Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012

Auteur Topic: Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012  (gelezen 11792 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Volgens de berichtgeving op een andere site (de naam hiervan mag hier vlgs de regels helaas niet genoemd worden)
sloeg de automobilist linksaf omdat voor de straat rechtdoor een gesloten verklaring gold ivm wegwerkzaamheden.
De ambu zou rechtdoor hebben willen rijden het afgesloten weggedeelte in. Kan me voorstellen dat je er als
automobilist niet vanuit gaat dat de ambu wel rechtdoorgaat op een punt waar een gesloten verklaring geldt.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Of dit nog correct is weet ik niet; maar klopt het, dat je als voorangsvoortuig, niet verzekerd bent als je alleen met optische signalen rijdt (blauwblauw) rijdt? En je bent dan weer wél verzekerd als je als je met beide (Optische en geluidssignalen) rijdt. Ik meende dat ik ooit zoiest hoorde. Is dit correct?
Uitzondering zijn politievoertuigen :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Of dit nog correct is weet ik niet; maar klopt het, dat je als voorangsvoortuig, niet verzekerd bent als je alleen met optische signalen rijdt (blauwblauw) rijdt? En je bent dan weer wél verzekerd als je als je met beide (Optische en geluidssignalen) rijdt. Ik meende dat ik ooit zoiest hoorde. Is dit correct?

Klopt als een bus. ;)

Onjuist...

Het voertuig zal altijd verzekerd zijn, net als dat jij dat bent. Je bent alleen geen voorrangsvoertuig op het moment dat je alleen de optische signalen voert. Je status en dus je mogelijke aansprakelijkheid veranderen op het moment dat je de geluidssignalen uitzet, maar de verzekering wordt niet even uitgezet.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Klopt als een bus. ;)
Het lijkt me uiterst sterk, volgens mij is het voertuig altijd verzekerd ( als het goed is  :D )  Het verschil zit hem volgens mij ( voor brandweer en ggd ) dat wanneer je alleen blauw blauw voert er de zelfde regels gelden als dat je niets voert.  Je bent dus alleen voorrangsvoertuig wanneer beide zijn ingeschakeld. Voor politie gelden andere richtlijnen, deze weet ik verder niet. Misschien kan iemand van de 'blauwe kant'dit verder toelichten.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Uitzondering zijn politievoertuigen :)
En dat komt doordat zij ook alleen met blauwblauw mogen/moeten rijden? Denk aan een inbraak etc?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het lijkt me uiterst sterk, volgens mij is het voertuig altijd verzekerd ( als het goed is  :D )  Het verschil zit hem volgens mij ( voor brandweer en ggd ) dat wanneer je alleen blauw blauw voert er de zelfde regels gelden als dat je niets voert.  Je bent dus alleen voorrangsvoertuig wanneer beide zijn ingeschakeld. Voor politie gelden andere richtlijnen, deze weet ik verder niet. Misschien kan iemand van de 'blauwe kant'dit verder toelichten.  ;)
Ik was even in het warretje, maar je hebt gelijk. e050


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
En dat komt doordat zij ook alleen met blauwblauw mogen/moeten rijden? Denk aan een inbraak etc?
Als ik het juist heb, hebben politievoertuigen ontheffing voor vele regels, behalve artikel 5. Er zijn tal van redenen verzinnen waarom je niet te veel wil opvallen en dit kan ook betekenen dat het voertuig geen optische signalen voert. Wel moet een ieder zich ervan bewust zijn dat je dan ook geen voorrang hoeft te verwachten en ook niet te krijgen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Onjuist...

Het voertuig zal altijd verzekerd zijn, net als dat jij dat bent. Je bent alleen geen voorrangsvoertuig op het moment dat je alleen de optische signalen voert. Je status en dus je mogelijke aansprakelijkheid veranderen op het moment dat je de geluidssignalen uitzet, maar de verzekering wordt niet even uitgezet.

Het lijkt me uiterst sterk, volgens mij is het voertuig altijd verzekerd ( als het goed is  :D )  Het verschil zit hem volgens mij ( voor brandweer en ggd ) dat wanneer je alleen blauw blauw voert er de zelfde regels gelden als dat je niets voert.  Je bent dus alleen voorrangsvoertuig wanneer beide zijn ingeschakeld. Voor politie gelden andere richtlijnen, deze weet ik verder niet. Misschien kan iemand van de 'blauwe kant'dit verder toelichten.  ;)

Ik was even in het warretje, maar je hebt gelijk. e050

Bedankt heren. O0 Ik had het misschien ook iets beter moeten verwoorden.

Maar stel; als je dan toch alleen de optische (blauwblauw) signalen voert onderweg naar een melding, en je rijdt door het rode licht en je krijgt een aanrijding. Dan is het voorangsvoertuig aansprakelijk omdat deze geen geluidssignalen erbij voert?  

(Als het off-topic gaat mag het overgeplaatst worden ;))


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Als ik het juist heb, hebben politievoertuigen ontheffing voor vele regels, behalve artikel 5.

Behalve art. 5, welke is dit?

Er zijn tal van redenen verzinnen waarom je niet te veel wil opvallen en dit kan ook betekenen dat het voertuig geen optische signalen voert. Wel moet een ieder zich ervan bewust zijn dat je dan ook geen voorrang hoeft te verwachten en ook niet te krijgen.

Dat laat inderdaad soms nog wel eens de wensen over lijkt mij. Zolang iedereen maar goed oplet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Behalve art. 5, welke is dit?

Citaat van: Wegenverkeerswet - Artikel 5
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."