GRIP 1 Brand spoorvervoer (passagierstrein) Pomphulweg - Hoog Soeren 26-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Brand spoorvervoer (passagierstrein) Pomphulweg - Hoog Soeren 26-10-2012  (gelezen 7314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Passagierstrein in Hoog Soeren stopgezet
  vrijdag 26 oktober 2012 | 18:42 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 26 oktober 2012 | 20:22

 
De internationale trein richting Berlijn heeft vrijdagavond even stilgestaan vanwege een brandje.

HOOG SOEREN - Een passagierstrein is even voor half zeven vrijdagavond ter hoogte van Hoog Soeren stopgezet na een melding dat er brand zou zijn uitgebroken. Het bleek om een kleine brand te gaan in de internationale trein richting Berlijn die snel onder controle was. Rond 19 uur kon de trein weer verder.

Iets voor half zeven werd groot alarm geslagen toen de melding binnenkwam. Brandweer, politie en diverse ambulance rukten uit richting Hoog Soeren. De kans was aanwezig dat passagiers de trein zouden moeten verlaten vanwege de brand. Ambulancepersoneel kon in dat geval de reizigers behoeden voor onderkoeling vanwege de koude weersomstandigheden.

De brand bleek achteraf mee te vallen. Het betrof een brandend plafondplaatje. De reizigers hoefden zelfs het treinstel niet te verlaten. Inmiddels heeft de trein de reis weer hervat.

bron:http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/11936531/Passagierstrein-in-Hoog-Soeren-stopgezet.ece


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Als de MON dit bewust niet gebruikt ben ik erg benieuwd waarom..
[/quote]

Wellicht om dezelfde reden waarom we in Amsterdam-Amstelland alle inzetvoorstellen voor TIS teruggebracht hebben, omdat men niet wil dat een externe(prorail) middels een TIS de inzet van de hulpdiensten bepaalt. In het verleden is het meermaals voorgekomen dat Prorail vanwege voorzorgsprincipes een groter TIS-scenario doorgaf, dat soms leidde tot een enorme opschaling die achteraf niet nodig bleek. We gebruiken de TIS scenario's in A-A alleen nog maar ter beeldvorming en sturen dan altijd een basisinzet de straat op (2x AS, OvD en evt. HV of AL)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ben ik wel benieuwd uit welke functie jij dat zegt, omdat ik zelf als centralist in AA gebruik maak van meerdere TIS'en, waar andere inzetvoorstellen aan gekoppeld zijn...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de brandweer het TIS-verhaal niet graag wil gebruiken. Je moet wel die eenheden kunnen inzetten bij een TIS-alarmeringen, heb je toevallig een zeer groot incident gaande heb je die eenheden dus niet.
Dus vraag ik me af of de brandweer zich wel in dat TIS verhaal moet laten stoppen, de bevelvoerder en OVD bepalen wel wat zij aan materiaal nodig hebben. ::)


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Ben ik wel benieuwd uit welke functie jij dat zegt, omdat ik zelf als centralist in AA gebruik maak van meerdere TIS'en, waar andere inzetvoorstellen aan gekoppeld zijn...

dat klopt, maar als je die inzetvoorstellen gaat vergelijken met wat de leidraad voorbereiding treinincidenten voorschrijft dan zul je zien dat het niet altijd overeenkomt. Naar aanleiding van de ontsporing van de kalktrein bij muiderpoort een paar jaar terug (tis 4.4 afgekondigd in eerste aanleg, en volgens de leidraad dus zeer groot OGS voor de brandweer) zijn de inzetvoorstellen met name voor de grotere scenarios teruggebracht, vanwege de reden die ik eerder noemde.

Ben je toevallig morgen ook in dienst op de AC?, dan kijken we er even naar;-)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Oké, ik zal vandeweek de landelijke eens naast de lokale leggen! De rest gaat via pb.. ;-)


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
dat klopt, maar als je die inzetvoorstellen gaat vergelijken met wat de leidraad voorbereiding treinincidenten voorschrijft dan zul je zien dat het niet altijd overeenkomt. Naar aanleiding van de ontsporing van de kalktrein bij muiderpoort een paar jaar terug (tis 4.4 afgekondigd in eerste aanleg, en volgens de leidraad dus zeer groot OGS voor de brandweer) zijn de inzetvoorstellen met name voor de grotere scenarios teruggebracht, vanwege de reden die ik eerder noemde.

Ben je toevallig morgen ook in dienst op de AC?, dan kijken we er even naar;-)

Ik zat toevallig in de archieven te kijken van de oude incident en kom toevallig het incident tegen die je vanmorgen beschreef (denk ik)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26511.20