Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012

Auteur Topic: Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012  (gelezen 11587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Inderdaad. Je gaat aan de kant voor een voorrangsvoertuig.
De ruimte is er daar zat voor.
En je gaat al helemaal niet, als hij je inhaalt, zelf afslaan.

(Aan de andere kant, inhalen op een kruising, verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs, maar eerste schuld ligt m.i. ZEKER bij de auto, dat voorop gesteld.)


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het is een behoorlijke klap geweest, getuige de foto.. helaas met slachtoffers.
Volgens de wet behoort een voorrangsvoertuig voorrang te krijgen, maar er is en blijft een verschil tussen nemen en geven. Bovendien kunnen wij niet zien of de automobilist al ruim van te voren zijn/haar richtingaanwijzer aan had staan. Zo is ook de afstand vanwaar de ambulance aankwam rijden en met welke snelheid, voor ons onbekend.

Misschien heeft de automobilist de snelheid van de ambulance verkeerd ingeschat, misschien niet gespiegeld etc. etc. Allemaal speculaties, welke doormiddel van 1 foto en een nieuwsbericht niets toevoegen aan de rottige situatie voor alle betrokkenen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Inderdaad. Je gaat aan de kant voor een voorrangsvoertuig.
De ruimte is er daar zat voor.
En je gaat al helemaal niet, als hij je inhaalt, zelf afslaan.

(Aan de andere kant, inhalen op een kruising, verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs, maar eerste schuld ligt m.i. ZEKER bij de auto, dat voorop gesteld.)
Ik denk dat jij nu wel heel erg hard van stapel loopt!  Als voorangsvoertuig vraag je om voorrang zoals me voorganger al aangaf. Als je met OGS rijd heb je geen voorrang, maar je vraag erom.  In dit geval slaat de auto af en had deze dus officieel voorrang op de ambu. Dat deze nu met OGS rijd maakt de situatie natuurlijk wel bijzonder. Wat en waarom het gebeurd is zal worden onderzocht door de politie maar het mogen duidelijk zijn dat een schuldige aanwijzen aan de hand van foto's niet toelaatbaar is  :|  We zullen het onderzoek moeten afwachten, pas daarna kun je een 'schuldige' aanwijzen. De hoogste prio gaat nu uit naar de slachtoffers en bemanning van de ambulance, hopenlijk maken deze het goed, pas daarna komt materiaal in gedachten op.  Naar mijn mening is dit de enige goede volgorde in deze casus.  :)

Ik wens de bemanning van de ambulance en andere slachtoffers veel sterkte toe!  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Jullie hebben gelijk.
Ging het overigens ook niet om.
Wil niemand de schuld geven, en voor speculaas ga ik wel naar de bakker.  0098

Toch ben ik wel benieuwd hoe zoiets heeft kunnen gebeuren.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Zie nu trouwens dat ik in mijn eerste bericht daarover me ongelukkig heb uitgedrukt. daar staat gewoon dat ik de schuld leg bij de auto.

Wat ik daarmee BEDOELDE, is dat in mijn mening (ik ken de situatie daar ter plaatse erg goed) je een ambu die aan komt razen met voorrangssignalen, gewoon ruim baan kunt geven. En je kunt hem, in de 2km die de weg is tussen bocht en onheilsplaats lang is, ruim aan zien komen.

En zeker als je 2 kinderen bij je hebt, ga je een dergelijk risico niet aan.
Maar dat is mijn mening, en de schuldvraag hoef ik gelukkig niet te bepalen.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Ik denk dat jij nu wel heel erg hard van stapel loopt!  Als voorangsvoertuig vraag je om voorrang zoals me voorganger al aangaf. Als je met OGS rijd heb je geen voorrang, maar je vraag erom. In dit geval slaat de auto af en had deze dus officieel voorrang op de ambu. Dat deze nu met OGS rijd maakt de situatie natuurlijk wel bijzonder. Wat en waarom het gebeurd is zal worden onderzocht door de politie maar het mogen duidelijk zijn dat een schuldige aanwijzen aan de hand van foto's niet toelaatbaar is  :|  We zullen het onderzoek moeten afwachten, pas daarna kun je een 'schuldige' aanwijzen. De hoogste prio gaat nu uit naar de slachtoffers en bemanning van de ambulance, hopenlijk maken deze het goed, pas daarna komt materiaal in gedachten op.  Naar mijn mening is dit de enige goede volgorde in deze casus.  :)

Ik wens de bemanning van de ambulance en andere slachtoffers veel sterkte toe!  O0
eehm.. als dit echt zo is, dan haal de blauwe lampjes en toeters maar van de voertuigen. Want dan zal een automobilist die groen heeft bij een verkeerslicht ook gewoon voorrang horen te krijgen op een ambu (of ander hv voertuig) met OGS als die rood heeft.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
eehm.. als dit echt zo is, dan haal de blauwe lampjes en toeters maar van de voertuigen. Want dan zal een automobilist die groen heeft bij een verkeerslicht ook gewoon voorrang horen te krijgen op een ambu (of ander hv voertuig) met OGS als die rood heeft.
even voor jou, zomaar een citaat uit de branchrichtlijn OGS voertuigen.

Heeft men met voertuigen die optische en geluidssignalen voeren recht op
voorrang?
Nee, voorrangsvoertuigen hebben geen recht om voorrang te nemen. Het overige
verkeer moet hen voor laten gaan.


Hiermee is jou vraag waarschijnlijk gelijk beantwoord, mocht je meer vragen hebben moet je de richtlijnen maar eens op je gemak doorlezen  O0

Bron: http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@1794/brancherichtlijn/
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
eehm.. als dit echt zo is, dan haal de blauwe lampjes en toeters maar van de voertuigen. Want dan zal een automobilist die groen heeft bij een verkeerslicht ook gewoon voorrang horen te krijgen op een ambu (of ander hv voertuig) met OGS als die rood heeft.
Tja, hoe gek het ook klinkt. Maar een hulpverleningsvoertuig met OGS vraagt om voorrang. En van de weggebruiker wordt verwacht dat zij die voorang geven. Er staat nergens dat een ambulance, politieauto of brandweervoertuig voorrang mag nemen. Sterker, doordat een hulpverleningsvoertuig met OGS een kruissing oprijdt is dat voertuig veroorzaker van eventueel gevaar. Komt het tot een aanrijding kan dat dus de nodige problemen opleveren. Daarom is in dit soort gevallen politieonderzoek keihard nodig, en als het even kan een black box in het hulpverleningsvoertuig, waardoor er goede gegevens boven tafel komen over wat er is gebeurt.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Of dit nog correct is weet ik niet; maar klopt het, dat je als voorangsvoortuig, niet verzekerd bent als je alleen met optische signalen rijdt (blauwblauw) rijdt? En je bent dan weer wél verzekerd als je als je met beide (Optische en geluidssignalen) rijdt. Ik meende dat ik ooit zoiest hoorde. Is dit correct?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Of dit nog correct is weet ik niet; maar klopt het, dat je als voorangsvoortuig, niet verzekerd bent als je alleen met optische signalen rijdt (blauwblauw) rijdt? En je bent dan weer wél verzekerd als je als je met beide (Optische en geluidssignalen) rijdt. Ik meende dat ik ooit zoiest hoorde. Is dit correct?
Klopt als een bus. ;)