Meer vrouwen bij brandweer nodig

Auteur Topic: Meer vrouwen bij brandweer nodig  (gelezen 11419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

• Gast
Gepost op: 16 maart 2005, 18:20:12
8 maart 2005

DEN HAAG (ANP) - De brandweer heeft meer vrouwen nodig. Dat is de strekking van een petitie die het Netwerk Brandweervrouwen dinsdag, Internationale Vrouwendag, heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.
Momenteel is circa 5 procent van de brandweermensen vrouw.

De brandweer, die een voorbeeldfunctie in de samenleving heeft, moet volgens het netwerk toegankelijker worden voor vrouwen en andere groeperingen uit de samenleving. Ook pleit de organisatie voor betere arbeidsvoorwaarden, zoals de mogelijkheid om parttime te werken en faciliteiten voor kinderopvang.

Het netwerk, dat onderdeel is van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg & Rampenbestrijding (NVBR), vindt ook dat er landelijk geldende regels moeten komen voor de psychische en lichamelijke aanstellingseisen voor brandweerlieden. Die eisen moeten zowel voor vrouwen als mannen gelijk zijn.

Volgens het netwerk past het dienstverlenende aspect van het brandweervak heel goed bij vrouwen.
Ook kunnen vrouwen de brandweerorganisatie versterken, omdat ze net als in andere beroepsgroepen andere kwaliteiten met zich meebrengen, aldus de petitie.

Voorzitter Noorman-Den Uyl (PvdA) van de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken, die de petitie na een ludiek blusspel in ontvangst nam, zei dat de brandweer uit menselijk oogpunt wat pluriformer moet worden.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkten vorig jaar 1225 vrouwen bij de brandweer,  van wie 201 beroepsmatig. In 1989 telde het CBS nog zo'n honderd vrouwen bij de brandweer. Dertien van hen waren toen vast in dienst.

Mijn mening hierover is dat je bij de aanname niet moet kijken naar het geslacht van de gene die solliciteert om een functie te gaan bekleden bij de brandweer. Nu krijg ik het gevoel dat de brandweerorganisatie een afspiegeling van de maatschappij "moet" zijn en zodoende de keuze van de sollicitanten eerder op een vrouw zal vallen in geval van aanname.

Hoe vaak zie je niet bij een sollicitatie dat bij voorkeur vrouwen en allochtonen worden gevraagd om op een functie te reageren.

Niemand moet dit verkeerd opvatten, want dat is niet de bedoeling van dit discussiepunt.

Iedereen moet gewoon evenveel kans hebben voor een bepaalde functie en niet op voorhand al een voorkeur duidelijk maken.

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2005, 18:33:19
Ik vind ook niet dat men bij een eventuele aanstelling naar het geslacht o.i.d. moet kijken, maar puur naar de geschiktheid van de kandidaat.

Het kan wel zo zijn dat ze het " vrouwengehalte" bij de brandweer wat omhoog willen krikken, maar het moet niet ten koste van de kwaliteit gaan.

knarf

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2005, 21:43:54
Ik ben van mening dat de beste uit een groep sollicitanten het moet worden. Het maakt dus niet uit of dit een man, vrouw, zwart, wit enz is. Dus iedereen moet aan de zelfde eisen voldoen en hieruit wordt de beste ( meest geschikte ) gekozen

Roandala

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2005, 22:44:01
Mee eens :D, maar ik vind wel dat ze dezelfde tests moeten doorstaan als de mannen en dat is soms nog wel eens verschillend

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2005, 01:47:58
Mee eens :D, maar ik vind wel dat ze dezelfde tests moeten doorstaan als de mannen en dat is soms nog wel eens verschillend

wist je dat een vrouw een ander zuurstof gebruik heeft als de man, als de man hem leeg gelurkt heeft, heeft de vrouw pas 70% gebruikt, ze heeft ook een andere konditie vorm dan de man, dus kunnen de grafieken anders gehanteerd worden. ;)
Nemo me impune lacessit

Eric Mol

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2005, 08:40:58
Fantastisch; vrouwen hebben volgens jou dus een veel efficienter zuurstofverbruik. Dat zou pleiten voor lagere conditienormen (waar het het zuurstofverbruik aangaat) voor vrouwen; de weg naar veel meer vrouwen ligt open! Dit geldt zeker wanneer er slechts wordt gekeurd op zuurstofverbruik d.m.v. bijvoorbeeld een fietstest.

