GRIP 1 (voorzorgslanding) Machlaan Groningen Airport - Eelde 27-10-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (voorzorgslanding) Machlaan Groningen Airport - Eelde 27-10-2012  (gelezen 5620 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:45:43
@ scorpionadvies -> Ik snap u niet helemaal. Zou u het misschien iets duidelijker kunnen omschrijven? Ik beantwoord graag uw vragen over dit onderwerp.


Gast

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2012, 00:21:48
Ik heb het fragment beluisterd.
De anderen in de lucht begrepen prima wat er aan de hand was en volgden de instructies van de toren ook op (zoals de 360 en de extended downwind). Er waren geen problemen qua radioverkeer verder.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2012, 00:27:16
Het enige wat het even lastig maakte is dat op moment dat de toren vraagt om personen aan boord dat er dan een ander toestel zegt dat zij een rondje maken. Het is geen officiele emergency (daar word nog een keer extra naar gevraagd) want is dat wel het geval dan word er vaak een appart kanaal gebruikt zodat er zonder op onthoud (en ook zonder het nodige schakelen van kanalen) naar de landing gewerkt kan worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gast

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2012, 00:42:16
Het toestel werkt al op de toren frequentie, was er wel een emergency gedeclared is het aannemelijk om gewoon op de toren frequentie te blijven werken. Het zou juist onnodig zijn om dan over te schakelen naar de aparte "discrete emergency frequentie" wat juist een extra handeling zou betekenen in de cockpit. Deze DEF gebruiken we wel als een toestel op een radar-frequentie meldt dat er een probleem is, want na het schakelen naar de DEF is daarná verder schakelen niet meer nodig.

De opname is, naar ik aanneem, een compilatie van achter elkaar gezette fragmenten. Indien dit wel een realtime opname is dan zijn de pauzes wel erg kort.
Bij het vragen naar de POB herhaalt de toren dit, na een slecht verstaanbare Papa November Papa (al laag) nogmaals in het Nederlands.
Dat de Papa Golf Bravo de "finished 360" meldt lijkt mij niet te overlappen met een antwoord van de PNP, want de toren vraagt het niet opnieuw.

"Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen"  ;)  ;)


WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2012, 01:51:34
Het enige wat het even lastig maakte is dat op moment dat de toren vraagt om personen aan boord dat er dan een ander toestel zegt dat zij een rondje maken. Het is geen officiele emergency (daar word nog een keer extra naar gevraagd) want is dat wel het geval dan word er vaak een appart kanaal gebruikt zodat er zonder op onthoud (en ook zonder het nodige schakelen van kanalen) naar de landing gewerkt kan worden.

De opname is, naar ik aanneem, een compilatie van achter elkaar gezette fragmenten. Indien dit wel een realtime opname is dan zijn de pauzes wel erg kort.
Bij het vragen naar de POB herhaalt de toren dit, na een slecht verstaanbare Papa November Papa (al laag) nogmaals in het Nederlands.
Dat de Papa Golf Bravo de "finished 360" meldt lijkt mij niet te overlappen met een antwoord van de PNP, want de toren vraagt het niet opnieuw.

De opname is inderdaad een complicatie van achter elkaar gezette fragmenten. Wij hebben alle stukken zoals irrelevante vliegbewegingen van andere vliegtuigen er tussen uitgehaald, dit doen we om het zo kort mogelijk te houden.

Om even terug te komen op het stuk van Groenemotormuis, een poos geleden was er ook een noodgeval op Eelde airport, ook toen ging het vliegverkeer voornamelijk via Eelde toren frequentie, ook dat hebben wij uiteraard opgenomen, voor de liefhebbers: Emergency Landing part 1 - Emergency Landing part 2 (Behoorlijk spannend moment voor een ATC'er!).


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2012, 02:08:47
Leuk om terug te luisteren.
Blijf je er wel bewust van dat het volgens de wet verboden is om opgenomen radio-communicatie opnieuw te distribueren en/of aan te bieden (behalve voor eigen gebruik)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2012, 09:03:12
Blijf je er wel bewust van dat het volgens de wet verboden is om opgenomen radio-communicatie opnieuw te distribueren en/of aan te bieden (behalve voor eigen gebruik)

Tsja, dat is dezelfde discussie als P2000-monitoren terwijl daarbij zelfs nog een bijzondere handeling wordt verricht. BZK gedoogt het blijkbaar, dus zeg het maar...


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2012, 09:46:55
Dat klopt, ik bediscussiëer ook niets, ik vraag hem zich ervan bewust te blijven.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:44:23
Leuk om terug te luisteren.
Blijf je er wel bewust van dat het volgens de wet verboden is om opgenomen radio-communicatie opnieuw te distribueren en/of aan te bieden (behalve voor eigen gebruik)

Kun je mij vertellen waar dit in de wet staat en of dit voor alle radiocommunicatie geldt, dus ook voor de vrij beluisterbare kanalen zoals de reddingsbrigade?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2012, 18:45:27
Kun je mij vertellen waar dit in de wet staat en of dit voor alle radiocommunicatie geldt, dus ook voor de vrij beluisterbare kanalen zoals de reddingsbrigade?

Hier.