Lage druk brandslangen

Auteur Topic: Lage druk brandslangen  (gelezen 6030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Buell01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 28 oktober 2012, 11:29:53
Mensen,

Heeft iemand een idee hoe het zit met het wel of niet keuren (keuringsplichtig?) van de lage druk brandslangen die bij de brw in gebruik zijn? Ze vallen , voor zover ik weet, niet onder de NEN671-3. Deze is voor brandslanghaspels.
Hoe is het bij de verschillende korpsen geregeld om deze slangen wel of niet jaarlijks te testen cq keuren. Of zijn er korpsen waar deze slangen na ieder gebruik worden getest? Al dan niet met wassen, drogen en evtueel repareren.

Ik ben benieuwd naar regelingen in den lande......

Greetz! Buell01




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2012, 11:38:11
De lage drukslangen vallen net zoals de Hdslangen niet onder een keuringsnorm. De  NEN671-3 geld inderdaad zoals je terecht opmerkt alleen voor brandslanghaspels, die aanwezig zijn in een gebouw. Die norm is gemaakt omdat een brandslanghaspel onder klein blusmiddel valt.

Zover ik weet worden de lage druk slangen na gebruik weer netjes opgerolt, en eventueel op de kazerne weer gewassen bij ernstige vervuiling. Bij eventuele lekkages of slijtage volgt de beroemde knoop in de slang, slang van het voertuig halen, en aanbieden aan de technische dienst. En het voertuig weer voorzien van een nieuwe/andere slang. ;)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:02:48
Reactie van John van Delzen op onze tweet vanaf @HVforumNL
Citaat
Doel van ARBO Wet is dat alle materialen die aan slijtage onderhevig zijn moeten worden gekeurd. Dit betekend keuren op bv 24 Bar barstdruk. Functionele test om vast te stellen dat geheel, koppeling en bending voldoen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:07:04
En zo leer ik ook weer bij. Dank aan John v Delzen O0


Buell01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:37:28
@ John van Delzen,

waar heb je dit citaat uit gehaald?

Greets, Buell01


Buell01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:44:26
Nu we toch met dit topic bezig zijn: Zijn er in het land voorbeelden te noemen (en geregistreerd cq te achterhalen) met brandslangen?
Ik kan me niet voorstellen dat dat niet het geval is. Wellicht dat het wel wat lastig wordt om GEREGISTREERDE ongevallen te achterhalen, eventueel van internet.

Ik vraag dit omdat mij laatst een slang om de oren is gevlogen en wij als brandwachten vinden dat er een beter of überhaupt een systeem moet komen om brandslangen te testen en te registreren, zodat men er blindelings vanuit mag gaan dat wanneer een slang op de auto ligt, deze getest en geod bevonden is. Waarom doen we dit wel met ademluchtapparatuur, maar niet met b.v. watervoerende armaturen? Het is geen pretje om achterna gezeten te worden door een op hol geslagen slang.....

Cheers, Buell01


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2012, 17:11:59


Slangen perspomp Barth

Draagbare en handmatige afperspomp voor het afpersen van lage druk slangen.Maximale druk 50 bar, met ingebouwde vulslang en manometer. Maximale testdruk16 bar met ingebouwde overstroom beveiliging. Bassin 50 liter, afmetingen470x330x330 mm. Gewicht ca. 17 kg.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Buell01

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2012, 18:25:44
@Pyro_loe,

Thanx voor je aanvulling. Zelf heb ik ervaring met de machines van Hafenrichter. 5 jaar bij een beroepskorps gewerkt waar slangen na ieder gebruik gewassen, getest, gedroogd en dubbel opgerold werden. Super systeem als je veel slangen te doen hebt. En ik denk dat, waar ik nu werkzaam ben, dat ook een goede aanvulling zou zijn op het inventaris om er gewoon blindelings vanuit te kunnen gaan dat iedere slang op de wagen schoon, getest en goed is. We praten over +/-400 slangen wat op de voorraad staan.

Hasta luego, Buell01