Meer vrouwen bij brandweer nodig

Auteur Topic: Meer vrouwen bij brandweer nodig  (gelezen 11346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2005, 18:10:33
ben zelf geen brandweer man , maar dit is lang geleden hier volledig aan de orde geweest, die 70% zit  voor zover mij verteld in de cursus brandwacht, (die ik dus niet gehad heb, dus weet ook niet waar dit staat)
de grafieken staan op het internet, dan moet ik even terug zoeken in eerdere topics, en zijn verschillende grafieken in omloop, zo zou ARBO Net en ARBO Unie verschillende normen hanteren en het verhaal over een andere conditie vorm heb ik van de keurings arts, waar ik heel wat gesprekken mee gehad heb, wat ook al eerder hier uitgebreid aan de orde geweest is.

algemeen is al eerder verteld dat de fietstest geen duidelijke en correkte test voor de brandweer is, vandaar dat er al sinds enige tijd een nieuwe test wordt ontwikkeld, of mischien zelfs al toegepast, maar er zijn vast mensen op dit forum die hier veel meer over vertellen kunnen.

er zijn dan ook korpsen die de fietstest niet bij de arbodienst laten doen, maar zelf in combinatie met een sportschool deze test afnemen, ook al eerder hier beschreven.

zelfs is het mogelijk om de fietstest te laten vervangen door een cooper test (zwemmen, fietsen of hardlopen) de meeste keuringsartsen stemmen hier mee in.

hoop je hiermee voldoende te hebben uitgelegd.

Hardlopen in plaats van de fietstest kun je wel vergeten....en je legt wel veel uit, maar ik snap er nog geen dubbeltje van.... :-\
 ;)

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2005, 19:17:01
Hardlopen in plaats van de fietstest kun je wel vergeten....en je legt wel veel uit, maar ik snap er nog geen dubbeltje van.... :-\
 ;)

wat snap je niet, en hardlopen, geen probleem in overleg met de arts, is al gebeurd.
Nemo me impune lacessit

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2005, 19:22:05
poging om 2 verschillende coopertesten te tonen, de arts bepaald welk niveau gehaald moet worden.
niet iedere commandant wil hier aan, omdat als de een mag, mag de ander ook vinden zij en willen daar dan niet aan beginnen, maar er zijn korpsen waar het wel wordt gedaan, tevens blijkt hier de verschilnorm voor man en vrouw uit.

[verwijderd door de admin]
Nemo me impune lacessit

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2005, 19:28:36
Laten we het gewoon simpel houden. Een spreider is voor een man net zo zwaar als voor een vrouw. Sommige korpsen hanteren sporttesten waarbij je een aantal fitness testen moet doorstaan. En jawel, deze zijn voor de dames als voor de heren net zo zwaar. En terecht want de spreider verandert per slot van rekening niet van gewicht als er een vrouw mee werkt.

Dus voldoe je als vrouw aan deze eisen dan sta je qua fysieke kracht in ieder geval op een aanvaardbaar niveau. Echter de praktijk leert dat maar weinig vrouwen in beroepskorpsen werkzaam zijn in de 24-uursdienst omdat er gewoonweg te weinig de testen halen.

Wat mij opvalt is dat bij vrijwillige korpsen deze verzwarende testen vaak achterwege blijven en men alleen de fietstest moet voldoen zonder verder aanvullende testen zoals een technische vaardigheidstest e.d.. en daar het percentage vrouwen ook vaak hoger ligt :-\

Roandala

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2005, 20:49:27
bij ons is tot nu toe nog maar een vrouw door de sporttest gekomen ( beroeps) , als er korpsen zijn waar bijna 25 % vrouwen zijn kun je vragen gaan stellen over de sporttest van ons van van deze korpsen. Het is algemeen bekend dat vrouwen gemiddeld fysiek zwakker zijn, en als we er vanuit gaan dat iedereen aan de zelfde eisen moet voldoen zul je weinig vrouwen aantreffen die aan deze eisen voldoen. Ook omdat er al weinig mannen zijn die aan deze eisen kunnen voldoen ( sporttest, zwemtest, duikkeuring psychologische test). Ik blijf er bij dat de beste moet worden aangenomen, man of vrouw

