GRIP 1 Brand spoorvervoer (passagierstrein) Pomphulweg - Hoog Soeren 26-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Brand spoorvervoer (passagierstrein) Pomphulweg - Hoog Soeren 26-10-2012  (gelezen 7306 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Aan elk afzonderlijk treinincidentscenario is een uitrukvoorstel voor de hulpdiensten gekoppeld. Bij bijvoorbeeld
een incident dat onder TIS 3.3 valt wordt te allen tijde een peloton brandweereenheden en een OvDB, 1
ambulance en een OvDG gealarmeerd, ongeacht de oorzaak en gevolg van het incident. Wanneer het incident
zich uitbreidt of groter is dan in eerste instantie gedacht, kan worden opgeschaald naar een hoger TIS (in dit
voorbeeld 3.4), waarna een opschaling van de al gealarmeerde eenheden plaatsvindt.
Bij een melding van een incident op het spoor dienen in het gehele land dezelfde organisaties, materieel en
personeel gealarmeerd te worden (hetzelfde uitrukvoorstel te worden gedaan). Dit wordt bereikt door het
landelijk gebruik van de TIS-matrix, waardoor uniformiteit wordt bereikt met betrekking tot de respons op
spoorincidenten.
Meldingen van incidenten op het spoor komen voor circa tachtig procent binnen bij ProRail. ProRail heeft
hiervoor een backoffice opgericht die de alarmering uitvoert naar de betrokken partijen (de eigen spoorse calamiteitenorganisatieen de RAC’s).
De overige twintig procent van de meldingen zal verlopen via het landelijk
alarmnummer 112 en/of meldingen die direct doorgegeven worden aan een RAC. Het is dus belangrijk dat op elke alarmcentrale van zowel politie, brandweer als GHOR én van de spoorse partijen bij alarmering gebruik wordt gemaakt van de TIS-matrix, bij een bepaald incident hetzelfde TIS wordt doorgegeven en zodoende hetzelfde uitrukvoorstel wordt gedaan.
Om bij een melding van een incident te komen tot een bepaald TIS wordt (binnen de backoffice van ProRail) gebruikgemaakt van een beslisboom. Op de RAC zal met behulp van deze beslisbomen binnen het GMS een systeem ontwikkeld gaan worden waardoor de RAC’s bij een melding eveneens tot een zelfde TIS met bijbehorend uitrukvoorstel en respons komen.

Als basis voor de clustering werd gebruikgemaakt van de Leidraad Voorbereiding Treinincident Bestrijding (ondertitel:
Spoorboekje voor zwaailichten), uitgegeven door de NVBR. In deze leidraad worden 12 Trein Incident
Scenario’s (TIS) beschreven, die zijn ondergebracht in een TIS-matrix.

Bron: CALAMITEITENMATRICES & INZETSTRATEGIEËN


Omdat TIS geen systeem is voor de brandweer, maar enkel voor ProRail -> meldkamer. Met de komst van de MON is het TIS systeem (in de P2000 meldingen) komen te vervallen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
VNOGregio VNOGregio ‏@VNOGregio

#kleine brand #pomphulweg Apeldoorn #passagierstrein Inmiddels brandmeester op voorhand Grip 1 ivm passagiers buiten de trein en kou.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Drukte op stations Utrecht, Amersfoort door treinbrand
 
AMERSFOORT - Een brand in de ICE-trein richting Berlijn heeft vrijdagavond tijdens de spits tot grote drukte geleid op Utrecht CS en Station Amersfoort. Treinen richting het oosten konden niet vertrekken en naar het westen kwamen sommige treinen niet aan.

Het incident vond plaats in de buurt van Hoog-Soeren, vlak voor Apeldoorn. Volgens de politie woedde er een brandje boven een plafondplaatje in de trein. Veel passagiers werden uit voorzorg uit de trein gehaald.

De brand is geblust en de trein is vervolgens met passagiers en brandweer aan boord naar het station van Apeldoorn gereden. Volgens een woordvoerder van ProRail is de treinenloop in de loop van de avond weer zoals gepland.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/891655/drukte-op-stations-utrecht-amersfoort-door-treinbrand


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
VNOGregio ‏@VNOGregio

#kleine #Brand #passagierstrein #Apeldoorn alle passagiers inmiddels veilig op station Apeldoorn


El bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
VNOGregio ‏@VNOGregio
#kleine #Brand #passagierstrein #Apeldoorn terug naar grip 0. passagiers vinden hun weg via normale dienstregeling NS. Einde berichtgeving


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Dit is geen ICE trein, maar een gewone internationale intercity naar Berlijn.


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Inderdaad, maar wel in ICE kleurenschema.........Dat zal wel voor de verwarring hebben gezorgd!  ;)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Omdat TIS geen systeem is voor de brandweer, maar enkel voor ProRail -> meldkamer. Met de komst van de MON is het TIS systeem (in de P2000 meldingen) komen te vervallen.

Onzin, TIS matrix is opgericht zodat elke ketenpartner/hulpdienst over hetzelfde praat.. Zowel Brandweer, Politie, Ghor en Prorail gebruiken dit...

Als de MON dit bewust niet gebruikt ben ik erg benieuwd waarom..


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
idd zie mijn reactie met een deel uit het boekwerk CALAMITEITENMATRICES & INZETSTRATEGIEËN. in de regio: Gelderland-Zuid, Brabant Noord, Midden-West Brabant, Gelderland-Midden en Hollands-Midden gebruiken ze de TIS matrix
Onzin, TIS matrix is opgericht zodat elke ketenpartner/hulpdienst over hetzelfde praat.. Zowel Brandweer, Politie, Ghor en Prorail gebruiken dit...

Als de MON dit bewust niet gebruikt ben ik erg benieuwd waarom..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Voor de duidelijkheid. Stefan heeft nooit gezegd dat er niets meer gebeurd met een TIS scenario. Alleen maar dat deze niet meer in het P2000 bericht voorkomen. Voor degene die denken dat dat onzin is. Scrol naar de bovenkant van deze pagina.  :)

Overigens was de lokatie vrij makkelijk. Bij Halte Assel het zandpad in, en dan na en kilometer aan de linkerkant. de unimog had eventueel bijna naast de trein kunnen staan.  :)

Over de reden van de noodrem weet ik niets zeker, maar gezien de omgeving en het tijdstip zou het 1 en ander waarschijnlijk met overstekend wild temaken kunnen hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens