Titulair bevorderen van aspiranten

Auteur Topic: Titulair bevorderen van aspiranten  (gelezen 8150 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:24:38
Nee hoor, ze worden niet "officieel" bevorderd hoor! (was het maar zo'n feest) Ze hadden daar een mooi woord voor, een titulaire bevordering. ;)

Nee dat wist ik. Maar daar zit het probleem ook in. Als het korps wil dat ze bevorderd worden naar een andere rang dan zullen ze ook conform het Besluit Rangen Politie ook een bijkomstige salarisschaal moeten krijgen.
Citaat
Artikel 2

1. De volgende rangen zijn verbonden aan de volgende functies:
a. aspirant voor degene die op grond van artikel 3, eerste, tweede of derde lid, van het Besluit algemene rechtspositie politie is aangesteld als aspirant;
b. surveillant van politie voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 4 en 5;
c. agent voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 6;
d. hoofdagent voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 7;
e. brigadier voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 8;
f. inspecteur voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 9 en 10;
g. hoofdinspecteur voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 11 en 12;
h. commissaris voor functies die zijn gewaardeerd op schaal 13 en hoger;
i. hoofdcommissaris voor de functie van korpschef van een regionaal politiekorps en voor de functie van korpschef van het Korps landelijke politiediensten.

Komt er een bijdehante student die gaat eisen dat hij of zij daar recht op heeft zal het geen bliksemcarrière worden voor die student maar wel een zak geld vrees ik..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:29:49
Nee dat wist ik. Maar daar zit het probleem ook in. Als het korps wil dat ze bevorderd worden naar een andere rang dan zullen ze ook conform het Besluit Rangen Politie ook een bijkomstige salarisschaal moeten krijgen.
Komt er een bijdehante student die gaat eisen dat hij of zij daar recht op heeft zal het geen bliksemcarrière worden voor die student maar wel een zak geld vrees ik..
Ze krijgen die rang niet, het enige wat ze krijgen is de rangonderscheiding omdat ze capabel geacht worden voor een bepaalde functie. Overigens hebben ze dan nog niet de examens gehaald die vereist zijn voor het relevante diploma. Kijk bijvoorbeeld naar de millieu proeve, die is nog niet afgelegd als iemand 2 strepen krijgt maar is wel cruciaal voor een niveau 2 aanstelling. Met andere woorden, je kan als student deze aanstelling niet eens eisen. Neem van mij aan, dit is juridisch echt wel dicht getimmerd hoor.

(maar we gaan een heel klein beetje offtopic)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:33:36
Is het niet andersom? Je salarisschaal geeft je recht op bijbehorende rang, zo staat het in het rangenbesluit. De rang die je draagt geeft (naar mijn inzicht) niet automatisch recht op een schaal die daarbij zou horen, zo staat het er ook niet in.

Als iemand het hogerop gaat kiezen denk ik eerder dat de extra strepen eraf gaan dan het loon omhoog.

(maar we gaan een heel klein beetje offtopic)
Maar met jouw rang op dit forum kun je heb best afsplitsen, toch? ;D

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:41:16
Maar met jouw rang op dit forum kun je heb best afsplitsen, toch? ;D
Correct, bij deze dus!  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:57:06
Ze krijgen die rang niet, het enige wat ze krijgen is de rangonderscheiding omdat ze capabel geacht worden voor een bepaalde functie. Overigens hebben ze dan nog niet de examens gehaald die vereist zijn voor het relevante diploma. Kijk bijvoorbeeld naar de millieu proeve, die is nog niet afgelegd als iemand 2 strepen krijgt maar is wel cruciaal voor een niveau 2 aanstelling. Met andere woorden, je kan als student deze aanstelling niet eens eisen. Neem van mij aan, dit is juridisch echt wel dicht getimmerd hoor.

