Hoe herken je een lekkende drugsbol/slikkersbol?

Auteur Topic: Hoe herken je een lekkende drugsbol/slikkersbol?  (gelezen 8088 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 29 oktober 2012, 06:31:27
Citaat
Laatste update:  24 oktober 2012 21:54
Operatie bolletjesslikker na lekken bolletje

SCHIPHOL - Een 22-jarige Nederlander die dinsdag op Schiphol met een vliegtuig uit het Caraïbisch gebied was aangekomen, is met spoed in een ziekenhuis geopereerd omdat hij vermoedelijk drugs in zijn lichaam had.

De piloot had gemeld dat de man problemen had met zijn gezondheid en vreemd gedrag vertoonde.
Tijdens de operatie bleek de man tientallen bollen met vloeibare cocaïne in zijn lichaam te hebben.
Het vermoeden bestaat dat een bolletje is gaan lekken, wat de gezondheidsklachten veroorzaakte, De man is stabiel en wordt bewaakt in het ziekenhuis. Hij is aangehouden, maakte de marechaussee woensdag bekend.

Hoe herken je bovenstaande als EHBO-er / ambulanseverpleegkundige en wat kun/moet je doen en wat juist niet?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2012, 13:13:34
Ligt er maar net aan wat voor drug erin zit toch?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2012, 13:59:25
Waarschijnlijk zoals je alle vergiftigingsverschijnselen herkent: lastig.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2012, 13:59:53

Ligt er maar net aan wat voor drug erin zit toch?


Doorgaans bevatten de bollen cocaïne. Het aantal ingeslikte bolletjes varieert van 15 tot 200, waarbij elk bolletje 3 tot 15 gram cocaïne kan bevatten. De hoeveelheid cocaïne die bij ruptuur van één bolletje vrijkomt kan binnen enkele minuten tot de dood leiden; de letale dosis is gemiddeld 500 milligram.

Het acute 'bodypacker'-syndroom kenmerkt zich door acute ernstige intoxicatieverschijnselen bestaande uit epileptische aanvallen, hartritmestoornissen en respiratoir falen. Bij ruptuur van een bolletje volgen de intoxicatieverschijnselen elkaar snel op; deze zijn het gevolg van een overmatige sympathische stimulatie en kennen een trifasisch beloop welke tot uiting komt als stimulatie, voortgaande stimulatie en depressie.

Expert


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:27:25
Doorgaans bevatten de bollen cocaïne. Het aantal ingeslikte bolletjes varieert van 15 tot 200, waarbij elk bolletje 3 tot 15 gram cocaïne kan bevatten. De hoeveelheid cocaïne die bij ruptuur van één bolletje vrijkomt kan binnen enkele minuten tot de dood leiden; de letale dosis is gemiddeld 500 milligram.

Het acute 'bodypacker'-syndroom kenmerkt zich door acute ernstige intoxicatieverschijnselen bestaande uit epileptische aanvallen, hartritmestoornissen en respiratoir falen. Bij ruptuur van een bolletje volgen de intoxicatieverschijnselen elkaar snel op; deze zijn het gevolg van een overmatige sympathische stimulatie en kennen een trifasisch beloop welke tot uiting komt als stimulatie, voortgaande stimulatie en depressie.

Expert

Kan zelfs wel meer dan 15 gram per bol inzitten. Worden trouwens ook wel slikkersbollen genoemd. Zal morgen eens navragen hoeveel de zwaarste slikkersbol is geweest die wij in Amsterdam ooit hebben aangetroffen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2012, 05:37:04

Het acute 'bodypacker'-syndroom


Volgens de media zit het dan op het lichaam i.p.v. er in?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2012, 06:37:40
Dergelijke patienten zijn doorgaans erg geagiteerd, bleek, zweten, hebben buikpijn, zijn misselijk, hebben palpitaties...en gaan hard achteruit. Verliezen het bewustzijn, krijgen convulsies, enz.
Ambulanceverpleegkundige


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2012, 17:45:01
Ik denk dat de gemiddelde ehbo'er (en in dit geval schaar ik me daar ook onder) niet weet waardoor het komt.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:15:26
Dergelijke patienten zijn doorgaans erg geagiteerd, bleek, zweten, hebben buikpijn, zijn misselijk, hebben palpitaties...en gaan hard achteruit. Verliezen het bewustzijn, krijgen convulsies, enz.
Ik denk dat de gemiddelde ehbo'er (en in dit geval schaar ik me daar ook onder) niet weet waardoor het komt.
Nu wel, zeker als zij in het vliegtuig zitten of zeer recentelijk uit het vliegtuig zijn gestapt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:12:39
Ik zou zeggen, algehele mailaise, oftwel, de patient voelt zich goed beroert en gaat steeds meer achteruit met een diversiteit aan symptomen die voor een gemiddelde ehbo-er lastig zijn om te ontdekken en al helemaal om er het labeltje" overdosis cocaine'' etc. aan te hangen....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod