Fantastisch; vrouwen hebben volgens jou dus een veel efficienter zuurstofverbruik. Dat zou pleiten voor lagere conditienormen (waar het het zuurstofverbruik aangaat) voor vrouwen; de weg naar veel meer vrouwen ligt open! Dit geldt zeker wanneer er slechts wordt gekeurd op zuurstofverbruik d.m.v. bijvoorbeeld een fietstest.
Zou je je wijsheden willen toelichten. Ik ben met name geinteresseerd in je uitleg van:
- de herkomst van de 70%. M.a.w. waar komt het gegeven vandaan dat vrouwen 30% efficienter met zuurstof omgaan?
- 'een andere conditievorm'; wat bedoel je daarmee en wat voor andere conditievorm is dat dan?
- het 'anders hanteren van de grafieken'; welke grafieken heb je het over en op welke andere manier zouden die kunnen worden gehanteerd?
Ik zie uit naar je uitleg.
Eric Mol
ben zelf geen brandweer man , maar dit is lang geleden hier volledig aan de orde geweest, die 70% zit voor zover mij verteld in de cursus brandwacht, (die ik dus niet gehad heb, dus weet ook niet waar dit staat)
de grafieken staan op het internet, dan moet ik even terug zoeken in eerdere topics, en zijn verschillende grafieken in omloop, zo zou ARBO Net en ARBO Unie verschillende normen hanteren en het verhaal over een andere conditie vorm heb ik van de keurings arts, waar ik heel wat gesprekken mee gehad heb, wat ook al eerder hier uitgebreid aan de orde geweest is.
algemeen is al eerder verteld dat de fietstest geen duidelijke en correkte test voor de brandweer is, vandaar dat er al sinds enige tijd een nieuwe test wordt ontwikkeld, of mischien zelfs al toegepast, maar er zijn vast mensen op dit forum die hier veel meer over vertellen kunnen.
er zijn dan ook korpsen die de fietstest niet bij de arbodienst laten doen, maar zelf in combinatie met een sportschool deze test afnemen, ook al eerder hier beschreven.
zelfs is het mogelijk om de fietstest te laten vervangen door een cooper test (zwemmen, fietsen of hardlopen) de meeste keuringsartsen stemmen hier mee in.
hoop je hiermee voldoende te hebben uitgelegd.