Aan elk afzonderlijk treinincidentscenario is een uitrukvoorstel voor de hulpdiensten gekoppeld. Bij bijvoorbeeld
een incident dat onder TIS 3.3 valt wordt te allen tijde een peloton brandweereenheden en een OvDB, 1
ambulance en een OvDG gealarmeerd, ongeacht de oorzaak en gevolg van het incident. Wanneer het incident
zich uitbreidt of groter is dan in eerste instantie gedacht, kan worden opgeschaald naar een hoger TIS (in dit
voorbeeld 3.4), waarna een opschaling van de al gealarmeerde eenheden plaatsvindt.
Bij een melding van een incident op het spoor dienen in het gehele land dezelfde organisaties, materieel en
personeel gealarmeerd te worden (hetzelfde uitrukvoorstel te worden gedaan). Dit wordt bereikt door het
landelijk gebruik van de TIS-matrix, waardoor uniformiteit wordt bereikt met betrekking tot de respons op
spoorincidenten.
Meldingen van incidenten op het spoor komen voor circa tachtig procent binnen bij ProRail. ProRail heeft
hiervoor een backoffice opgericht die de alarmering uitvoert naar de betrokken partijen (de eigen spoorse calamiteitenorganisatieen de RAC’s).
De overige twintig procent van de meldingen zal verlopen via het landelijk
alarmnummer 112 en/of meldingen die direct doorgegeven worden aan een RAC. Het is dus belangrijk dat op elke alarmcentrale van zowel politie, brandweer als GHOR én van de spoorse partijen bij alarmering gebruik wordt gemaakt van de TIS-matrix, bij een bepaald incident hetzelfde TIS wordt doorgegeven en zodoende hetzelfde uitrukvoorstel wordt gedaan.
Om bij een melding van een incident te komen tot een bepaald TIS wordt (binnen de backoffice van ProRail) gebruikgemaakt van een beslisboom. Op de RAC zal met behulp van deze beslisbomen binnen het GMS een systeem ontwikkeld gaan worden waardoor de RAC’s bij een melding eveneens tot een zelfde TIS met bijbehorend uitrukvoorstel en respons komen.
Als basis voor de clustering werd gebruikgemaakt van de Leidraad Voorbereiding Treinincident Bestrijding (ondertitel:
Spoorboekje voor zwaailichten), uitgegeven door de NVBR. In deze leidraad worden 12 Trein Incident
Scenario’s (TIS) beschreven, die zijn ondergebracht in een TIS-matrix.
Bron: CALAMITEITENMATRICES & INZETSTRATEGIEËN Omdat TIS geen systeem is voor de brandweer, maar enkel voor ProRail -> meldkamer. Met de komst van de MON is het TIS systeem (in de P2000 meldingen) komen te vervallen.