Middelbrand (zolder woning) Lippenoordweg - Hattem 22-07-2012

Auteur Topic: Middelbrand (zolder woning) Lippenoordweg - Hattem 22-07-2012  (gelezen 9064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2012, 22:50:29

Standaard een warmtebeeldcamera op de TS? Is een prima hulpmiddel om te kijken waar de brandhaard zit en eventuele uitbreidingen.

De warmtebeeldcamera hoort al bij de bepakking van een Nederlandse tankautospuit bepakt volgens de eissen van BIZA.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2012, 23:55:43
Misschien handig om te weten de 2TS hebben geen ventilator aan boord deze heeft alleen de HW die uit zwolle moest komen.
Aanrijd tijd ongeveer 10 minuten.

De Hoogwerker is de 1650 deze werd 8 minuten naar de 1e melding opgeroepen.

Dan zijn de korpsen hier verkeerd bezig... zorg dan dat er één mannetje met een personeels voertuig komt, waar standaard een ventilator in klaarligt. Hier in het noorden (veiligheidsregio Groningen) zijn bijna alle TS'en voorzien van een ventilator...
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2012, 08:35:43
Dan zijn de korpsen hier verkeerd bezig... zorg dan dat er één mannetje met een personeels voertuig komt, waar standaard een ventilator in klaarligt. Hier in het noorden (veiligheidsregio Groningen) zijn bijna alle TS'en voorzien van een ventilator...

Beide TS-en van Hattem zijn al 'oud'. De 6631 wordt binnenkort vervangen, de 6641 weet ik niet. Mogelijk dat er dan wél een overdrukventilator standaard in de bepakking komt.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2012, 20:37:06
Zo blijkt maar weer dat veel TS-en in Nederland (nog) niet conform de standaard bestekeisen bepakt zijn. Vaak is dat een gebrek aan geld of ruimte.

De aankomsttijd van de hoogwerker was dus ongeveer 18 minuten na de 1e alarmering. Dan is 10 tot 12 minuten wachten op een overdrukventilator wel erg lang en ga je dus aan de slag. Vaak zit dan het denken aan het repressief gebruiken van de overdrukventilator niet in je "systeem". In dit soort situaties wordt dan de overdrukventilator alleen gebruikt na een inzet om de boel rookvrij te maken.

Er is dus in NL nog veel te doen aan materiaal maar ook aan kennis....toch?!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


kroezy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Volg me ook op twitter @112mani
    • 112mani
Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2012, 23:19:48
Nog 1 ding vaak word er op de forum gesproken over inzet buiten je eigen veligheids regio. Dit word hier in Hattem en omgeving goed gedaan. Als er brand is in Hattem (noord- oost Gelderland) dan word de hoogwerker uit zwolle gehaald (ijsseland) als dit niet gedaan werd moet de hoogwerker uit elburg komen aan rij tijd is dan 25 min.
Volg me ook op twitter @112mani


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2012, 11:47:20
Keurig en zo moet het ook volgens mij.

Grenzen wegdenken en zorgen voor de snelste hulp. We hebben tenslotte allemaal hetzelfde doel.

Vaak zie je dan wel weer discussies komen over wie betaald er mee aan de vernieuwing van bijvoorbeeld een hoogwerker.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #26 Gepost op: 26 juli 2012, 12:00:20
Nog 1 ding vaak word er op de forum gesproken over inzet buiten je eigen veligheids regio. Dit word hier in Hattem en omgeving goed gedaan. Als er brand is in Hattem (noord- oost Gelderland) dan word de hoogwerker uit zwolle gehaald (ijsseland) als dit niet gedaan werd moet de hoogwerker uit elburg komen aan rij tijd is dan 25 min.

Een belangrijke "oorzaak" hiervoor is dat er 1 meldkamer Oost-Nederland is voor beide regio's (VNOG en IJsselland). De dekkingsplannen van beide regio's zitten dus in 1 meldkamer en de dichtstbijzijnde eenheden worden gealarmeerd ongeacht regiogrenzen. De centralist hoeft dus niet na te denken over een eventuele grens en te overleggen met een andere meldkamer, wat tijdvertragend werkt.

Ander leuk weetje: de meldkamer Flevoland kan in bepaalde grensgebieden rechtstreeks eenheden van Ijsselland alarmeren, zonder tussenkomst van de meldkamer Oost-Nederland. Ook dit levert tijdwinst op.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 26 juli 2012, 22:14:14
Beide TS-en van Hattem zijn al 'oud'. De 6631 wordt binnenkort vervangen, de 6641 weet ik niet. Mogelijk dat er dan wél een overdrukventilator standaard in de bepakking komt.

De 6631 is uit 1996 en inderdaad op z'n leeftijd. De 6641 mag nog wel eventjes hoor. Zijn geboortedatum is ergens in 2004.  :P
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #28 Gepost op: 2 september 2013, 17:42:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1064326 date=1343333654
De 6631 is uit 1996 en inderdaad op z'n leeftijd. De 6641 mag nog wel eventjes hoor. Zijn geboortedatum is ergens in 2004.  :P

Inmiddels is brandweer Hattem in het bezit van een overdrukventilator. 'binnenkort' zal de 6631 vervangen worden. Het voertuig wordt momenteel opgebouwd door AI-group Benelux in Axel. Mobilofoon e.d. zitten al in het nieuwe voertuig. Het voertuig gaat een beetje lijken op dit voertuig: