Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 35896 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #130 Gepost op: 3 november 2008, 19:15:30
Je moet je natuurlijk wel afvragen in hoeverre het haalbaar is dat iedere hulpverlener naast de alsmaar groeiende benodigdheden (ik noem maar eens twee bouwhelmen) ook nog eens twee zwemvesten gaat mee nemen, tevens moet daar dan ook een cursus voor komen (hoe werkt het, wat kun je wel en niet etc.)., moet het materiaal bijgehouden worden en dienen ze ook nog eens op een normale plaats te liggen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, zeker voor de diensten die regelmatig op of aan het water werken lijkt het mij gewoon een ''verplichting''. Ik begrijp echter ook de functionele kant van het geheel en dat is dat het niet voor een ieder haalbaar is.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #131 Gepost op: 3 november 2008, 19:25:40
Als de brandweer de waterhulpverlening wil gaan doen..  Moeten ze alle bijbehorende consequenties er ook bij nemen en zorgen voor de adequate persoonlijke beschermingsmiddelen en adequate opleiding bij geven..

En als ze het er ff bij doen, zonder de persoonlijke beschermingsmiddelen en adequte training gaan er ongelukken gebeuren..

Erg simpel..  Hoeveel brandweer mensen mogen verdrinken, voor dat men het serieus neemt..

In Frankrijk, Spanje en Engeland en Amerika zijn genoeg brandweer mensen verdronken.  bij water incidenten.
Door onvoldoende kennis, en inadequate uitrusting..  een opblaasvestje beschermt je niet tegen alles..
We in nederland vinden we water niet eng..


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #132 Gepost op: 3 november 2008, 19:42:52
Als de brandweer de waterhulpverlening wil gaan doen..  Moeten ze alle bijbehorende consequenties er ook bij nemen en zorgen voor de adequate persoonlijke beschermingsmiddelen en adequate opleiding bij geven..

En als ze het er ff bij doen, zonder de persoonlijke beschermingsmiddelen en adequte training gaan er ongelukken gebeuren..

Erg simpel..  Hoeveel brandweer mensen mogen verdrinken, voor dat men het serieus neemt..

In Frankrijk, Spanje en Engeland en Amerika zijn genoeg brandweer mensen verdronken.  bij water incidenten.
Door onvoldoende kennis, en inadequate uitrusting..  een opblaasvestje beschermt je niet tegen alles..
We in nederland vinden we water niet eng..  






voor de goede orde, " de brandweer doet al waterhulpverleningen"  O0 dus.........................................
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #133 Gepost op: 3 november 2008, 20:05:37
Beste Wicher,

In onze regio doet de brandweer slechts 20% van de waterhulpverleningen.

En het duikteam heeft wel redelijke persoonlijke beschermingsmiddelen, echter de gewone uitrukploegen niet. (of ik heb me verkeerd laten voorlichten)
Verder heeft de brandweer nauwelijks ervaring met overstromingsgebieden en stuwen, laat staan met stroomversnellingen.

In frankrijk en Spanje doet de brandweer bijna 100% van de waterreddingen, echter bij een overstroming vallen er ook daar slachtoffers onder de brandweer.  Waarom zou de nederlandse brandweer daarin niet dezelfde valkuilen stappen..

Wie weet precies waar de riool putten liggen in de jou ondergelopen straat.. ?  Ik heb ergens nog wel een foto van een volwassen man die dubbel gevouwen ligt in een rioolbuis.. omdat "een waterputje" werd onderschat.. Er stond slechts 30 centimeter water in die straat..


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #134 Gepost op: 4 november 2008, 12:24:45
Hoelang zou een brandweerman/vrouw met uitrukpak in het water moeten kunnen liggen dan?

Geen idee, weet wel dat we altijd met 2 man zijn dus mocht er 1 in het water vallen kan de ander de rest alarmeren. En wat denk je zelf hoe snel de onfortuinlijke brw Man/vrouw weer op het droge staat?
Ik gok dat ie binnen 2 minuten aan de koffie zit.................
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 4 november 2008, 12:34:21
Dat is dus als je niet met de complete TAS bemanning op de zinkende schuit staat, want dan haal je allemaal een nat pak en is er niemand meer over om alarm te slaan of je er uit te helpen. Ook uitgezonderd zijn de brandweermensen op de boot op het Markermeer. Daar is de kant wat te ver weg.