Ik meende eerst dat dit in strijd is met het BARP, maar ik zie dat er een mouw aan te passen is:
Citaat
2. Het is de ambtenaar, bedoeld in artikel 56, eerste lid, verboden bij gekleed gaan in uniform insignes of andere onderscheidingstekens te dragen, tenzij deze van regeringswege zijn verstrekt of voorgeschreven of tot het dragen daarvan door het bevoegd gezag vergunning is verleend.
Dan is het inderdaad wel mogelijk om andere onderscheidingstekenen te dragen dan de rang voorschrijft.

Mea error.

Maar ik blijf het wel een vreemde constructie vinden. Toen ik nog in de opleiding zat gaf mijn korps ook al aan er aan te denken om dit toe te passen voor de studenten. Ik heb toen ook aangegeven dat ik lekker student wilde blijven. Ik hoefde niet perse strepen erbij omdat ik een aantal proeven gehaald heb. Laat de student lekker student zijn. Dan is ook duidelijker dat zij nog net wat meer ondersteund moeten worden omdat zij nog niet overal de kennis van hebben die ik wel van een surveillant of agent verwacht. Een niv 4 student zou dan al agent zijn zonder dat (soms cruciale) onderdelen zoals dreigende escalatie gehaald zijn. En dat is wel fijn om te weten voordat je in de linie bepaalde stappen gaat verwachten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2012, 21:01:00
Er is zo meteen geen AA meer, dus op den duur dus ook geen schalen 9(lees inspecteur) meer die wijkagent zijn. Ik heb begrepen dat de huidige wijkagenten hun rang en schaal houden de aankomende 5 jaar. Binnen die 5 jaar moeten ze of gesolliciteerd hebben op een "echte" schaal 9 plek. Of ze vallen weer terug naar de rang brigadier en de daar bij behorende schaal 8.

Je kunt toch nooit terug gezet worden in salarisschaal ? Ik ken diverse collega's die docent zijn geweest op de politie-academie (inspecteur) en nu terug gezet zijn in rang (brigadier) terwijl zij nog steeds in schaal 9 zitten (bijv. schaal 9 max met volle onregelmatigheid en het werk van een agent)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2012, 21:15:10
Daarover spreekt het Besluit rangen Politie dan weer wel daar er sprake is van een reorganisatie:

Citaat
Artikel 3

1. De ambtenaar die in een reorganisatie als bedoeld in artikel 55i Besluit algemene rechtspositie politie, negatief verticaal geplaatst is, behoudt, indien hij daartoe een aanvraag heeft gedaan, de rang die is verbonden aan de functie waaraan dezelfde salarisschaal is verbonden als de salarisschaal die is opgenomen in bijlage I van het Besluit bezoldiging politie en die voor hem gold voor het tijdstip waarop de negatieve verticale plaatsing plaatsvond.
2. Indien de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid, na de termijn van vijf jaren niet in een functie is geplaatst waaraan dezelfde salarisschaal is verbonden als de salarisschaal die is opgenomen in bijlage I van het Bezoldigingsreglement politie 1958 en die voor hem gold voor het tijdstip waarop de negatieve verticale plaatsing plaatsvond, wordt, indien de ambtenaar daartoe de aanvraag heeft gedaan, de termijn van vijf jaren verlengd.

Iv0

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • Monsieur Cannibale
Reactie #17 Gepost op: 29 november 2012, 07:38:40
Zojuist te horen gekregen dat per 1 januari ook het titulair bevorderen in AA afgeschaft wordt!
et Voila

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #18 Gepost op: 29 november 2012, 10:43:02
Ergens vind ik het raar dat er niet naar 1, 2 of 3  jaar bevorder word!

Voorbeeld: over iets meer dan een jaar heb ik mijn 2 strepen, terwijl iemand die al 3 jaar onderwijs volgt en ook al meer praktijk heeft gehad nog op 1 streep zit!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 29 november 2012, 11:48:50
Maar in die twee jaar doen ze niet exact dezelfde kernopgaven als een surveillant en kan je dus ook niet hetzelfde van ze verwachten... maar wel weer andere dingen waar een surveillant bv niet in getraind is..

Laat de aspirant lekker aspirant zijn.