Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?

Auteur Topic: Hoe werkt men bij de verkeershandhavingsteams (VHT) in Nederland?  (gelezen 11856 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2013, 10:48:08
Ik werk zelf niet in een verkeershandhavingteam maar wel een paar keer aangehaakt bij een controle van hen.
Doorgaans staat niet al te ver een OA van het handhavingsteam en die kan meteen ingrijpen bij een agressieve verdachte.

In de eenheid DH zijn de BOA's overigens uitgerust met handboeien, wapenstok en peperspray.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2013, 11:12:13
Een persvoorlichter (burger in dit geval) die 'optreed' bij een verkeerscontrole, nee ik snap 'm  ::)

Het kwam ook erg vreemd op mij over!
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2013, 11:22:13
Is ook redelijk inhoudsloos. Dame is niet beëdigd, al het verklaarde is dus net zo veel waard als het woord van de burger waardoor je dus uiteindelijk een wellus/nietus verhaal zou krijgen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2013, 20:57:41
Weet je zeker dat zij niet beëedigd is?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #34 Gepost op: 15 januari 2013, 21:07:43
Is ook redelijk inhoudsloos. Dame is niet beëdigd, al het verklaarde is dus net zo veel waard als het woord van de burger waardoor je dus uiteindelijk een wellus/nietus verhaal zou krijgen.
Als het is opgenomen is het wel degelijk rechtsgeldig. Een proces-verbaal opmaken is overig wat anders  ;)
(ik heb het tv stuk trouwens niet gezien)


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2013, 20:45:42
Hallo,

Ik heb het stuk ook niet gezien, maar wij hebben indd een persvoorlichtster en zij doet het woord en de begeleiding van de mensen van Wegmisbruikers, zij is onze communicatiemedewerkster en is overigens geen BOA o.i.d..
Ook gaat zij maar af en toe mee hoor, meestal als er een grote controle is waarbij er ook pers wordt verwacht en af en toe als wegmisbruikers mee gaat, verder heeft zij in de controle zelf geen actieve rol.
Overigens zijn wij Verkeersassistenten (BOA's) in Limburg-Noord allemaal niet bewapend, wel zijn er altijd bewapende collega's motorrijders (Hoofdagenten) aanwezig / in de buurt die dus ingrijpen als het mis dreigt te gaan.
Normaal gesproken gaan wij ook niet met verdachten alleen in een auto, dit i.v.m. het onbreken van de betreffende IBT / bewapening, maar het komt wel eens voor dat je iemand i.v.m. artikel 8 naar een dichtbijzijnd bureau moet brengen, dat doen we dan wel met 2 Verkeersassistenten.
Verder doen we in de controle zelf het bekeuringsgesprek en de afhandeling, mits dit niet verder gaat dan het uitschrijven van een PV.
Indien jullie verder nog iets willen weten, vraag gerust...... ;D


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2013, 08:01:12
@ sjonnie: hebben ze bij jullie al iets bekend gemaakt over de nieuwe inrichting van het VHT? Immers bij de NaPo zulllen alle VHT's in principe hetzelfde ingedeeld moeten gaan worden en zal de werkwijze ook (vrijwel) identiek moeten zijn. En gemakshalve ga ik er niet vanuit dat ze onze VA's het wapentuig gaan afpakken, ik geloof niet dat Amsterdam daar akkoord mee gaat  O0. Dus dat zou betekenen dat jullie allemaal opgeleid moeten gaan worden voor het gebruik van wapentuig.....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #37 Gepost op: 5 februari 2013, 22:10:27
Hoi Moppersmurf,

Nee, helaas nog niets bekend, moet eerlijk zeggen dat ik momenteel ook met griep in de zw ben, maar tot voor die tijd nog niets gehoord over wat er nu precies gaat gebeuren zoals de bekende geruchten van IBT en handboeien die we zullen gaan krijgen, maar dat roept men echter al bijna een half jaar.
Wat tot nu toe bekend is dat is dat een van onze hoofdagenten een plan moet schrijven over hoe men naar verloop van tijd (lees zsm) gaat werken en wat ik er tot nu toe van weet is, dat de radardiensten gewoon dagelijks alle 5 worden ingepland, dan gaat er nog een bepaalde groep (als die controle er is) een controle met de Belasting doen met mininmaal 1 motorrijder, en gaat 1 van de VKA's zich hier alleen bezighouden met het afhandelen van openstaande signaleringen, Papos en innen van openstaande boetes.
De rest wat er dan nog van de VKA's en of motorrijders over is gaat gewoon een reguliere controle doen op een van de speerpunten.
Alle controles zouden wat ik begreep gedaan gaan worden met minimale bezetting, maar dat zou ermee te maken krijgen waar en op welk tijdstip we staan / werken. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe het allemaal gaat werken, maar ik hou je op de hoogte.  O0


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #38 Gepost op: 4 maart 2013, 05:12:01
Hey Moppersmurf,

Nog eens bij onze leiding nagevraagd over hoe het er dadelijk nu voor ons uit gaat zien bij het VHT en ik kreeg als antwoord: "We weten nog niks, niet waar we dadelijk definitief komen te zitten en wat er verder nog voor ons staat te gebeuren".
Ik vroeg wat men dan zoals vertelde op de vergaderingen en bijeenkomsten waar men met regelmaat heen gaat / moet en daarop kreeg ik dan weer als antwoord: "Wat daar vandaag besproken is kan morgen zomaar ineens weer anders zijn".
Eigenlijk ben ik dus nog niks wijzer geworden en vind ik dat we niet echt fatsoenlijk geïnformeerd worden, maar dat is mijn mening, ik weet niet hoe het er op andere plaatsen aan toe gaat.
Worden jullie wel van de ontwikkelingen op de hoogte gehouden en weten jullie wel al wat meer van wat er dadelijk zoal staat te gebeuren?
Wat ik wel te horen heb gekregen is dat er niks gaat veranderen, het voormalige VHT wat opgaat in Team Verkeer blijft gewoon handhaven op de speerpunten en verder veranderd er niets.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #39 Gepost op: 4 maart 2013, 05:59:24
Sjonnie,

om voor Moppersmurf te antwoorden, aangezien we toch bij elkaar in het team zitten.

Wanneer men de BOA's eventueel gaat keuren, omscholen, bijscholen naar surveillant is bij ons ook nog niet bekend. Het enige wat we weten is dat de BOA ophoudt met bestaan binnen de NatPol. Hoe men dit gaat aankleden is absoluut nog niet bekend. Sterker nog er wordt geenszins over gesproken op het ogenblik.

Verder blijft ook ons VHT gewoon bestaan. Wij blijven een eigen team, wat nu valt onder de Dienst Controle Infrastructuur Verkeer, wat straks gaat heten Dienst Infrastructuur.
Wij vallen binnen deze afdeling onder bureau Verkeer en dat zal niet gaan veranderen.

Verder zullen wij gewoon onze speerpunten moeten behalen.

Echter hoor ik wel dat de communicatie bij jullie op een lager niveau ligt als bij ons. Door onze teamchef wordt alles aangaande het team direct door gebriefd naar de werkvloer, mits relevant uiteraard.