Blussen van stadsbus op aardgas

Auteur Topic: Blussen van stadsbus op aardgas  (gelezen 20632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #60 Gepost op: 2 november 2012, 23:14:43
De discussie is nu helemaal niet wie wat heeft fout gedaan in de aanbesteding en wie daarvoor moet opdraaien.

De discussie gaat er over dat iets iets doet, wat gewoon niet handig is en een risico met zich meebrengt wat kennelijk niet was voorzien.
Dus zul je onderzoek moeten doen naar die risico's.

Vergelijk het met de luchtvaartbranche. Als daar een ernstig gebrek wordt geconstateerd, gaat toch echt eerst gekeken worden hoe dat verholpen gaat worden, voordat er 1 kist de lucht ingaat. Het gaat hier niet om wie welke fout heeft gemaakt, het gaat hier om veiligheid.

Jouw conclusie dat de veiligheidsystemen goed hebben gewerkt, mag dan misschien kloppen - de praktijk heeft aangetoond dat er een ernstig risico is voor de omgeving. Dat risico moet worden ge-analyseerd en aldan niet worden weggenomen. En tot die tijd zouden naar mijn mening de bussen binnen moeten blijven. Wie daar de rekening voor gaat betalen, vind ik in dit stadium totaal irrelevant.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #61 Gepost op: 2 november 2012, 23:43:33
Leuke discussie ;)

Maar waar het allemaal om draait is heel simpel. Een regio verlangt van een busmaatschapij dat zij millieu vriendelijk busvervoer aanbieden. Zij benadrukken dit door te stellen dat dit aardgasbussen moeten zijn. Staat omschreven in het progam van eisen wat bij de aanbesteding hoort.

De busmaatschapij stapt daarop in, door in te schrijven op de aanbesteding en wint die vervolgens. En schaft dus tig aardgasbussen aan. Die bussen zijn geheel goedgekeurd voor de nederlandse wetgeving en mogen dus op de nederlandse wegen rijden.
Nu brandt er een bus geheel uit, en blazen die tanks keurig af zoals het bedacht is, en nu in ene wordt er gezegt dat dat onveilig is en onwenselijk omdat ze zijwaards afblazen. Er moet naar boven worden afgeblazen, en die dingen moeten van de weg worden gehaald voor onderzoek. En waarom? Die veiligheidssystemen hebben keurig gedaan waarvoor het bedoelt is.

Nu komen we dus op het punt. Dit zijn allemaal zaken die vooraf bedacht hadden kunnen zijn. De regio had vooraf zich al de vraag kunnen stellen of het uberhaupt verstandig is om die dingen door een zeer dichtbevolkte stad te laten rijden. Bedenk dat soort zaken van te voren. En zadel nu de busmaatschapij niet op met de problemen.
Inderdaad; de opdrachtgever (Stadsgewest Haaglanden) heeft aan de inschrijvers op de aanbesteding verplicht om met deze aardgasbussen te rijden; want goed voor het milieu. Ondanks protesten, want na onderzoek in Duitsland (buren bedankt) blijkt dat de aardgasbussen slechter zijn voor het milieu, dan de nieuwste dieselbussen: die waren op dat moment ook al relatief lang in de running, en de dieselbussen zouden voor onderhoud goedkoper zijn. Maar omdat er iemand achter het bureau 'aardgas' mooi vindt klinken - "Kies bewust, kies de aardgasbus" - deden ze dat. En nu is het geen openbaar vervoer meer, maar explosief vervoer. Uiteraard op alle lijnen. "Fijne reis!"


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 3 november 2012, 00:55:29
Twijfels over veiligheid aardgasbussen Nijmegen
Published on Nov 2, 2012 by TVGelderland
Twijfels over veiligheid aardgasbussen Nijmegen
Samen sterk in de hulpverlening!


hanzy1608

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #63 Gepost op: 3 november 2012, 08:58:08
Zet op de uitblaas een bocht van 90 gr naar boven. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 3 november 2012, 09:08:19
De discussie is nu helemaal niet wie wat heeft fout gedaan in de aanbesteding en wie daarvoor moet opdraaien.

De discussie gaat er over dat iets iets doet, wat gewoon niet handig is en een risico met zich meebrengt wat kennelijk niet was voorzien.
Dus zul je onderzoek moeten doen naar die risico's.

