Ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is om deze vraag te stellen, maar denk dat deze subgroep er het beste bij past.
Voor een grote gemeente in de Randstad heb ik in het kader van een organisatieverandering (lees: bezuinigingen
) samen met mijn afdelingscoördinator de opdracht gekregen om alle handhavings- en toezichtsvormen binnen onze gemeente te inventariseren. Ons plan van aanpak is om interviews te houden met alle denkbare partners (Politie, brandweer, handhaving, parkeercontrole, boswachter, sociale recherche, particuliere beveiligers, woonwagencoördinator, jongerenwerkers, enz. enz.). In deze interviews stellen we vragen aan mensen van de werkvloer hoe zij een betere integrale samenwerking zien en hoe de regie in dit hele verhaal zou kunnen gaan worden. Op dit moment doet elke discipline zijn eigen werk (en goed over het algemeen), maar missen we kansen door niet goed of minimaal samen te werken. De klanten van de wijkagent zijn immers ook klanten van de handhavers en de hangende jongeren in het bos zijn ook de klanten van de jongerenwerkers enz.. Nu komt het bijvoorbeeld voor dat de wijkagent met een groep jongeren afspreekt dat zij op een bepaalde plek mogen zitten zolang ze geen overlast veroorzaken, de handhavers dezelfde groep jongeren wegsturen van dezelfde locatie en de jongerenwerkers de jongeren door verwijzen naar een plek waar een particuliere beveiliger er rond zijn pand last van heeft. Door beter fysiek samen te werken, informatie te delen of werkwijzes te koppelen is er mogelijk een grotere slag te maken met elkaar.
Onze opdracht is om te inventariseren welke diensten er zijn, hoe we deze efficiënter kunnen laten werken door beter samen te werken en hoe/wie de regie hiervan in handen zou moeten hebben en hoe deze geregeld zou moeten worden. Uiteindelijk gaan we enkele mogelijke scenario's uitschrijven en beslist de raad voor welke vorm er gekozen gaat worden.
Ik zou het leuk en fijn vinden om hier vanuit diverse disciplines en achtergronden te horen of jullie hier leuke ideeën over hebben of ervaringen mee hebben. Ik hoor ook graag of er al initiatieven zijn in den lande waarbij verschillende disciplines reeds gekoppeld zijn en op intensieve wijze integraal de werkzaamheden uitvoeren. Het initiatief in het centrum van Rotterdam waar RET/Stadstoezicht/Politie/Particuliere beveiligers en ondernemers samenwerken is mij reeds bekend.
Bij voorbaat dank voor je input!
Groet,
Frank