Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012

Auteur Topic: Middel Hulpverlening (ambulance - auto) Kanaal A Noordzijde - Emmer-Compascuum 28-10-2012  (gelezen 11791 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Ik denk dat de overheid ook eens dringend moet bekijken of de G (uit het regeltje OGS) nog wel voldoet en dan met name als je IN een ander voertuig zit. Gister met het weg brengen van de KLF kwam er ook een Ambu tegemoed en konden we bijvoorbaat uiterst rechtshouden met de "caravaan" echter pas op het moment van passeren was er een heeeeel lullige sirene te horen. En dit is niet de eerste keer dat me dit opvalt in je spiegels moeten de Optische signalen ook maar net opvallen want horen doe je een voorrangsvoertuig tegenwoordig niet meer.

En nee in de KLF hadden we de radio niet aan al maakt de motor wel meer geluid dan de huidige generatie.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de Ambu bij de bestuurster van het afslaande voertuig niet is opgevallen.

Maar de oudere wagens laten wel weer meer geluid door, de nieuwe laten steeds minder geluid door  :|


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Het blijft het eeuwige probleem: Hoe hard moet een sirene zijn? De sirene moet hard genoeg zijn om in een auto hoorbaar te zijn. Anderzijds mag deze weer geen gehoorsbeschadiging opleveren. EN: De bemanning moet niet afhankelijk zijn van oordoppen, aangezien andere geluiden in het voertuig nog hoorbaar moeten zijn. En denk ook aan de patient. Ik moet zeggen dat de huidige generatie ambulances naar achteren toe (het patientencompartiment) goed geisoleerd zijn, soms zou je bijna twijfelen of de sirene aan staat.

Een veel mooiere oplossing is een signalering in de auto van andere weggebruikers. Mijn werkgever doet op dit moment een groot onderzoek onder de noemer "blauw-blauw" waarbij vrijwilligers een signaleringssysteem in hun auto hebben waarbij ze door middel van leds gewaarschuwd worden voor naderende hulpdiensten. Ben benieuwd naar de uitkomsten.

Maar even terug naar dit voorval:
We kunnen het hebben over wel of geen OGS en de kwaliteit daarvan, en wel of geen voorrang vragen en of nemen:
Als collega wordt je toch weer eens even flink met je neus op de feiten gedrukt dat je een gevaarlijke positie op de weg in neemt als voorrangsvoertuig.... Het gevaar om betrokken te raken bij een ongeval is ongeveer 8x zo groot wanneer je je als voorrangsvoertuig door het verkeer begeeft en daarnaast is de kans op het oplopen van ernstig letsel daarbij vele malen groter. En dat laaste is dan vaak door het snelheidsverschil t.o.v. andere weggebruikers.

Leuk toch dat ik over het algemeen met een flink vertrouwen in die auto stap. En nee, ik zit meestal niet achter het stuur!
Ik hoop dat de betrokken collega's ook hun werk weer op kunnen pakken en er dan ook daadwerkelijk vertrouwen in kunnen hebben.

Tevens hoop ik dat die enkele chauffeur (gelukkig een uitzondering) die het stoer vindt om met OGS met piepende banden of op twee wielen de bocht door te gaan of met 100 km/h door een woonwijk te crossen zich weer eens even achter de oren krabt. De tijdswinst is minimaal maar het risico vele malen groter. Beter heelhuids aankomen dan zelf afhankelijk worden van je collega's...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Wat ik wel interessant vind is dat zowel de chauffeur als de pleeg geen letsel hebben opgelopen maar de meerijdende huisarts? wel. Het is enigszins speculatief, maar je zou kunnen aannemen dat de verpleegkundige in de stoel achterin zat (met gordel om?) en de huisarts "los" op een bankje.

Wat was de reden dat de huisarts meereed? In hoeverre is het de gewoonte dat als je achterin zit je gordel draagt? Adequate zitplaatsen met (driepunts)gordels voor aanvullende hulp achterin?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Inderdaad opmerkelijk. Daarnaast is het sowieso opmerkelijk dat een huisarts mee rijdt, maar dat terzijde.
De verpleegkundige stoel heeft altijd keurig een driepuntsgordel, de stoel die met de rug tegen de tussenwand aan staat is meestal voorzien van een tweepunts oftewel heupgordel. Zou bij een frontale aanrijding geen probleem moeten zijn. Echter staat de hoofdsteun van deze stoel vaak niet op hoogte, en is deze stoel redelijk "ombouwd" met aparatuur etc.  waartegen je flink aan kunt slaan. Er zit meestal achter de verpleegkundigestoel nog een bankje maar daar staat over het algemeen boven dat dit niet als zitplaats dient tijdens het rijden. Hier dan ook geen gordel.

Het dragen van de gordel: ik probeer het zoveel mogelijk te doen maar werk aan de patient is soms vrijwel onmogelijk met de gordel aan. Je redt het qua afstand meestal net niet, ook niet naar je lades met medicatie, spuiten etc. praktisch gezien zit ik denk ik de helft tot driekwart van de tijd achterin met een gordel aan.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanrijding ambulancevoertuig en personenauto

http://www.politie.nl/drenthe/nieuws/121028aanrijdingambulancevoertuigenpersonenauto.asp
Emmer Compascuum, 28-10-2012

Zondagochtend rond elf uur raakten drie mensen bekneld in een personenauto aan het Kanaal A NZ. Het gaat om een 41-jarige vrouw uit Emmer Compascuum en twee 9-jarige meisjes uit die woonplaats. Een ambulance reed vanwege een spoedmelding vanuit Emmen Compascuum op voornoemde weg, evenals de mensen in de personenauto. Toen de bestuurder van de ambulanceauto wilde inhalen, sloeg de bestuurder van de auto af. Een aanrijding was het gevolg. De patiënt die in het ambulancevoertuig lag, identiteit nog onbekend, is met spoed door een andere ambulanceauto vervoerd naar een ziekenhuis. De huisarts van deze man reed mee in de ambulance. Hij is behandeld aan een hoofdwond. De drie personen in de auto raakten bekneld, maar waren aanspreekbaar. Zij zijn voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. Een getuige uit Emmer Compascuum is ter plekke behandeld. Deze persoon raakte onwel door de schrik. Meerdere hulpverleners waren ter plaatse om hulp te verlenen.
Samen sterk in de hulpverlening!