Vergelijk het met de luchtvaartbranche. Als daar een ernstig gebrek wordt geconstateerd, gaat toch echt eerst gekeken worden hoe dat verholpen gaat worden, voordat er 1 kist de lucht ingaat. Het gaat hier niet om wie welke fout heeft gemaakt, het gaat hier om veiligheid.

Jouw conclusie dat de veiligheidsystemen goed hebben gewerkt, mag dan misschien kloppen - de praktijk heeft aangetoond dat er een ernstig risico is voor de omgeving. Dat risico moet worden ge-analyseerd en aldan niet worden weggenomen. En tot die tijd zouden naar mijn mening de bussen binnen moeten blijven. Wie daar de rekening voor gaat betalen, vind ik in dit stadium totaal irrelevant.
Dus we gaan een megaorder aan aardgasbussen bestellen, die gaan rondrijden. Er vliegt een bus in brand, waardoor de gastanks afblazen. En een beeld vertonen wat we eigenlijk niet willen. En pas daarna gaan we ons bezig houden of dit wel gewenst is of niet.
Dan ben je het paard achter de wagen spannen. Dit soort zaken dien je al te behandelen ten tijde van het uitschrijven van de aanbesteding.
Het is toch van de zotte dat men een term "aardgasbus" wel leuk vindt klinken, maar zich niet bezig houdt met de risico's die er eventueel aan vast kunnen zitten.
En nee, dan kun je de busmaatschapij niet het slachtoffer laten worden van een rare dwaling van een regio.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #65 Gepost op: 4 november 2012, 20:00:35
Ik vind het wel makkelijk gezegd hoor, hou al die bussen maar binnen. Hoe gaan ze dan alle lijndiensten in vullen, wie is er weer de dupe van. Juist de burger! Natuurlijk is dit ernstig dat dit gebeurt is en moet het snel onderzocht worden. Maar hoe groot is het risico dat dit snel nog is gebeurd? Foute beslissingen zijn er genomen dat is duidelijk maar heo gaan we het oplossen zonder dat de burger hier de dupe van is?? Veiligheid is belangrijk maar we moeten niet door gaan slaan!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #66 Gepost op: 7 november 2012, 21:57:56
Onderzoeksraad voor Veiligheid start onderzoek brand aardgasbus

DEN HAAG - De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de passagiersbus die maandag 29 oktober in Wassenaar volledig uitbrandde. De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen van meer dan tien meter lengte.

De komende weken zal de Onderzoeksraad de definitieve focus van het onderzoek bepalen. De aandacht van de Raad gaat daarbij uit naar de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden en hoe in Nederland de risico’s van dit type bussen worden beheerst. De Onderzoeksraad stelt deze vragen onder meer vanwege de toename van bussen die als brandstof aardgas, biogas of waterstof gebruiken.

http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20121106&item=250
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #67 Gepost op: 11 november 2012, 14:18:15
Weet iemand of alle cilinders gekoppeld zijn, en gezamelijk afblazen? Of heeft elke cilinder een eigen afblaas-opening/ventiel?
Kunnen ze er niet voor zorgen dat de lengte van de fakkel korter wordt? Maximaal 1 rijbaan breedte, (of maximaal X meter?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 11 november 2012, 14:39:22
Weet iemand of alle cilinders gekoppeld zijn, en gezamelijk afblazen? Of heeft elke cilinder een eigen afblaas-opening/ventiel?
Kunnen ze er niet voor zorgen dat de lengte van de fakkel korter wordt? Maximaal 1 rijbaan breedte, (of maximaal X meter?)
Als ik zo het filmpje zag vermoed ik dat de tanks per 4 gekoppeld zijn, je zag 2x het beginnen van afblazen. ;)


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #69 Gepost op: 20 november 2012, 18:50:33
Kunnen ze er niet voor zorgen dat de lengte van de fakkel korter wordt? Maximaal 1 rijbaan breedte, (of maximaal X meter?)

Dat is erg lastig omdat je een bepaalde hoeveelheid druk per seconde wil afvoeren. iedere poging om de vlam kleiner te maken zal er voor zorgen dat de druk minder snel afneemt in de tanks