C2000 VCII wel/niet?

Auteur Topic: C2000 VCII wel/niet?  (gelezen 6148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2005, 20:57:47
"Onze" VC wordt binnenkort omgebouwd. Voorlopig worden er 4 C2000 mob's ingebouwd. Er blijven dus ook analoge mob's inzitten omdat je altijd moet kunnen terug vallen.

Daarnaast is er vandaag een nieuwe sateliet geinstalleerd voor telefoonverkeer, eventueel internet ed.... :)


ajax

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:41:45
Voorlopig worden alle VC's in Nederland omgebouwd naar C2000. De discussie gaat pas echt lopen als de VC's vervangen moeten worden.

Groet.

Hier word de VC nog steeds ingezet en na de vele grote branden de laatste tijd is het toch gebleken dat ze het zeker een meerwaarde vinden. Om de AC te ontlasten.


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 23 oktober 2005, 19:41:25
ja in Flevoland is ie ook al omgebouwd maar als je Bv.met je porto in maastricht gaat staan kan je praten naar groningen.
De VC was ervoor om het portofoon verkeer te ontvangen en om het weer te zenden het kon maar net 5 KM weg zenden nu niet meer nu kan je alles via proto cq mob. doen.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #33 Gepost op: 23 oktober 2005, 21:26:35
ja in Flevoland is ie ook al omgebouwd maar als je Bv.met je porto in maastricht gaat staan kan je praten naar groningen.
De VC was ervoor om het portofoon verkeer te ontvangen en om het weer te zenden het kon maar net 5 KM weg zenden nu niet meer nu kan je alles via proto cq mob. doen.

Waar haal je die info vandaan??? Een Vc was er alleen ter coordinatie van de verbindingen dus ontlasting van de RAC en voor de commandovoering. Dat ding werkt niet als een relais ofzo hoor. Tevens was een VC voor het verkeer ter plekke van het incident. Als het incident zich een straat verderop bij de RAC bevond zou de coordinatie zelfs bij de RAC zelf kunnen zijn omdat dat qua porto-verbindingen nog te doen was.

En als de afstand groter was dan 5 km was het bijna altijd het verkeer van de VC naar de AC en vice versa, en dat werd/wordt altijd via net 3A gedaan.


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:47:12
wat jij zegt bedoel ik ook.
Dat ontlasten..maar nu hoeft dat niet meer want je kan van porto naar porto bv. van plaats naar plaats of van regio naar regio.
Dus doorzenden via VC hoeft niet meer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2005, 00:05:27
wat jij zegt bedoel ik ook.
Dat ontlasten..maar nu hoeft dat niet meer want je kan van porto naar porto bv. van plaats naar plaats of van regio naar regio.
Dus doorzenden via VC hoeft niet meer.

Doorzenden via de VC? Wat wordt of werd er doorgezonden via de VC? De VC dient de AC te ontlasten. Dat er nu met gespreksgroepen en dergelijken gewerkt kan worden doet daar niets aan af. Immers, bij een groot incident heeft de VC of AC wel meer te doen dan alleen de verbindingen, denk aan het plegen van telefoontjes en dergelijken. Het gaat dus niet alleen om de communicatie rondom het incident, maar puur het wegnemen van het incident bij de AC, zodat de AC weer volledig vrij is voor nieuwe incidenten.

C2000 of niet, veel taken hebben niets met C2000 te maken...

Groeten, Peter.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 21 november 2005, 08:54:54
7 oktober is er weer een nieuw voortgangsrapport uitgebracht wat betreft c2000.
http://www.minbzk.nl/contents/pages/48303/7evgrdeloittec2000def.pdf

Daarin staat onder meer het volgende:

De VC zal vrij zeker vervangen gaan worden gezien onderstaand citaat:

Citaat
Daarnaast kan voor noodscenario’s of bij (gepland) grootschalig optreden voor (extra)
radiodekking gebruik gemaakt worden van mobiele opstelpunten. Dit zijn vrachtwagens met
oplegger, waarop een mast is bevestigd. De bouw hiervan wordt aanbesteed. De verwachting is
dat de mobiele opstelpunten in de zomer van 2006 inzetbaar zullen zijn.

De pagers:

Meerdere alinea's schrijven over "geen problemen", er was wel een vertraging/stop in de levering van de fabrikantzijde maar dat is inmiddels verholpen.
Hoe is de gemiddelde indruk op het forum over de infostreams?

GMS:

Citaat
Koppeling C2000-GMS
Naarmate er meer gebruikers zijn en de belasting van het netwerk toeneemt, loopt het geheugen
van GMS sneller vol. Dit is tijdelijk te verhelpen door het preventief resetten van GMS.
Met behulp van deze praktische oplossing blijven de gevolgen van de instabiliteit van de
koppeling als gevolg van de toenemende belasting van het netwerk acceptabel voor de regio’s.
Daarnaast wordt momenteel software ontwikkeld om dit probleem te voorkomen.

Acceptabel? Hmm...resetten betekent in dit geval geheugen wissen....lijkt me dat daarbij gegevens verloren gaan? Mooie oplossing. Wanneer GMS geupdate wordt...god only knows.

Audioproblemen:

Meldkamer>porto is zachter dan porto>meldkamer, veel instellen van het volumeniveau bij de eindgebruikers. Daardoor kan een oproep worden gemist.
Wordt aan gewerkt

Deze is ook leuk: LCID
Citaat
De LCID (Local Channel ID) foutmelding doet zich in enkele regio’s voor:
1. Bij het opstarten van een radiobediensysteem wordt aangegeven dat enkele gespreksgroepen
niet kunnen worden geactiveerd.
2. Tijdens het gebruik van een radiobediensysteem kan het voorkomen dat bij selectie van een
gespreksgroep door de centralist de LCID-foutmelding verschijnt. Van deze geselecteerde
gespreksgroep is de audio op dat moment niet beschikbaar.
LCID-foutmeldingen in enkele regio’s zijn al enige tijd bij DMD bekend, maar sinds kort is de
frequentie waarmee deze zich voordoen met name in de veiligheidsregio Utrecht toegenomen.
Om deze reden heeft de Brandweer besloten om weer over te gaan op analoge communicatie.
Een onderzoek naar de oorzaak van deze verstoring loopt bij zowel de leverancier als de
fabrikant van het C2000-systeem.
Wordt uiteraard aan gewerkt.

Politie-porto's:
De politie heeft nogal wat problemen met de nieuwe porto's van motorola, ze schreeuwen om een software update.
Ik heb er geen ervaring mee dus daar kan ik niets over zeggen...iemand die hier een licht op kan schijnen welke problemen dat zijn?

Tot zover dit rapport.

Verder is er nieuwe software van Tetra (Tetra versie 2) en zijn de beveiligingsprotocollen (tea en consorten bijgeschaafd en verbeterd) wel compatibel met vorige versie.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #37 Gepost op: 22 november 2005, 21:46:04
Citaat
Politie-porto's:
De politie heeft nogal wat problemen met de nieuwe porto's van motorola, ze schreeuwen om een software update.
Ik heb er geen ervaring mee dus daar kan ik niets over zeggen...iemand die hier een licht op kan schijnen welke problemen dat zijn?

Dit heeft bij de MTH 800 o.a. te maken met de toetsenvergrendeling. Als deze aanstaat dan kun je bijv. het volume niet meer regelen met de multifunctionele knop die bovenop de porto zit....Het gebeurt nog al eens dat je een melding hoort en even snel het geluid harder wil zetten, maar dat lukt dan niet omdat de toetsenvergrendeling aanstaat....:( Dit wekt dus wel eens irritaties op...Anders is dat met de MTP 700, daar kun je op de losse spreeksleutel het volume dmv de toetsen regelen, nadeel daarvan is dat de volumeknop op de porto zelf dan niet meer werkt. Dat is voor veel dienders dus behoorlijk wennen  :-X
Ook gebeurt het nu dat bij elk inkomend en uitgaand gesprek de verlichting gaat branden, waardoor dus de batterij zeer snel leeg is...( 0ok dit is weer te verhelpen door een instelling op de porto ).


Nog iets, wat hier nog wel eens voorkomt, is dat de MTH800 soms zomaar van gebruikersgroep wisselt. Dit is wel te blokkeren maar veel gebruikers weten dat niet. Er zijn nog wel meer kleine irritaties bij de collega's, maar dit heeft toch vooral met de gebruikersfouten en/of door koppeling met analoge netwerken te maken.



Het komt allemaal best goed, ook al duurt het misschien even  ;).....