Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 36687 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #120 Gepost op: 25 januari 2007, 11:20:31
Mogelijk kan Wave-rider hierop reageren gezien zijn werkzaamheden voor DHTC.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #121 Gepost op: 9 februari 2007, 00:38:16
Gezien de recente berichten aangaande het IOOV rapport ‘Bestuurlijke Aansturing Brandweerzorg’ komt de vraag bij me op welke invloed dit gaat hebben op samenwerking / overname van taken door de brandweer welke nu door brigades en andere vrijwilligers worden uitgevoerd.
Zie ik het verkeerd of zal dit voornamelijk worden aangegrepen om nog meer dik betaalde beroepskrachten aan te stellen om vervolgens na enige jaren tot de conclusie te komen dat er t.a.v. de uiteindelijke uitvoering eigenlijk niet veel verbeterd is of ben ik te pessimistisch?

Kees  8) (een inmiddels zeer kritisch burger)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #122 Gepost op: 9 februari 2007, 22:26:00
Tja de IOOV heeft een nogal beperkt blikveld.
Hadden ze zo een tekst opgesteld naar aanleiding van de veiligheidszorg in de kuststrook en over de reddingsbrigades dan hadden ze echt een punt gehad.
Daar laten de meeste gemeenten pas echt hun verantwoordelijkheid in de wind waaien.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #123 Gepost op: 3 november 2008, 14:09:33
Bij werken aan de waterkant zijn brandweermensen verplicht een redvest te dragen. Dat de ademlucht cylinder als drijfvermogen geldt is onzin, iedereen die wel eens heeft gedoken weet dit. Probeer maar eens te zwemmen met zo'n fles op je rug dat lukt dus echt niet. Alleen als een fles bijna leeg is begint hij minder zwaar te worden.

Grappige topic........
Ik heb zelf met mijn uitrukkleding incl. adembescherming in het water gelegen ( bij wijze van test ) en geloof het of niet je blijft drijven en ja het gewicht van de fles zorgt er voor dat je op je rug komt te liggen, het drijfvermogen zit in de uitrukkleding. ojaa ademlucht werkt ook onderwater dus niks aan het handje. MAAR OMDAT ER ALLERLEI "HULPVERLENERS" MOEILIJK LOPEN TE DOEN, TREKKEN WIJ TOCH MAAR REDVESTJES AAN, FIJN EN BEDANKT MANNEN
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 3 november 2008, 15:01:09
Grappige topic........
Ik heb zelf met mijn uitrukkleding incl. adembescherming in het water gelegen ( bij wijze van test ) en geloof het of niet je blijft drijven en ja het gewicht van de fles zorgt er voor dat je op je rug komt te liggen, het drijfvermogen zit in de uitrukkleding. ojaa ademlucht werkt ook onderwater dus niks aan het handje. MAAR OMDAT ER ALLERLEI "HULPVERLENERS" MOEILIJK LOPEN TE DOEN, TREKKEN WIJ TOCH MAAR REDVESTJES AAN, FIJN EN BEDANKT MANNEN

Dus je trekt een redvest aan en niet voor jezelf, maar omdat het van allerlei hulpverleners die moeilijk lopen te doen moet.

Mmmm, interessante gedachtegang....


Henk


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #125 Gepost op: 3 november 2008, 16:14:49
Dus je trekt een redvest aan en niet voor jezelf, maar omdat het van allerlei hulpverleners die moeilijk lopen te doen moet.

Mmmm, interessante gedachtegang....


Henk  

@Henk,

uhhhhh, van wie is de gedachtegang intressant?

Ik doe wat men van mij verlangt............................
Doe ik het niet, doe ik ook niet meer mee..............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #126 Gepost op: 3 november 2008, 17:14:28
Grappige topic........
Ik heb zelf met mijn uitrukkleding incl. adembescherming in het water gelegen ( bij wijze van test ) en geloof het of niet je blijft drijven en ja het gewicht van de fles zorgt er voor dat je op je rug komt te liggen, het drijfvermogen zit in de uitrukkleding. ojaa ademlucht werkt ook onderwater dus niks aan het handje. MAAR OMDAT ER ALLERLEI "HULPVERLENERS" MOEILIJK LOPEN TE DOEN, TREKKEN WIJ TOCH MAAR REDVESTJES AAN, FIJN EN BEDANKT MANNEN

Ik stel voor dat je uitrukkleding dan laat keuren tot een adequaat persoonlijke zwemhulp.  En hoelang hou je met je uitrukkleding uit in stromend water, met enige golfslag ?  En tot hoe diep werkt je ademlucht ook al weer ?.

Persoonlijke beschermingsmiddelen op het water en nabij het water hebben gewoon aan de betreffende (Arbo, NEN-EN) eisen te voldoen..  En dan mag je verschil maken tussen
  • Bescherming tegen per ongeluk vallen in het water
  • Bescherming tijdens werken in het water.

De meeste tank auto spuiten zijn nog niet voldoende uitgerust om een grijpredding of een aangelijnde grijpredding te doen.
Laat staat bij overstromingen of stuwen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #127 Gepost op: 3 november 2008, 17:27:17
Hoelang zou een brandweerman/vrouw met uitrukpak in het water moeten kunnen liggen dan?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 3 november 2008, 18:54:59
Hoelang zou een brandweerman/vrouw met uitrukpak in het water moeten kunnen liggen dan?

Zo kort mogelijk natuurlijk..

Echter bij een brandje op het ketelmeer aan boord van een binnenvaarder, en de brandweerman valt overboord, hoelang duurt het dan dat men hem uit het water heeft ?
Of in het donker bij een watergang waar het waterschap aan het spuiien is.. Hoelang duurd het voor dat je de man weer gevonden hebt.. ?
In hoeverre is een brandweerman met uitrusting in staat weer zelfstandig uit het water te komen in de haven rotterdam.  En natuurlijk heeft iedereen het in de gaten als de heer, mevrouw in het water is gevallen..

En natuurlijk stoot meneer de brandweerman nooit zijn hoofd, en z'n helm beschermt hem altijd..  
Moet je eens proberen om met je complete uitrusting van 12 meter het water in te springen.. Doe het ook ff in februari om het verschil even te mee te maken..
Doe het daarna nog even in de Maas, bij Maastricht.. , Laat het even weten, kom ik foto's maken, en meezwemmen.. :-D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #129 Gepost op: 3 november 2008, 18:57:44
Dat hangt van de omstandigheden af en van de gewenste kans op overleving.

Maar in het algemeen tot een succesvolle redding uitgevoerd kan worden. Heb je daar wat aan?

Bedenk dat het veel makkelijker is iemand aan te leren bij het zien van water een reddingsvest te dragen dan daar een afweging in aan te brengen. Zoals bij de KNRM waar de schipper beslist wanneer en door wie het vest aan getrokken dient te worden. Het lijkt mij veel duidelijker en makkelijker "altijd reddingsvest aan op en bij het water".

Ik kan me goed voorstellen dat je er niet aan denkt. Ik heb vijf daadwerkelijke inzetten met zuurstof gehad dit jaar. Bij twee van deze inzetten vergat ik tot mijn schande handschoenen aan te doen.  Ik zal nooit het nut van het dragen van handschoenen bestrijden tijdens o2 therapie, hoewel lastig en zonder gaat ook natuurlijk. Maar veilg werken doe niet alleen voor je maten.

Henk

PS Peter en ik waren dus tegelijk aan het posten en het dit keer kennelijk eens met elkaar...