Middelbrand (aardgasbus) Wittenburgerweg - Wassenaar 29-10-2012

Auteur Topic: Middelbrand (aardgasbus) Wittenburgerweg - Wassenaar 29-10-2012  (gelezen 20526 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
BRAND PASSAGIERSBUS, WASSENAAR, 29 OKTOBER 2012

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/onderzoek-naar-brand-in-passagiersbus/
Den Haag, 6 november 2012

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de passagiersbus die maandag 29 oktober in Wassenaar volledig uitbrandde. De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen van meer dan tien meter lengte.
De komende weken zal de Onderzoeksraad de definitieve focus van het onderzoek bepalen. De aandacht van de Raad gaat daarbij uit naar de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden en hoe in Nederland de risico’s van dit type bussen worden beheerst. De Onderzoeksraad stelt deze vragen onder meer vanwege de toename van bussen die als brandstof aardgas, biogas of waterstof gebruiken.


SECTOR WEGVERKEER
BRAND PASSAGIERSBUS, WASSENAAR, 29 OKTOBER 2012


http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/brand-passagiersbus-wassenaar-31-oktober-2012/

Startdatum onderzoek   6 november 2012
Einddatum onderzoek   
Type onderzoek   Volledig
Status onderzoek   Lopend

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de passagiersbus die maandag 29 oktober in Wassenaar volledig uitbrandde. De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen van meer dan tien meter lengte. De aandacht van de Raad gaat daarbij uit naar de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden en hoe in Nederland de risico’s van dit type bussen worden beheerst. De Onderzoeksraad stelt deze vragen onder meer vanwege de toename van bussen die als brandstof aardgas, biogas of waterstof gebruiken.
Samen sterk in de hulpverlening!


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #21 Gepost op: 6 november 2012, 18:48:33
Ik ben benieuwd of de onderzoeksraad ook kijkt naar de gevolgen van een brandende aardgasbus die op z'n kant is geraakt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #22 Gepost op: 6 november 2012, 19:22:18
Die is met zo zijdelingse steekvlammen zelfrechtend.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #23 Gepost op: 9 november 2012, 14:31:11
Hebbik ook feauteau van :P



Peen

Misschien een apart opmerking, maar ik dacht ff dat die veolia mensen politiemensen waren  e050
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #24 Gepost op: 9 november 2012, 14:55:34
En nu wil de ZDF de 'steekvlam' video ook hebben... In Duitsland is de discussie over de aardgasbus inmiddels ook losgebarsten, dus :)

Peen
Redacteur van


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #25 Gepost op: 9 november 2012, 19:34:08
Tegen de juiste prijs is alles mogelijk toch Peen  O0


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #26 Gepost op: 11 november 2012, 10:16:21
Tegen de juiste prijs is alles mogelijk toch Peen  O0
O ja hoor. En het is tegenwoordig lekker makkelijk. Niet meer met bandjes ergens naartoe rijden, maar gewoon op de FTP knallen en klaar.

Maakt dus niet uit als het wat verder weg is  ;D

Peen
Redacteur van


sylvester1986

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 december 2012, 16:59:57
Mega steekvlam uit aardgasbus Veolia
Published on Oct 30, 2012 by omroepwest
Zie de video nu pas, maar wat een vlam. :o


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de passagiersbus die maandag 29 oktober in Wassenaar volledig uitbrandde. De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen die een lengte van 15 tot 20 meter hadden. De aandacht van de Raad ging daarbij uit naar de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden en hoe in Nederland de risico’s van dit type bussen worden beheerst. De Onderzoeksraad stelt deze vragen onder meer vanwege de toename van bussen die als brandstof aardgas, biogas of waterstof gebruiken.

Persbericht
Te weinig aandacht voor veiligheidsrisico's bij keuze voor aardgasbussen

Het ongeval in Wassenaar had geen slachtoffers tot gevolg, maar maakte wel duidelijk dat de steekvlammen in een nauwe winkelstraat of een tunnel aanzienlijk ernstiger gevolgen kunnen hebben. Het gebruik van aardgas (CNG) als brandstof is in Nederland in opkomst. Er rijden landelijk circa zeshonderd CNG-bussen in het openbaar vervoer. Daarnaast rijden in Nederland ruim 3000 personenauto’s en 2500 bestelauto’s op CNG. Ook verschijnen steeds vaker vrachtauto’s met CNG in het straatbeeld, die een vergelijkbare tankinhoud hebben als de CNG-bussen.
 