Ja maar ze moeten toch ook het zelfde bij een uitruk doen als de mannen

LindaB

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2005, 11:43:58
leg dan eens uit waarom je het dan toch echt een mannenberoep vindt. Je spreekt jezelf nogal tegen vindt ik namelijk. Ben wel benieuwd  ;)

Eric Mol

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2005, 10:24:45
Beste Zwaailampmaker,
De opmerking '.. zelfs is het mogelijk om de fietstest te laten vervangen door een cooper test (zwemmen, fietsen of hardlopen) de meeste keuringsartsen stemmen hier mee in' vind ik schokkend omdat: de Cooper-test een gestandaardiseerde test is waarbij een kandidaat gedurende 12 minuten een zo groot mogelijke afstand te voet dient af te leggen. Op basis van die afstand kan de maximale zuurstofopname capaciteit (VO2-max) worden geschat. Het is dus uit den boze om een Cooper-test zwemmend of fietsend af te leggen!
Uit onderzoek uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (Smit, 2002) is bekend dat de prestatie op de Cooper-test een onbetrouwbare voorspeller is voor de prestatie geleverd tijdens een brandweerspecifieke fysieke test. Met instemming van keuringsartsen voor gebruik van de Cooper-test als 'conditietest' voor de brandweer, stemmen ze dus (helaas) in met een voor brandweerwerk onbetrouwbare conditietest.

Gr. Eric Mol

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2005, 02:07:01
Beste Zwaailampmaker,
De opmerking '.. zelfs is het mogelijk om de fietstest te laten vervangen door een cooper test (zwemmen, fietsen of hardlopen) de meeste keuringsartsen stemmen hier mee in' vind ik schokkend omdat: de Cooper-test een gestandaardiseerde test is waarbij een kandidaat gedurende 12 minuten een zo groot mogelijke afstand te voet dient af te leggen. Op basis van die afstand kan de maximale zuurstofopname capaciteit (VO2-max) worden geschat. Het is dus uit den boze om een Cooper-test zwemmend of fietsend af te leggen!
Uit onderzoek uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (Smit, 2002) is bekend dat de prestatie op de Cooper-test een onbetrouwbare voorspeller is voor de prestatie geleverd tijdens een brandweerspecifieke fysieke test. Met instemming van keuringsartsen voor gebruik van de Cooper-test als 'conditietest' voor de brandweer, stemmen ze dus (helaas) in met een voor brandweerwerk onbetrouwbare conditietest.

Gr. Eric Mol

beste Erik de fietstest slaat ook nergens op, is totaal niet in lijn met het geen bij de brandweer van je wordt gevraagd, als je eerdere topics op het forum hier leest kom je daar achter, dit is hier al uitgebreid aan de orde geweest, maar we zijn wel gewend dat topics zich meerdere keren herhalen, is ook helemaal niet erg, want er doen steeds nieuwe mensen mee, die het of willen weten, of in een aantal gevallen meer weten en ons allen daar weer wijzer mee maken.

er worden op dit moment meerdere testen gedaan naast de fiets test, die ook geaccepteerd worden in de plaats van de fiets test, alles in afwachting van een test die voorzover ik begrepen heb al ontwikkeld is, maar nog niet wordt toegepast of op enig andere manier bindend wordt verklaart, mischien kunnen andere daar inmiddels iets meer over zeggen.
Nemo me impune lacessit

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2005, 09:25:14
Jullie moeten maar eens bij Rotterdam informeren. Die hebben een speciale brandweer test waarbij je met personen moet slepen, met slangen moet slepen, met de rambo werken, enz. Diverse onderdelen met je inclusief met ademlucht afwerken. Allemaal binnen een bepaalde tijd waarbij je niet over je maximale hardslag mag komen + je moet binnen een bepaalde tijd hersteld zijn

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2005, 23:34:05
Die testen die je bedoelt Palmpie zijn volgens mij puur ter aanvulling. Daarnaast moet je altijd nog gewoon de medische keuring doen en daarbij dus de fietstest.

Er zijn wel meer korpsen waar naast de fietstest je fysieke vermogen op andere manieren getest worden. Hiermee beoordelen ze ook een stukje behendigheid, lenigheid en uithoudingsvermogen. Het is gewoon een eis waaraan je moet voldoen maar heeft voorzover ik weet geen invloed op je medische testen.