Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?

Auteur Topic: Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?  (gelezen 11857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2012, 06:57:03
O ja, even voor de duidelijkheid, ik ben een BOA die bij het VHT werkt, volgens mij stond dat al in mijn bericht, maar goed, als ik na mijn bericht wat ik hiervoor gepost heb niet duidelijk ben dan heb ik zo m'n vraagtekens hoe serieus 't hier is en ben ik er al over aan het denken om het bericht gewoon weg te halen.
Ik snap de onduidelijkheid niet bij mijn 'voorgangers' die hier wat hebben geschreven. Je gaf aan BOA te zijn bij een VHT en wilde weten hoe er in de rest van het land gewerkt wordt. (Maar af en toe is de standaard reactie op het forum: "Wie ben jij om ons wat te vragen?!" Dat scharen we maar onder ingesleten politiecultuur...)

In (nu nog) Noord-Holland Noord werkt men op vergelijkbare wijze als bij jou. Hier is het ook een club BOA's vergezeld door een aantal hoofdagenten of brigadiers. Overigens dragen de BOA's hier de bewapening van een surveillant. De hoofdagenten draaien ook af en toe diensten op de onopvallende auto's en motoren. Ook rijden er af en toe zelfstandig opvallende motoren van het VHT.

Het VHT bedient de hele regio, het houdt dan weer een rollerbankcontrole hier, een snelheidscontrole daar, een alcoholcontrole verderop etc.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2012, 10:49:57
Sjonnie, sorry man ik heb er "gewoon" overheen gelezen  :-\. Geen kwade bedoelingen van mijn kant!

Ook in A-A werkt men bij de VHT's zoals jij dat omschrijft. Het gros van het personeel bestaat uit surveillanten en BOA's. Daarom heen circelen de HAP's op de motor of als coördinator op de controleplek.
Een deel van de surveillanten zijn flex werkers, die tijdelijk bij het VHT geplaatst zijn. Hoe dat straks(in 2013) ingevuld gaat worden is nog niet helemaal bekend.

Het gros van de tijd wordt besteed aan snelheidscontroles (laser en foto) ik geloof dat daar een bepaald % voor staat. De rest van de controles zijn vaak alcohol, gordel en bromfiets. (Snelheids)controles kunnen ook uitgevoerd worden op verzoek van een wijkteam omdat er bijvoorbeeld klachten komen van burgers, maar gebeuren ook in samenwerking met wijkteams.

Hoe het een en ander verder excact ingevuld wordt bij het VHT weet ik ook niet, er zijn hier op t forum een aantal collega's die dat veel beter kunnen vertellen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #12 Gepost op: 28 december 2012, 02:03:53
Ik snap de onduidelijkheid niet bij mijn 'voorgangers' die hier wat hebben geschreven. Je gaf aan BOA te zijn bij een VHT en wilde weten hoe er in de rest van het land gewerkt wordt. (Maar af en toe is de standaard reactie op het forum: "Wie ben jij om ons wat te vragen?!" Dat scharen we maar onder ingesleten politiecultuur...)

In (nu nog) Noord-Holland Noord werkt men op vergelijkbare wijze als bij jou. Hier is het ook een club BOA's vergezeld door een aantal hoofdagenten of brigadiers. Overigens dragen de BOA's hier de bewapening van een surveillant. De hoofdagenten draaien ook af en toe diensten op de onopvallende auto's en motoren. Ook rijden er af en toe zelfstandig opvallende motoren van het VHT.

Het VHT bedient de hele regio, het houdt dan weer een rollerbankcontrole hier, een snelheidscontrole daar, een alcoholcontrole verderop etc.

Same here, maar straks zijn 'wij' 1 eenheid. Alleen word in de stad waar ik werk de bromfietscontroles door het basisteam gedaan en niet door het VHT.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #13 Gepost op: 28 december 2012, 12:08:07
Sjonnie,

Het VHT Amsterdam bestaat uit 1x Ip(schaal 10), 1x Ip(schaal 9), 2x Bp, 4x HAP en 15 VA's(BOA). Nu hebben wij tijdelijk 2 surveillanten erbij om een gat op te vullen totdat alle VA's zijn opgeleid tot BOA.