Vanwege het voorval met de bus in Wassenaar en de opkomst van CNG als brandstof heeft de Onderzoeksraad onderzocht in hoeverre de risico’s die samenhangen met het gebruik van aardgas worden beheerst. Het blijkt dat overheden het gebruik van CNG vooral stimuleren vanwege de milieuvoordelen, maar bij hun afweging niet de veiligheidsrisico’s voor de bestuurders, passagiers en de omgeving meewegen. Ook de betrokken vervoersbedrijven en fabrikanten maken deze afweging niet. Hetzelfde geldt voor het gebruik van waterstof als brandstof, waarbij geldt dat ingeval van ontbranding de (steek-)vlammen bovendien onzichtbaar zijn.
 
Hiaat
De bus in Wassenaar voldeed aan alle voorschriften. De gastanks op het dak waren dan ook voorzien van de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen (afblaasventielen), die moeten voorkomen dat de tanks exploderen door boven een bepaalde temperatuur alle gas te laten ontsnappen uit de tanks. Juist deze maatregel die een explosie van de gastank moet voorkomen, brengt een nieuw risico met zich. In geval van brand bestaat het risico dat het afgeblazen gas vlam vat. Bij de bus in Wassenaar waren de ventielen zijwaarts gericht, waardoor horizontale steekvlammen konden ontstaan van 15 tot 20 meter lang die circa vier minuten aanhielden. Het onderzoeksrapport schrijft dit toe aan een hiaat in de voertuigvoorschriften. Die schrijven voor dat de gastanks voorzien moeten zijn van afblaasventielen, maar ze verlangen niet dat bij afblazen van gas de risico’s van het vrijkomende gas moeten worden beheerst.
 
Bij aardgasbussen wordt de brandstof onder hoge druk (circa 200 bar) opgeslagen in tanks op het dak van de bus. Het gaat per bus om maximaal 350 kubieke meter aardgas. De Onderzoeksraad onderscheidt in het onderzoek twee risico’s. Ten eerste kan de bus op een ongunstige locatie (tunnel, winkelstraat) in brand raken en als gevolg daarvan gas dat onder hoge druk staat, afblazen met het risico op grote steekvlammen. Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat de bus in een tunnel stil komt te staan en de gastanks als gevolg van een brand, al dan niet in eigen voertuig, oververhit raken, waardoor de afblaasventielen in werking treden. Wanneer het afgeblazen gas niet onmiddellijk ontvlamt, hoopt het zich op in de tunnel en kan een explosieve gaswolk ontstaan.
 
Aanbevelingen
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat openbaar vervoersbedrijven die CNG-bussen exploiteren en de autoriteiten die daarbij betrokken zijn, alsnog in kaart moeten brengen welke risico’s voor de omgeving verbonden zijn aan het gebruik, onderhoud en stalling van CNG-bussen. De minister van Infrastructuur en Milieu moet bevorderen dat het internationale voertuigvoorschrift voor CNG-systemen zodanig wordt aangescherpt, dat de risico’s voor de omgeving worden beheerst. Daarnaast moet de minister zorgen dat informatie over ongevallen met CNG-bussen in Nederland systematisch wordt verzameld en gebruikt bij het opstellen en aanpassen van internationale voertuigvoorschriften. Tot slot dient het Veiligheidsberaad (samenwerkingsverband van de 25 veiligheidsregio’s) te zorgen dat de brandweer landelijk een eenduidige en uniforme inzetinstructie krijgt voor het bestrijden van branden met voertuigen die op niet-conventionele brandstof rijden (zowel CNG en waterstof).
http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1421/brand-in-een-aardgasbus-29-oktober-2012/publicatie/1499/te-weinig-aandacht-voor-veiligheidsrisico-s-bij-keuze-voor-aardgasbussen#fasen

Rapporten
    10 sep. 2013 Brand in een aardgasbus, 29 oktober 2012
    10 sep. 2013 Bijlage A - Reacties op conceptrapport

Aanbevelingen
    10 sep. 2013 Aanbevelingen rapport Brand in een aardgasbus


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 10 september 2013, 14:02:01
Hier ligt nog een hoop werk voor veiligheidsregio's en gemeentes. Er gaan uiteindelijk toch steeds meer aardgasbussen rijden.