Brandweer Skarsterlân Lemsterland Gaasterland-Sleat in gebruik is. "Maar alles kan erop, 300 kilo aan materiaal", zegt Hein van Dijk niet zonder trots. De medewerker van de technische dienst van het korps stond aan de wieg van wat hij noemt ‘de MSA', de motorspuitaanhanger.
De MSA is uit nood geboren. In Echten, een kern in de gemeente Lemsterland, is een buitengebied met recreatiewoningen dat slechts bereikbaar is via een smal pad. Bewoners kunnen alleen met de fiets of bromfiets bij hun huis komen. De verste woning ligt op ongeveer een kilometer van de verharde weg. Bij Hein van Dijk werd de vraag neergelegd of hij een oplossing wist. In samenspraak met de blusgroep van Echten kwam daar het idee voor een smalle kar uit voort.
"De mensen die in het gebied wonen of verblijven hebben in geval van nood ook recht op hulp van de brandweer. Maar het probleem was dat we ze heel moeilijk konden bereiken. Ik zie ons nog met de motorspuit en alle andere spullen sjouwen over dat pad. Dat was geen doen. Nu koppelen we de motorspuitaanhanger gewoon achter de brandweerauto. Aangekomen bij het pad koppelen we hem los en trekken hem over het pad naar het buitengebied."
Melkbussen
Het idee voor de MSA is ontleend aan karren waarop vroeger melkbussen werden vervoerd. Op de aanhangwagen is plaats voor een motorspuit, drie korte zuigslangen, een aanvalskrat en een bak met drie duimers. Is er meer materiaal nodig, dan moet de kar leeg worden gemaakt, en vervolgens kan bij de tankautospuit meer materiaal worden opgehaald.
smalle karInmiddels is de MSA vier keer ingezet. Eén keer in verband met een brand en drie keer om mensen mee te vervoeren. "Want dat kan natuurlijk ook", zegt Hein van Dijk. "Ook voor een ambulance is het gebied niet toegankelijk. In voorkomende gevallen zorgen wij voor het vervoer van patiënten. De kar is daar bij uitstek voor geschikt."
In het geval er brand is of wanneer iemand in nood is in het buitengebied, wordt de brandweer automatisch attent gemaakt op het feit dat het een adres betreft in het gebied. Een koppeling in het systeem zorgt hiervoor. Hein van Dijk: "Dan weten we dus dat we de aanhangwagen achter de auto moeten hangen voor we uitrukken."
De bedenker van de MSA beseft dat zijn vinding vooral een praktische oplossing is en geen hoogstandje op bijvoorbeeld technisch gebied. "Een op maat gemaakte melkbussenkar, dat klinkt inderdaad niet flitsend, maar daarom is de MSA niet minder innovatief. De keren dat we de kar nu hebben gebruikt, is gebleken dat wij en de mensen die in nood verkeren er veel voordeel van hebben. Dat is waar het uiteindelijk toch om gaat."
http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2011/techniek/speciale-smalle-kar/Wordt een MSA nog veel gebruikt tijdens een repressieve inzet?