Onze VA's zitten ongeveer 20-25% van hun diensten in een radarauto, de rest van de tijd zijn ze bezig met brom/snorfietscontroles, alcoholcontroles, HELM-grascontroles.
Wij werken idd volgens de speerpunten van het LPTV, dat heeft prioriteit.
Wij werken zelfstandig of met een wijkteam wat ons heeft aangevraagd.

Onze VA's doen in principe alles zelfstandig. Bij een alcoholcontrole is er altijd minimaal een executieve aanwezig als bedienaar voor de ademanalyse. Dit is ook het enige wat de executieve doet. De rest van het verkorte art 8 pv doen de VA's allemaal zelf. Ook de eventuele invordering.
Snelheidscontroles worden idd uitgevoerd middels de speedgun. Brom/snorfietscontroles(vwb de snelheid) doen wij NIET middels een rollerbank maar gewoon met de speedgun.
De VA's surveilleren af en toe in een onopvallend voertuig. Zij hebben ook geen rijopleiding genoten, alleen een rijtest.

De Bp's en HAP's zijn alle opgeleid(VROM) voor de zware motor(Honda Pan Europeaan). Deze zijn ook allemaal dus motorrijder verkeersdienst. Zij zijn ook beschikbaar voor eventuele (spoed)begeleidingen en evenementen/voetbalwedstrijden. Eveneens ondersteunen ze ook, if necessary, in de noodhulp op de (auto)snelwegen. Ook zijn deze HRT opgeleid. Hierdoor kunnen/mogen ze ook op de Volvo's en GTI van Team Hoofdwegen rijden.

Wil je meer weten, stel gerust een vraag.


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2012, 11:37:25
Beste allen, dat is nu wat ik bedoel hahaha!!

Wij doen dus ook de staande controles, daar zijn we vrij in, althans het gebied en welke controle wordt bepaald door onze plan-oc, maar waar we dan gaan staan daar zijn we vrij in.
Wij doen ook de Helm-gras feiten met bijna altijd 2 hoofdagenten / motorrijders, soms 3, en de verkeersassistenten schrijven de PV's uit, geven de stoptekens, doen spotten enz....
Wij handelen de artikel 8 niet zelf af, wij laten ze blazen en bij een A, P/A of F, dan seinen we de motoragent in en die handelt dat dan verder af, ook met een invordering rijbewijs i.v.m. snelheid wordt door ons het PV gemaakt maar de motrrijder handelt 't dan verder af.
Het enige wat wij zelfstandig doen zijn de radarsnelheidscontroles, we zijn niet bewapend, en de leiding bij ons wil niet hebben dat we onopvallende rijdende controles gaan doen omdat we geen BROA hebben gehad.
Wel worden we ter assitentie nog wel eens met ons clubje ingezet bij een grote brand, verkeersongeval o.i.d. voor de afzetteing en regelen van verkeer, maar dat is het dan ook.
Ik ben ook eens benieuwd wat er gaat gebeuren met en bij de VHT's als het dadelijk allemaal een is, we laten ons maar verassen, maar of d'r veel gaat veranderen dat weet ik niet, heb vaak ook het idee dat het aan de plaatselijke leiding ligt en niet direct aan de vorming van de Nationale Politie.
Als je namelijk al ziet wat er zo voor een verscheidenheid aan dingen wordt gedaan.
Ik heb het onopvallend controleren ook eens aangekaart, want dat werkt vaak goed, maar dan zegt de leiding dat dat niet de bedoeling van controle op de speerpunten is en omdat we geen BROA hebben gehad dit dus uit den boze is.
Is er trouwens een standaard protecol over de VHT's hun controles moeten doen van het LPTV uit, weet wel dat je per onderdeel inderdaad een bepaald procent moet doen en halen, maar of er ook wordt voorgeschreven hoe de controles enz... moeten worden uitgevoerd, of heeft men daar bij de betreffende leiding een bepaalde vrijheid in.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2012, 08:03:32
Beste allen, dat is nu wat ik bedoel hahaha!!

