Ambulancezorg Nederland wil nieuwe sirene en radio-beïnvloeding

Auteur Topic: Ambulancezorg Nederland wil nieuwe sirene en radio-beïnvloeding  (gelezen 8106 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Ambulancezorg Nederland wil nieuwe sirene en radio-beïnvloeding

Koepelorganisatie Ambulancezorg Nederland wil dat de invoering van radio-beïnvloeding snel wordt ingevoerd. Ook moet de huidige sirene van ambulances nadrukkelijk bekeken worden, zo vindt de organisatie.

Bij radio-beïnvloeding wordt op de auto-radio de sirene van de ambulance afgespeeld. De invoering hoeft volgens de organisatie niet lang te duren. ‘De Tweede Kamer is er in een motie op 16 december 2010 heel duidelijk over geweest: de betrokken ministers moeten de weg vrijmaken voor het systeem waarmee voertuigen van hulpdiensten ook via de radio hoorbaar worden. Het vergroot de veiligheid op de weg. Er is in nog één ambtelijke brief nodig om te starten. Technisch staat alles al klaar. Het systeem kan, om te beginnen in Noord-Nederland en in Limburg, bij wijze van spreken volgende week worden ingevoerd. De regionale omroepen in die gebieden hebben hun medewerking al toegezegd en technisch zijn veel voertuigen er daar al klaar voor.’

Nieuwe sirene
Tjerk Hiddes van Ambulancezorg Nederland vult aan dat ook de sirenes van ambulances nog eens nadrukkelijk bekeken moet worden. Hij wijst op een onderzoek van TNO waarin naar voren komt dat de nieuwe sirene die sinds een jaar of twee wordt gebruikt, niet de beste is. ‘De bekende Engelse/Amerikaanse sirene die in veel andere Europese landen wordt gebruikt, is beter hoorbaar. Ook in goed geïsoleerde auto’s. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Daar is geen uitgebreid onderzoek meer voor nodig.’

http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/15180/Ambulancezorg-Nederland-wil-nieuwe-sirene-en-radiobeinvloeding.htm

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2012, 10:49:23
Ik ben wel tevreden met de sirenes van onze nieuwste ambulances, die zijn echt goed hoorbaar... 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2012, 10:29:24
Ik ben wel tevreden met de sirenes van onze nieuwste ambulances, die zijn echt goed hoorbaar... 8)

Dat vind ik deels ook, maar ben van mening dat het niet genoeg is. Auto's worden steeds beter geïsoleerd, en vanger daardoor nog minder geluid van buiten op. Neem daar een hard staande radio, of oordopjes bij op om muziek te luisteren bij, en je hebt een probleem als je bij zo'n persoon langs wil. Daarom ben ik ook voorstander van de flister (denk dat Tjerk hiddes het daar over heeft). Om zo een voertuig toch hoorbaar te maken als een automobilist de radio hard heeft.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2012, 10:39:17
Ik ben het met je eens dat auto's beter geïsoleerd worden en dat mensen teveel andere dingen doen in de auto.

Maar mensen verplichten om een sirene op te vangen van een auto die niet eens voor/achter/links of rechts van de ambulance rijdt vind ik te ver gaan. Zoals ik al eerder ergens zei ik zie daar meer ongevallen van ontstaan dan dat dat tijd voor de ambulance oplevert. Zie maar eens  hoe men nu al reageert als men ineens een HV voertuig tegenkomt. Die reactie komt in eerste instantie van de sirene pas in tweede instantie omdat men een HV auto ziet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2012, 10:47:25
Zie maar eens  hoe men nu al reageert als men ineens een HV voertuig tegenkomt. Die reactie komt in eerste instantie van de sirene pas in tweede instantie omdat men een HV auto ziet.

Gisteren ook weer aan den lijve meegemaakt. Op de motor met OGS tussen de file door. Sommige mensen reageren totaal niet, sommige reageren totaal verkeerd en een enkeling doet het goed.

en ik heb dan nog wel 4 LED flitsers aan de voorzijde van mijn dienstfiets zitten en 2 toeters aanstaan. De frontflitsers zitten toch op de juiste hoogte, dat de bestuurder/ster ze goed in de buitenspiegels kan zien.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2012, 12:23:43
De regeling OGS is toch niet heel lang geleden aangepast? Iedereen een tweetonige hoorn en een riedel regels voor het aantal decibel, aantal flitsers etc.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2012, 12:28:30
De regeling OGS is toch niet heel lang geleden aangepast? Iedereen een tweetonige hoorn en een riedel regels voor het aantal decibel, aantal flitsers etc.
En nu is het tijd om mening weggebruiker opnieuw naar de schoolbanken te sturen. 998765

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2012, 13:46:41

En dat, zoals toen al door velen werdt aangegeven, is niet de juiste/beste beslissing. Men heeft allerlei computermodellen los gelaten maar heeft géén praktijk-tests gedaan.... Een camera monteren in diverse ''zelfde model'' voertuigen, in dezelfde stad / omgeving met een variatie aan sirene's, de oude 3 toon, de nieuwe 2 toon, een set martinhoorns, een set ''Amerikaanse/Engelse'', witte knipperlichten, rode knipperlichten etc.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2012, 14:34:24
Dat vind ik deels ook, maar ben van mening dat het niet genoeg is. Auto's worden steeds beter geïsoleerd, en vanger daardoor nog minder geluid van buiten op. Neem daar een hard staande radio, of oordopjes bij op om muziek te luisteren bij, en je hebt een probleem als je bij zo'n persoon langs wil. Daarom ben ik ook voorstander van de flister (denk dat Tjerk hiddes het daar over heeft). Om zo een voertuig toch hoorbaar te maken als een automobilist de radio hard heeft.
Ik denk dat ik al kan raden wat er dan gebeurt... autoradio's zonder RDS, anders heb je elke keer zo'n herrie over de speakers...  en die blauwblauw ledjes kan best een stukje karton overheen, irritant geknipper terwijl er in geen velden of wegen een auto met blauw te zien is wordt je ook zat... en als de range korter is dan krijg je hetzelfde beeld als dat je nu krijgt.... want dan zien ze je ook al op het moment dat de ledjes aan gaan, en is het alsnog paniek...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-