Een "normaal" klein vbw 1 en/of 2 kan je je gewoon zelf eigen maken of een les of paar lessen nemen bij een vaarschool oid.
Een politievaarbekwaamheidsbewijs is dat je veel dieper op de stof ingaat en meer wetskennis krijgt. Aan het "pasje" zie je echter geen verschil.
Grote vaarbewijs A/B is een complete MBO beroepsopleiding met daarbij dat er ook weer dieper op de wetgeving wordt ingegaan. Dus eigenlijk moet je achter de vaarbewijzen, die door het KLPD worden gegeven, een plusje zetten.
En ja, RWS heeft veel taken overgenomen, dit tot verdriet van velen van ons. Het holt ons vak uit en zorgt er voor dat we ons nieuwe personeel lang niet zo goed kunnen opleiden als dat de "oude garde" dat is. Doordat RWS die taken uitvoert komen wij steeds minder aan boord van binnenvaartschepen en gaat zo ook kennis en gekend worden verloren. Ik beschouwde ons eigenlijk ook als een soort wijkagent voor de binnenvaart aangezien de gemiddelde schipper op zijn schip woont en werkt en weinig op de wal komt. Zo was de waterpolitie vaak het eerste aanspreekpunt en dat is helaas veel minder geworden.
Zelf hou ik mijn vaardigheden op peil door zo nu en dan met een binnenvaartschip als bemanning mee te varen. Zo blijf je bij en leer veel over het werk aan boord waardoor je meer weet en begrijpt.
Maar om even de titel van dit draadje te verduidelijken, kort en duidelijk:
Een DWP schipper is dat beroepshalve, is volledig opgeleid incl. marifoon, radar en diverse andere verdiepingsopleidingen en heeft dit dus als hoofdtaak en vaart 365 dagen 24/7, voornamelijk op de hoofdtransportassen; een regioschipper heeft dit vaak als neventaak naast de bpz-werkzaamheden en vaart hoofdzakelijk alleen in het zomerseizoen en op het nevenvaarwater/plassen/meren.