Wij doen dus ook de staande controles, daar zijn we vrij in, althans het gebied en welke controle wordt bepaald door onze plan-oc, maar waar we dan gaan staan daar zijn we vrij in.
Wij doen ook de Helm-gras feiten met bijna altijd 2 hoofdagenten / motorrijders, soms 3, en de verkeersassistenten schrijven de PV's uit, geven de stoptekens, doen spotten enz....
Wij handelen de artikel 8 niet zelf af, wij laten ze blazen en bij een A, P/A of F, dan seinen we de motoragent in en die handelt dat dan verder af, ook met een invordering rijbewijs i.v.m. snelheid wordt door ons het PV gemaakt maar de motrrijder handelt 't dan verder af.

 :o Hebben die 2 motoragenten het dan niet bizar druk? En het lijkt mij super onhandig want na 2 aanhoudingen heb je geen HAP meer over. Dan valt de controle toch stil (???)

Hoe en wat met de Nationale Politie is voor iedereen in elke korps een grote vraag, dus wat dat betreft..... 98uiye (en is ook een andere topic en die lees ik bewust niet  >:D)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 11:35:31
Ik laat dat nationale politie verhaal ook gewoon op me afkomen hoor, d'r wordt veel ovre geschreven maar volgens mij is het voor niemand nog echt duidelijk wat er precies gaat gebeuren.
Onze motorrijders hebben het soms ook druk en bij een aanhouding wordt die wel eens overgenomen door de BPZ van het gebied waar we dan staan, althans het overbrengen, maar de afhandeling dient dan door hemzelf te geschieden en dan komt het wel eens voor dat we kunnen stoppen met de controle ja, datzelfde geldt als een of beide motorrijders assisteren bij een melding die door de meldkamre wordt doorgegeven zoals bij een achtervolging o.i.d., dan kunnen wij dus ergens op een bureau gaan zitten of rood licht controle gaan doen, werkt naar mijn mening ook niet echt praktisch maar zoals onze leiding dan zegt als daar over begint "je moet kleine dingen klein houden en grote dingen groot".
We hebben een super gemotiveerd team, maar op  de een of andere manier wil men ons alleen maar de speerpunten laten doen en verder kan het niet links en niet rechts om, terwijl ik juist van mening ben dat het VHT veel breder ingezet kan worden, maar goed, we gaan maar gewoon door met wat we doen zolang er niemand is die die gedachte deelt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2012, 14:43:10
Ik laat dat nationale politie verhaal ook gewoon op me afkomen hoor, d'r wordt veel ovre geschreven maar volgens mij is het voor niemand nog echt duidelijk wat er precies gaat gebeuren.

Papier in overvloed inderdaad ;) Maar het inrichtingsplan (versie 3.0, december 2012) maakt wel het één en ander duidelijk. Op pagina 165-166 valt te lezen:

Citaat
Team Verkeer
De bestaande verkeershandhavingsteams (VHT) van de politie gaan over naar het team Verkeer.
Kerntaken van het team zijn:
• Integrale verkeershandhaving binnen het verzorgingsgebied van de regionale eenheid.
• Ondersteunen van de districten en basisteams bij de tactische afhandeling van complexe
ongevallen en verkeersmisdrijven met behulp van hun deskundigheid op het gebied van
incidentmanagement op autosnelwegen en verkeersongevallenafhandeling. Waar nodig nemen
specialisten van het team de afhandeling van complexe verkeersmisdrijven over, met dien
verstande dat het forensisch gedeelte van het onderzoek (de Verkeersongevallenanalyse, VOA)
wordt verricht binnen de afdeling Forensische Opsporing.
• Handhaven van bijzondere verkeerswetgeving (taxizaken, bijzondere transporten (waaronder
milieu en gevaarlijke stoffen), rij- en rusttijden vrachtverkeer), met verkeerstechnische begeleiding
(motorpool) en met verkeerstechnische advisering (analyse verkeersinfrastructuur, advisering op
tijdelijke en permanente verkeersmaatregelen).

Het team wordt operationeel aangestuurd door een of meerdere operationeel expert(s). Het team
bestaat uit operationeel specialisten ten behoeve van de analyse en advisering, senioren GGP ten
behoeve van de operationele coördinatie en de handhaving van bijzondere wetgeving, generalisten
GGP voor generieke handhavingstaken, medewerkers GGP en assistenten GGP voor de uitvoering
van de VHT-taken
en senioren en generalisten ten behoeve van de verkeersongevallenafhandeling.
Elke regionale eenheid beschikt over een communicatiemedewerker specifiek

Als ik het LNFP goed begrijp, zijn de assistenten GGP executieve politiemensen (schaal 4 en 5) in de rang van surveillant. Dat zou dan dus betekenen dat de BOA als zodanig verdwijnt uit het Team Verkeer in de nieuwe organisatie.
(overigens krijgt Amsterdam een aparte Dienst Infrastructuur met net iets andere inrichting dan de rest van het land. hoe dat wordt ingevuld qua functies weet ik niet)

De vraag die dan rijst is hoe de overgang naar de nieuwe situatie zal plaatsvinden. Je kunt dan denken aan bijscholing, zodat de BOA's surveillant kunnen worden. Mijns inziens zou dat geen gek idee zijn. Ik denk dat je surveillanten, vanwege hun bevoegdheden en uitrusting, breder en zelfstandiger kunt inzetten dan de huidige BOA's. Dat maakt het werk voor de mensen zelf denk ik ook een stuk aantrekkelijker.

Overigens, als je zoveel vraagtekens hebt bij wat er allemaal staat te gebeuren, dan zou je dat eens aan kunnen kaarten bij je chef. Die kan de plannen ook lezen en kan je als het goed is beter dan ik vertellen hoe de toekomst eruit komt te zien. Verandertrajecten als deze brengen een hoop onzekerheid met zich mee en het is dan aan de leidinggevende om goed te communiceren en onzekerheden weg te nemen. Als er ook voor de leidinggevende niet duidelijk is wat er gaat veranderen - dat kan natuurlijk - is het raadzaam om ook dat te communiceren. De medewerkers weten dan in ieder geval hoe het ervoor staat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2012, 22:33:39
Wat ik begreep uit ons laatste werkoverleg is dat de BOA's dadelijk surveillanten worden door het afleggen van bepaalde competenties, men hoeft dan niet de volledige opleiding voor niveau 2 te doen, de surveillanten van de BPZ gaan bij de Nationale Politie ondergebracht worden bij het VHT, Arrestantenzorg en Parketpolitie, dus in de BPZ komt wat ik begreep de functie van surveillant te vervallen.
Voor wat betreft de geweldsmiddelen was het de bedoeling dat we naar verloop van tijd IBT en handboeien gaan krijgen, in Limburg-Zuid heeft men dit sinds enkele maanden al, er werd toen ook gezegd van "of we krijgen 't dadelijk allemaal of allemaal niet" en vervolgens blijft het weer stil.
Over het volgen van IBT daar zijn we al langer over bezig, maar steeds wordt er wel een reden gegeven dat het op de één of andere wijze niet door heeft kunnen gaan, de ene keer door de training van Amok, de andere keer doordat schietlessen ingehaald moet worden i.v.m. verkeerde minutie enz......
De laatste keer dat ik er naar gevraagd heb kreeg ik als antwoord dat we d'r al voor ingepland zouden staan op 't einde van dit jaar, morgen is het echt het einde  ;D maar tot op heden nog niks gehad of gehoord.
Moet zeggen dat ik met regelmaat bij m'n chef naar binnen loop met vragen maar dan krijg ik steeds te horen "als ik iets nieuws weet, dan weten jullie het ook snel genoeg".
Ik vind het wel altijd grappig, we worden één Nationale Politie en we zouden ook als één korps gaan werken (wordt er geschreven en geschreeuwd in de media), maar Amsterdan krijgt dan weer een apart team dat anders wordt gevormd en gaat werken dan elders in den landen.  ::)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #19 Gepost op: 1 januari 2013, 01:16:00

Ik vind het wel altijd grappig, we worden één Nationale Politie en we zouden ook als één korps gaan werken (wordt er geschreven en geschreeuwd in de media), maar Amsterdan krijgt dan weer een apart team dat anders wordt gevormd en gaat werken dan elders in den landen.  ::)

Kwestie van goed onderhandelen. Wij zijn ook de enige VP die de noodhulp op de snelwegen behoudt daar waar het bij de andere VP's overgaat naar de  basiseenheden.