Zou je je wijsheden willen toelichten. Ik ben met name geinteresseerd in je uitleg van:
- de herkomst van de 70%. M.a.w. waar komt het gegeven vandaan dat vrouwen 30% efficienter met zuurstof omgaan?
- 'een andere conditievorm'; wat bedoel je daarmee en wat voor andere conditievorm is dat dan?
- het 'anders hanteren van de grafieken'; welke grafieken heb je het over en op welke andere manier zouden die kunnen worden gehanteerd?

Ik zie uit naar je uitleg.

Eric Mol

Gerben

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2005, 09:27:25
Toevallig vandaag het jaaroverzicht van ons korps op de deurmat gehad. Blijkt dat ons korps voor 29,4% uit het dames bestaat... (= niks mis mee, overigens; Ik ga in sommige gevallen liever met een vrouwelijke collega mee een brandend pand in, als met een mannelijke als het om kracht, doorzettings / uithoudingsvermogen gaat  :-\, maar goed...) Kennelijk houden wij het landelijk gemiddelde aardig omhoog, ofnietdan? ;D
grtz,
GuP

knarf

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2005, 14:40:34
bij ons is tot nu toe nog maar een vrouw door de sporttest gekomen ( beroeps) , als er korpsen zijn waar bijna 25 % vrouwen zijn kun je vragen gaan stellen over de sporttest van ons van van deze korpsen. Het is algemeen bekend dat vrouwen gemiddeld fysiek zwakker zijn, en als we er vanuit gaan dat iedereen aan de zelfde eisen moet voldoen zul je weinig vrouwen aantreffen die aan deze eisen voldoen. Ook omdat er al weinig mannen zijn die aan deze eisen kunnen voldoen ( sporttest, zwemtest, duikkeuring psychologische test). Ik blijf er bij dat de beste moet worden aangenomen, man of vrouw

ellebasi

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2005, 14:49:11
lol, mss moet ik wel brandweervrouw worden!  8) 8) Net iets voor mij denk ik! :P

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2005, 16:52:27
Fantastisch; vrouwen hebben volgens jou dus een veel efficienter zuurstofverbruik. Dat zou pleiten voor lagere conditienormen (waar het het zuurstofverbruik aangaat) voor vrouwen; de weg naar veel meer vrouwen ligt open! Dit geldt zeker wanneer er slechts wordt gekeurd op zuurstofverbruik d.m.v. bijvoorbeeld een fietstest.

Zou je je wijsheden willen toelichten. Ik ben met name geinteresseerd in je uitleg van:
- de herkomst van de 70%. M.a.w. waar komt het gegeven vandaan dat vrouwen 30% efficienter met zuurstof omgaan?
- 'een andere conditievorm'; wat bedoel je daarmee en wat voor andere conditievorm is dat dan?
- het 'anders hanteren van de grafieken'; welke grafieken heb je het over en op welke andere manier zouden die kunnen worden gehanteerd?

Ik zie uit naar je uitleg.

Eric Mol

ben zelf geen brandweer man , maar dit is lang geleden hier volledig aan de orde geweest, die 70% zit  voor zover mij verteld in de cursus brandwacht, (die ik dus niet gehad heb, dus weet ook niet waar dit staat)
de grafieken staan op het internet, dan moet ik even terug zoeken in eerdere topics, en zijn verschillende grafieken in omloop, zo zou ARBO Net en ARBO Unie verschillende normen hanteren en het verhaal over een andere conditie vorm heb ik van de keurings arts, waar ik heel wat gesprekken mee gehad heb, wat ook al eerder hier uitgebreid aan de orde geweest is.

algemeen is al eerder verteld dat de fietstest geen duidelijke en correkte test voor de brandweer is, vandaar dat er al sinds enige tijd een nieuwe test wordt ontwikkeld, of mischien zelfs al toegepast, maar er zijn vast mensen op dit forum die hier veel meer over vertellen kunnen.

er zijn dan ook korpsen die de fietstest niet bij de arbodienst laten doen, maar zelf in combinatie met een sportschool deze test afnemen, ook al eerder hier beschreven.

zelfs is het mogelijk om de fietstest te laten vervangen door een cooper test (zwemmen, fietsen of hardlopen) de meeste keuringsartsen stemmen hier mee in.

hoop je hiermee voldoende te hebben uitgelegd.
Nemo me impune lacessit