Dat is juist.
Een kogel uit een vuurwapen krijgt juist zijn snelheid om dat de gassen maar 1 kant op kunnen en dat is de loop uit. Het grootste gevaar bij brand zijn dan ook niet de kogels maar de hulsfragmenten. Die zijn scherp en kunnen snijwondtjes veroorzaken (don't ask... Got the t-shirt... ).
Een vergunninghouder heeft zijn munitie opgeslagen in een deugdelike bergplaats zoals dat zo mooi heet. Dat is in de meeste gevallen in een kluis. Mocht munitie daar tot ontbranding komen, dan is het gevaar te verwaarlozen: het blijft allemaal in de kluis.
Het grootste gevaar bij brand is als een schutter ook loskruit in de kluis heeft opgeslagen. Dat is een absolute nono. Munitie is niet massaexplosief. Nitrokruit is zeer brandbevorderend en kan het proces van ontbranding wel degelijk bevorderen. Zwartkruit in een kluis is helemaal vragen om ellende omdat dat een veel snellere verbrandingssnelheid heeft. De drukopbouw in een kluis is dan dusdanig dat er dan wel een behoorlijke klap kan volgen.
Als ik dan weer verhalen hoor uit mijn wereldje dat controleurs van politie eisen dat kruit in de kluis moet, dan word ik al weer erg giftig.
Kruit valt niet eens onder de wwm maar onder de milieuwet. En dus staat het bij mij gewoon op de plank. Gaat het, dan gaat het. Zonder dat een aanvalsploeg een gehoorbeschadiging op loopt.