Bij stomend water een maatje er even uithalen moet je voor de grap eens oefenen. Zijn al een paar bijna verdrinkings ongevallen bij bekend en toen betrof het nog maar een goed voorbereide oefening.

Het "het komt altijd vanzelf wel goed"stadium" zou je al lang gepasseerd moeten zijn. Daarbij wijs ik maar ook weer even op de voorbeeld funtie van de brandweer, of is die er niet...

Henk


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #136 Gepost op: 4 november 2008, 12:47:45
ik sta nooit op een zinkende schuit?????
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #137 Gepost op: 4 november 2008, 12:55:40
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat we te regels hebben die ons belemmeren.
Ja, in alle voorbeelden hiervoor genoemt is het met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid beter om een redvest te dragen, er zijn ook voorbeelden genoeg waarbij het niet nodig is.
Ik vind dat we meer op de eigen verandwoordelijkheid van de mensen moeten vertrouwen.
Nu heb ik het idee dat elk ongeval direct aanleiding is om weer een berg nieuwe regels en richtlijnen te bedenken die het werken voor de hulpverlener in specifieke gevallen alleen maar moeilijker maakt in plaats van veiliger.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #138 Gepost op: 4 november 2008, 13:09:39
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat we te regels hebben die ons belemmeren.
Ja, in alle voorbeelden hiervoor genoemt is het met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid beter om een redvest te dragen, er zijn ook voorbeelden genoeg waarbij het niet nodig is.
Ik vind dat we meer op de eigen verandwoordelijkheid van de mensen moeten vertrouwen.
Nu heb ik het idee dat elk ongeval direct aanleiding is om weer een berg nieuwe regels en richtlijnen te bedenken die het werken voor de hulpverlener in specifieke gevallen alleen maar moeilijker maakt in plaats van veiliger.

@tosa

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bepaalde regels je kunnen belemmeren..
Echter als je slim je uitrusting selecteert voor bepaalde inzetten, dan hoeft veiligheid geen belemmering te zijn, maar helpt je met werk.



Je kan slimme uitrusting kiezen voor water gerelateerde inzetten..
Er zijn vesten en adembescherming die je kan combineren met bepaalde uitrusting..

Moet je bij een ondiepe sloot ook een redvest aan..  Misschien niet.  Maar wat is er mis, om op elke TAS een tweetal droogpakken van Galjoen te leggen met uitrusting ?  http://www.galjoen.nl/content.asp?page=39

Wat is er mis met een een goede adequate zwemuitrusting voor TAS bemanningen ?

Elke gemeente heeft te maken met oppervlakte water.. En voor veel watergerelateerde inzetten heb je geen duikteam nodig.  
Alleen slimme uitrusting stukken en een klein beetje training..

En elke brandweer korps heeft zich voor te bereiden op groot wateroverlast.. Zorg dan voor de slimme uitrusting, en niet voor een extra redvestje, die nog niet uit riool kolk kan redden, bij jou in de straat.


Als je wilt kan je zelf meer diffrenteren.
Galjoenpakken voor Brand op het water als overlevingpak, voor perongeluk te water vallen en slootredding.
Aquatek drysuits met een palm rescue-vest voor aangelijnd reddend zwemmen.

In een Galjoen overlevingspak kan je redelijk goed zwemmen, echter moet je dan kiezen voor andere schoenen en een rescuevest.  Echter een Aquatek droogpak zit nog soepeler en is aanmerkelijk goedkoper. Het enige nadeel van een Aquatek pak is dat deze niet brandwerend is


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #139 Gepost op: 4 november 2008, 13:25:06
ik sta nooit op een zinkende schuit?????


Dat ligt er maar aan wat je tegen komt. Juist door het enorme pomp potentieel van de brandweer komt zij altijd opdraven als een boot water maakt, vaak wordt die door ons (redders/bergers) naar de haven gesleept en gooit de brandweer er pompen in.

Dan heb ik dus mee gemaakt dat de hele TAS bemanning compleet aan boord stapt, ik heb daar foto's van. Ik wil ze plaatsen als je ze wilt zien.

Natuurlijk kun je per inzet bepalen welke uitrusting voldoende is. Maar elke inzet kan escaleren. Daarom zou ik altijd kiezen voor ruime veiligheidsmarge. En neem van mij aan, zo'n vest heb je geen last van en voel je pas als ie zich opblaast. En dan ben je blij.  O0

Natuurlijk kan Peter's oplossing ook, maar het gebruik van een rescuevest vereist oefening en met een fles op je rug blijft dat lastig zwemmen.