Blussen van stadsbus op aardgas

Auteur Topic: Blussen van stadsbus op aardgas  (gelezen 20623 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #30 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:56:57
Als het gas verticaal omhoog spuit je volgens mij altijd van de vuurhaard af en meestal in de minst schadelijke richting, want als je een aanrijding van links hebt met beknelling word de beknelde gewoon net zo hard geflambeerd als in jou frontale aanrijding ;)
Ook als de bus in een stad vlamvat zal een belendend huis zeer snel met deze vlammenwerper voor 100% in vuur en vlam staan en worden eventueel daar wonende mensen wel geflambeerd.
Dus horizontaal affakkelen is hoe dan ook bijna altijd slechter al verticaal omhoog.

Dat is nou exact de reden dat ik heb gezegt dat ik het van de ene kant snap, de andere kant is ver te zoeken. Zijn de aardgas bussen van Veolia ook gemaakt door "VDL groep"? Misschien dat zij hierover meer te vertellen hebben.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:19:28

Over deze bussen is een Inzet Procedure beschikbaar en er is ook aandacht aan gegeven op oefendagen. @ Peter IP's zijn op te roepen via MDT ;)
Dank je Tower. O0

Ik ben even gaan googlen, en heb wat technische info gevonden over de bussen.

Bussen op aardgas
Vanaf begin deze maand verzorgt busmaatschappij Veolia voor de regio Haaglanden het busvervoer. Voorwaarde om dit contract binnen te halen was het rijden met schone bussen op aardgas. Deze bussen zijn van het merk MAN en RTL TransportWereld was bij de aflevering van deze milieubewuste bussen.

In de regio Haaglanden rijden sinds deze week bij Veolia Transport 128 milieuvriendelijke MAN Lion City CNG-aardgasbussen. Steeds vaker kiezen openbaar vervoer bedrijven voor het complete MAN busproduct, omdat deze ‘af fabriek’ naar wens van een schone diesel/EEV of aardgasmotor voorzien kunnen worden. Vanuit milieuoogpunt werd in deze openbaar vervoer concessie heel specifiek om een aardgasmotor als aandrijfbron gevraagd, met daarbij de optie om in de (naaste) toekomst over te kunnen schakelen op het nog schonere biogas. Een ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid die inmiddels op de MAN openbaar vervoerbussen in Zeeland en Groningen al een feit is en de CO2 uitstoot neutraliseert.

Voor de Regio Haaglanden, waar onder andere het gebied van Wassenaar tot onder Leiden, Het Westland, Delft en Zoetermeer vallen, werd september vorig jaar de concessie voor de komende acht jaar gegund aan Veolia Transport. “Dit is voor ons het eerste gebied in de Randstad en uiteraard een mooi begin”, vertelt Will Bierens, Implementatiemanager bij Veolia Transport. Hij geeft aan dat na het bekend worden van deze concessie er ook gelijk een heel traject aan handelingen op gang kwam. “Je moet met leveranciers van bussen en aardgastankinstallaties gaan praten om alles tijdig in gereedheid te hebben. Op basis van goede ervaringen in het gebied Ede-Wageningen, met zeven eerder in gebruik genomen aardgasbussen, zijn wij ook nu uitgekomen bij MAN als leverancier. Daarnaast hebben we een traject opgestart om goedkeuring te krijgen voor de plaatsing van drie aardgasvulstations. Die zijn zo ingericht dat het tanken per bus tussen de zes en tien minuten duurt. Overigens is het de bedoeling binnen afzienbare tijd ook in de Regio Haaglanden biogas in te zetten als CO2 neutrale brandstof voor deze ook nog eens opmerkelijk stille bussen. Bierens: “Het draagt allemaal bij aan een nog schonere leefomgeving”.

De nu afgeleverde 128 Veolia bussen zijn rijklaar gemaakt door verschillende servicevestigingen van de MAN organisatie. Een dag voor de ingebruikname vertrok eerst vanuit het Limburgse Susteren een eerste konvooi met ruim zestig bussen en in de middag reed een gelijk aantal vanuit de MAN Eindhoven vestiging richting Haaglanden.

De nieuwe bussen beschikken over 8 kunststof gastanks op het dak, met een totaal inhoud van 1712 liter CNG. Hiermee beschikt de bus over een actieradius van circa 500 kilometer, ruim voldoende voor de dagelijkse dienstregeling. Om te voldoen aan een van de andere eisen van de regionale opdrachtgever zijn de voertuigen voorzien van een lage instap en een elektrische rolstoelplank, die in combinatie met de verhoogde perrons ook de toegang voor rolstoelers en mensen die slecht ter been vergemakkelijkt. De 245 pk aardgasmotor (begrensd op 80 km-uur) in combinatie met de ZF automatische 6-versnellingsbak met overdrive en eco-programmering zorgt voor een laag brandstofverbruik. De aardgasmotor slaat na 5 minuten onbelast draaien automatisch af, om ook op die manier een extra milieubijdrage te leveren. De chauffeur van de nieuwe Veolia MAN krijgt verder de beschikking over een moderne werkplek, met een veelzijdig verstelbare luchtgeveerde ISRI-stoel met geïntegreerde hoofdsteun en veiligheidsriem, een eigen airconditioning, grote spiegels, een overzichtelijk dashboard, 27 Mc apparatuur en een navigatiesysteem.

Het onderhoud van de nieuwe bussen heeft Veolia Transport volledig uitbesteed bij MAN, die voor dat doel afgelopen week een gespecialiseerde BUS-PARTNERS vestiging in Zoetermeer opende. Eerder opende MAN een BUS-PARTNERS vestiging in Middelburg.

De lagevloerbus NL wordt standaard geleverd met de 180 kW (245 pk) sterke CNG-motor. Als alternatief is de NL en de gelede bus NG met een 228 kW (310 pk)-motor leverbaar. De 6-cylinder lijnmotoren zijn door hun zachte verbranding bijzonder stil.

Voor meer informatie:
www.man-mn.nl/stadsbussen

http://www.rtl.nl/%28/automotor/rtltransportwereld/%29/components/automotor/rtltransportwereld/tvarchief/2009-2010/03/tw03_05.xml

Je hebt dus 8 tanks met een totaal inhoud van 1712 liter CNG. (gas)
Je zal de zegeltjes van het tanken in je zak mogen stoppen. 8)

Over het afblazen. Naar welke zijde er ook wordt afgeblazen, er zal altijd een mogelijkheid zijn voor schade aan de omgeving. Ook als er naar boven wordt afgeblazen zal er schade kunnen ontstaan aan de omgeving. Zo,n gasvlam geeft namelijk ook een intense hittestraling, en er zijn gevallen bekend dat door hittestraling kunststof objecten op 50mtr afstand nog smolten.
Desalnietemin zijn die bussen goedgekeurd voor het nederlandse wegennet. En zoals gezegt is het een contractvoorwaarde dat een vervoersbedrijf met bussen gaat rijden op aardgas.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:30:14
Misschien is er een parallel te trekken met tankvervoer van brandbare / explosieve stoffen? Hoe worden gassen in dergelijke tanks afgeblazen? Hiervoor geldt immers ook dat deze voertuigen op de openbare weg rijden, betrokken kunnen raken bij ongevallen, etc.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #33 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:37:20
Ongelooflijk wat voor een vlam eruit komt. Maar goed dat de aardgasbussen goed vastzitten, zou eruit zien als deze (al dan niet in brand) los schieten.
Snap van de ene kant wel dat er horizontaal gelost wordt; doe je dit verticaal dan spuit je het gas sowieso de hitte in. Er wordt ook aan de goede kant gelost. Naar achter is niet slim want hier zit de motor. Naar rechts is niet slim want dit is de hoofduitgang (en dus ook de plek waar de meeste passagiers in het begin van de brand staan). Naar voren is ook niet de beste optie in verband met de mogelijkheid op een ongeval. Als er brand ontstaat bij een (frontale) aanrijding en er zit een persoon bekneld dan wordt deze geflambeerd. Althans, dit is hoe ik het zie..

Naar boven in de hitte lijkt me geen probleem. Hoe sneller en heviger het gas verbrand hoe beter, lijkt me.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:39:59
. Hoe sneller en heviger het gas verbrand hoe beter, lijkt me.
En hoe meer hittestraling voor de omgeving. ::)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #35 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:41:44
Misschien is er een parallel te trekken met tankvervoer van brandbare / explosieve stoffen? Hoe worden gassen in dergelijke tanks afgeblazen? Hiervoor geldt immers ook dat deze voertuigen op de openbare weg rijden, betrokken kunnen raken bij ongevallen, etc.
...Alleen rijden dergelijke voertuigen doorgaans gevaarlijke stoffen routes, en rijden bussen kris en kras overal, dus die vergelijking gaat niet helemaal op.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #36 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:57:54
Volgens mij twee opties als dit gebeurd in mijn wijk
1- als de sodemieter een straal LD erop om zo snel mogelijk proberen de hitte opbouw in de tanks te voorkomen, met 2x 1500 liter uit de tanks van de twee  TS'n moet je toch die plastic bus wel kunnen temperen.
2 - als je te laat komt, shit happens   :o ontruimen, afzetten, uitbreiding voorkomen en koffie en koeken bestellen......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #37 Gepost op: 30 oktober 2012, 22:33:30
We hebben hier toevallig gisteravond en vorige week een oefening over gehad. Volgens de goede man, mogen we de flessen die staan afteblazen absoluut niet blussen ivm explosie gevaar van de flessen. de bijbehorende steekvlam is normaal, men weet alleen niet welke kant hij opgaat, dat is ook niet te zien in de mdt. Het enige wat men bij zon brand als deze is gewoon op afstand blijven en wachten tot de tanks leeg zijn, zoals men hier perfect deed. Komt de omgeving in gevaar wordt het verhaal anders en zal men zich volledig op de omgeving zetten en niet op het blussen van de tanks.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #38 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:00:29
Lijkt me opzich ook wel logisch dat je, wanneer ze eenmaal aan het afblazen zijn, je dat proces niet moet verstoren. Als je het al zou kunnen blussen met een grote hoeveelheid water heb je vervolgens een stel tanks die nog steeds aan het afblazen zijn met alle risico's van dien, gewoon het standaard verhaal van: gasbranden alleen blussen om bij de afsluiter te komen, maar tja er is geen afsluiter.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:45:03
Het enige wat men bij zon brand als deze is gewoon op afstand blijven en wachten tot de tanks leeg zijn, zoals men hier perfect deed. Komt de omgeving in gevaar wordt het verhaal anders en zal men zich volledig op de omgeving zetten en niet op het blussen van de tanks.

Toch zou een waterscherm/nevel met hoge of lage druk niet verkeerd zijn denk ik ?  ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !