Over deze bussen is een Inzet Procedure beschikbaar en er is ook aandacht aan gegeven op oefendagen. @ Peter IP's zijn op te roepen via MDT
Dank je Tower.
Ik ben even gaan googlen, en heb wat technische info gevonden over de bussen.
Bussen op aardgasVanaf begin deze maand verzorgt busmaatschappij Veolia voor de regio Haaglanden het busvervoer. Voorwaarde om dit contract binnen te halen was het rijden met schone bussen op aardgas. Deze bussen zijn van het merk MAN en RTL TransportWereld was bij de aflevering van deze milieubewuste bussen.
In de regio Haaglanden rijden sinds deze week bij Veolia Transport 128 milieuvriendelijke MAN Lion City CNG-aardgasbussen. Steeds vaker kiezen openbaar vervoer bedrijven voor het complete MAN busproduct, omdat deze ‘af fabriek’ naar wens van een schone diesel/EEV of aardgasmotor voorzien kunnen worden. Vanuit milieuoogpunt werd in deze openbaar vervoer concessie heel specifiek om een aardgasmotor als aandrijfbron gevraagd, met daarbij de optie om in de (naaste) toekomst over te kunnen schakelen op het nog schonere biogas. Een ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid die inmiddels op de MAN openbaar vervoerbussen in Zeeland en Groningen al een feit is en de CO2 uitstoot neutraliseert.
Voor de Regio Haaglanden, waar onder andere het gebied van Wassenaar tot onder Leiden, Het Westland, Delft en Zoetermeer vallen, werd september vorig jaar de concessie voor de komende acht jaar gegund aan Veolia Transport. “Dit is voor ons het eerste gebied in de Randstad en uiteraard een mooi begin”, vertelt Will Bierens, Implementatiemanager bij Veolia Transport. Hij geeft aan dat na het bekend worden van deze concessie er ook gelijk een heel traject aan handelingen op gang kwam. “Je moet met leveranciers van bussen en aardgastankinstallaties gaan praten om alles tijdig in gereedheid te hebben. Op basis van goede ervaringen in het gebied Ede-Wageningen, met zeven eerder in gebruik genomen aardgasbussen, zijn wij ook nu uitgekomen bij MAN als leverancier. Daarnaast hebben we een traject opgestart om goedkeuring te krijgen voor de plaatsing van drie aardgasvulstations. Die zijn zo ingericht dat het tanken per bus tussen de zes en tien minuten duurt. Overigens is het de bedoeling binnen afzienbare tijd ook in de Regio Haaglanden biogas in te zetten als CO2 neutrale brandstof voor deze ook nog eens opmerkelijk stille bussen. Bierens: “Het draagt allemaal bij aan een nog schonere leefomgeving”.
De nu afgeleverde 128 Veolia bussen zijn rijklaar gemaakt door verschillende servicevestigingen van de MAN organisatie. Een dag voor de ingebruikname vertrok eerst vanuit het Limburgse Susteren een eerste konvooi met ruim zestig bussen en in de middag reed een gelijk aantal vanuit de MAN Eindhoven vestiging richting Haaglanden.
De nieuwe bussen beschikken over 8 kunststof gastanks op het dak, met een totaal inhoud van 1712 liter CNG. Hiermee beschikt de bus over een actieradius van circa 500 kilometer, ruim voldoende voor de dagelijkse dienstregeling. Om te voldoen aan een van de andere eisen van de regionale opdrachtgever zijn de voertuigen voorzien van een lage instap en een elektrische rolstoelplank, die in combinatie met de verhoogde perrons ook de toegang voor rolstoelers en mensen die slecht ter been vergemakkelijkt. De 245 pk aardgasmotor (begrensd op 80 km-uur) in combinatie met de ZF automatische 6-versnellingsbak met overdrive en eco-programmering zorgt voor een laag brandstofverbruik. De aardgasmotor slaat na 5 minuten onbelast draaien automatisch af, om ook op die manier een extra milieubijdrage te leveren. De chauffeur van de nieuwe Veolia MAN krijgt verder de beschikking over een moderne werkplek, met een veelzijdig verstelbare luchtgeveerde ISRI-stoel met geïntegreerde hoofdsteun en veiligheidsriem, een eigen airconditioning, grote spiegels, een overzichtelijk dashboard, 27 Mc apparatuur en een navigatiesysteem.
Het onderhoud van de nieuwe bussen heeft Veolia Transport volledig uitbesteed bij MAN, die voor dat doel afgelopen week een gespecialiseerde BUS-PARTNERS vestiging in Zoetermeer opende. Eerder opende MAN een BUS-PARTNERS vestiging in Middelburg.
De lagevloerbus NL wordt standaard geleverd met de 180 kW (245 pk) sterke CNG-motor. Als alternatief is de NL en de gelede bus NG met een 228 kW (310 pk)-motor leverbaar. De 6-cylinder lijnmotoren zijn door hun zachte verbranding bijzonder stil.
Voor meer informatie:
www.man-mn.nl/stadsbussenhttp://www.rtl.nl/%28/automotor/rtltransportwereld/%29/components/automotor/rtltransportwereld/tvarchief/2009-2010/03/tw03_05.xmlJe hebt dus 8 tanks met een totaal inhoud van 1712 liter CNG. (gas)
Je zal de zegeltjes van het tanken in je zak mogen stoppen.
Over het afblazen. Naar welke zijde er ook wordt afgeblazen, er zal altijd een mogelijkheid zijn voor schade aan de omgeving. Ook als er naar boven wordt afgeblazen zal er schade kunnen ontstaan aan de omgeving. Zo,n gasvlam geeft namelijk ook een intense hittestraling, en er zijn gevallen bekend dat door hittestraling kunststof objecten op 50mtr afstand nog smolten.
Desalnietemin zijn die bussen goedgekeurd voor het nederlandse wegennet. En zoals gezegt is het een contractvoorwaarde dat een vervoersbedrijf met bussen gaat rijden op aardgas.