Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012

Auteur Topic: Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012  (gelezen 11795 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Vlieger200

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Het voertuig had zwaailichten en sirene aan tijdens het incident. Het andere voertuig heeft op een of andere manier de ambulance niet (juist) opgemerkt volgens getuigen.

foto's: NieuwsEmmen.com


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Bedankt heren. O0 Ik had het misschien ook iets beter moeten verwoorden.

Maar stel; als je dan toch alleen de optische (blauwblauw) signalen voert onderweg naar een melding, en je rijdt door het rode licht en je krijgt een aanrijding. Dan is het voorangsvoertuig aansprakelijk omdat deze geen geluidssignalen erbij voert?  

(Als het off-topic gaat mag het overgeplaatst worden ;))
Voor zover ik weet is dat correct!  Als je door rood rijd, compleet met toeters en bellen ( brw & ggd, max 20km/u ) en je zou in aanrijding komen met de tegenpartij die groenlicht heeft ben je fout...zo is het nu eenmaal geregeld in de Nederlandse wet.  :|

Behalve art. 5, welke is dit?

Dat laat inderdaad soms nog wel eens de wensen over lijkt mij. Zolang iedereen maar goed oplet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Dat is het kapstok artikel  ;)

Mag ik vragen naar jou achtergrond gezien je onderschrift ?   :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Vlieger200

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Volgens de berichtgeving op een andere site (de naam hiervan mag hier vlgs de regels helaas niet genoemd worden)
sloeg de automobilist linksaf omdat voor de straat rechtdoor een gesloten verklaring gold ivm wegwerkzaamheden.
De ambu zou rechtdoor hebben willen rijden het afgesloten weggedeelte in. Kan me voorstellen dat je er als
automobilist niet vanuit gaat dat de ambu wel rechtdoorgaat op een punt waar een gesloten verklaring geldt.

Dit is niet correct. De ambulance reed gewoon op een doorgaande weg. Men is hier bezig met het aanpassen van het fietspad maar alle wegen zij gewoon toegankelijk.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Citaat van: Wegenverkeerswet - Artikel 5

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Bedankt, duidelijk!

Voor zover ik weet is dat correct!  Als je door rood rijd, compleet met toeters en bellen ( brw & ggd, max 20km/u ) en je zou in aanrijding komen met de tegenpartij die groenlicht heeft ben je fout...zo is het nu eenmaal geregeld in de Nederlandse wet.  :|
Dat is het kapstok artikel  ;)

Mag ik vragen naar jou achtergrond gezien je onderschrift ?   :)

Dank voor je uitleg, het was niet helemaal helder. En wat betreft dit vraag; ik vroeg mij dat af aangezien ik in een vooropleiding zit waar je oa. met wetten te maken krijgt. Om precies te zijn HTV + Politie & SCW.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Politie heeft ontheffing van het RVV, regelement verkeersregels en verkeerstekens.
Dit betekend dat, zover nodig voor de uitvoering van de politietaak, men is vrijgesteld van de algemene verkeersregels, bebording en verkeerstekens.

Een voorrangsvoertuig heeft voorrang, echter moet de bestuurder hiervan dit niet opdringen of er vanuit gaan dat hij/zij deze ook daadwerkelijk krijgt. Als je als voorrangsvoertuig dus door rood rijd en een aanrijding krijgt, zal je door rood rijden niet kunnen worden verweten, echter wel artikel 5 of 6 WVW, resp. gevaarlijk rijgedrag of het veroorzaken van een aanrijding.

Een ambulance en brandweervoertuig met alleen blauw is geen voorrangsvoertuig en heeft dus geen voorrang en ontheffing van het RVV. Wel is het voertuig gewoon verzekerd.


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube



Gewonden bij botsing ambulance

In Drenthe zijn vier mensen gewond geraakt bij een botsing tussen een ambulance en een personenauto. In Emmer-Compascuum (gemeente Emmen) reed de ambulance met grote snelheid tegen de personenauto. Beide wagens zijn total loss, meldt de politie.

De vrouw van 41 en twee meisjes van 9 die in de personenauto zaten, raakten gewond. Ook een huisarts die meereed in de ambulance liep verwondingen op. Het ambulancepersoneel bleef ongedeerd. Of de patiënt die werd vervoerd letsel heeft opgelopen is niet bekend. De patiënt is met een andere ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht.
Inhalen

De ambulance reed met zwaailicht en sirene en wilde de personenauto inhalen, toen die net afsloeg. De brandweer heeft de gewonden uit de personenauto moeten bevrijden. Alle gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Een getuige die van schrik onwel werd, kon ter plaatse worden behandeld.

Bron: http://nos.nl/artikel/434220-gewonden-bij-botsing-ambulance.html


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik denk dat de overheid ook eens dringend moet bekijken of de G (uit het regeltje OGS) nog wel voldoet en dan met name als je IN een ander voertuig zit. Gister met het weg brengen van de KLF kwam er ook een Ambu tegemoed en konden we bijvoorbaat uiterst rechtshouden met de "caravaan" echter pas op het moment van passeren was er een heeeeel lullige sirene te horen. En dit is niet de eerste keer dat me dit opvalt in je spiegels moeten de Optische signalen ook maar net opvallen want horen doe je een voorrangsvoertuig tegenwoordig niet meer.

En nee in de KLF hadden we de radio niet aan al maakt de motor wel meer geluid dan de huidige generatie.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de Ambu bij de bestuurster van het afslaande voertuig niet is opgevallen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik zie hier iemand verwijzen naar de brancherichtlijn, maar volgens mij is de wet die geldt. Daar word keurig naar verwezen verderop :)

De regeling OGS is nog niet heel lang geleden aangepast. Het is zo dicht geregeld dat zelfs het aantal decibel, aantal zwaailichten etc. is vastgesteld. Je moet het maar dicht willen bouwen. Je ziet het wel, het voorkomt geen ongevallen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Wel een veilige ambu zo te zien!
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge