Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 37028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #90 Gepost op: 14 april 2005, 09:14:15
dat de brandweer altijd met TAS uitrukt, prima, maar als de melding gaat over iemand die midden op het groot water (in termen van de brandweer) ligt, is een boot alarmeren toch wel handig.

Bij een brand in een flat, laten ze ook altijd een hoogwerker alarmeren.

In dit geval had de centralist de mogelijkheid om duikploeg Nijkerk te alarmeren, Duikploeg Hardewijk te alarmeren of de regionale duikploeg flevoland te alarmeren en dan zijn er diverse reddingsbrigades. Allemaal met vergelijkbare aankomst tijden.. Het gekke is dat zij dat niet gedaan hebben.
Aan een Alleen Tank auto spuit op de dijk en een duikploeg die alleen van de oever wat kan doen heb je niet echt veel.. En dan heb je geluk dat een goedwillende passant iemand oppikt..


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #91 Gepost op: 14 april 2005, 11:55:28
Je weet niet hoever het slachtoffer uit de kant lag/dreef, misschien is de melding gedaan door een persoon langs de waterkant, en dacht de centralist dan is een duikwagen/ploeg genoeg. Maar het zou misschien verstandiger zijn geweest om ook alvast een boot aan te laten varen. Op de GMC loop ook niet alles op rolletjes, zo hebben wij ook een fustratie: we worden bijna altijd pas 6 minuten later gealarmeerd als de rest van de hulpverleners. Zelfs de vrije wacht gaat soms voor.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #92 Gepost op: 14 april 2005, 12:26:59
Je weet niet hoever het slachtoffer uit de kant lag/dreef, misschien is de melding gedaan door een persoon langs de waterkant, en dacht de centralist dan is een duikwagen/ploeg genoeg. Maar het zou misschien verstandiger zijn geweest om ook alvast een boot aan te laten varen.

eens!

Citaat
Op de GMC loop ook niet alles op rolletjes, zo hebben wij ook een fustratie: we worden bijna altijd pas 6 minuten later gealarmeerd als de rest van de hulpverleners. Zelfs de vrije wacht gaat soms voor.

Tja, is er een manier daar verandering in te brengen?
Want daar gaat het om, het moet allemaal nog nèt wat beter kunnen.

Henk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #93 Gepost op: 12 mei 2006, 13:20:45
Hoe is de stand van zaken nu........................gezien de nieuwe richtlijnen met betrekking tot oppervlakte reddingen door de brandweer......??

Kan er misschien een koppeling gemaakt worden naar de rode kolom zodat meer brandweervrienden dit onderwerp vinden?

tank joe ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #94 Gepost op: 12 mei 2006, 14:06:58
Hoe is de stand van zaken nu........................gezien de nieuwe richtlijnen met betrekking tot oppervlakte reddingen door de brandweer......??

Kan er misschien een koppeling gemaakt worden naar de rode kolom zodat meer brandweervrienden dit onderwerp vinden?

tank joe ;)

De stand van zaken is dat nu de kustwacht steeds meer bekend raakt bij de rode hulpverleners. Ook wordt nu onderkent dat de kustwacht de eindbeslissing heeft in zake SAR. Onlangs wilde een OVD van brandweer Almer nog een zoekaktie onderbreken op het IJmeer voor overleg in een haven. De kustwacht sloot zich daar niet bij aan en liet ons doorzoeken. De OVD op 16:"Oke U heeft de leiding bij SAR dus ik sluit mij bij U aan!".

Het terughalen van de reddingsboten die zoekslagen aan het maken zijn voor overleg is misschien wel volgens brandweer protocol, maar niet echt handig lijkt me.

Ik merk dus dat de kustwacht een grotere rol gaat spelen en daarbij geholpen gaat worden door P/C2000.

Men wil (volgens de rede van de direkteur kustwacht bij in gebruikname van P 2000 op termijn alle gelieërde reddingsbrigades van Nederland en de KNRM kunnen bereiken via c2000, in een aparte fleetmap. Ik ben bang dat ze daar geen persobeel genoeg voor hebben om ook nog c2000 te gaan bedienen. Tijdens akties krijg je nu al in 50% van alle gevallen geen gehoor. Overigens blijft de marifoon voor de kustwacht het primaire verbindingsmiddel.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #95 Gepost op: 12 mei 2006, 14:27:08
De stand van zaken is dat nu de kustwacht steeds meer bekend raakt bij de rode hulpverleners. Ook wordt nu onderkent dat de kustwacht de eindbeslissing heeft in zake SAR. Onlangs wilde een OVD van brandweer Almer nog een zoekaktie onderbreken op het IJmeer voor overleg in een haven. De kustwacht sloot zich daar niet bij aan en liet ons doorzoeken. De OVD op 16:"Oke U heeft de leiding bij SAR dus ik sluit mij bij U aan!".

Het terughalen van de reddingsboten die zoekslagen aan het maken zijn voor overleg is misschien wel volgens brandweer protocol, maar niet echt handig lijkt me.

Ik merk dus dat de kustwacht een grotere rol gaat spelen en daarbij geholpen gaat worden door P/C2000.

Men wil (volgens de rede van de direkteur kustwacht bij in gebruikname van P 2000 op termijn alle gelieërde reddingsbrigades van Nederland en de KNRM kunnen bereiken via c2000, in een aparte fleetmap. Ik ben bang dat ze daar geen persobeel genoeg voor hebben om ook nog c2000 te gaan bedienen. Tijdens akties krijg je nu al in 50% van alle gevallen geen gehoor. Overigens blijft de marifoon voor de kustwacht het primaire verbindingsmiddel.

Henk



Het C2000 werkt heel goed en zou een aanvulling zijn.
wij werken ermee en ook de KNRM hier dus al aardig war ervaring mee.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #96 Gepost op: 12 mei 2006, 14:42:52
Er wordt (of is) een project gestart in opdracht van BZK waarin deze problemen  besproken gaan worden, ben zelf ook ewrg benieuwd wat hieruit gaat volgen.

9910001
9910001


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #97 Gepost op: 12 mei 2006, 14:58:53
Even wat anders,

Hoe zit het eigenlijk met het drijfvermogen van brandweermannen/vrouwen met ademlucht die te water raken tijdens een aktie?

Dit naar aanleiding van een oeffening van de brandweer in samenwerking met de RB. De pompbediende kon ons namenlijk vertellen dat als je een cilinder met ademlucht mee draagt dat een redvest dan overbodig is. "De lucht in de cilinder geeft drijfvermogen "en even later "het gewicht van de cilinder keert de betreffende persoon met zijn gezicht uit het water".

Beetje vreemd dat dat kan ??? ???

Matthijs

Bij werken aan de waterkant zijn brandweermensen verplicht een redvest te dragen. Dat de ademlucht cylinder als drijfvermogen geldt is onzin, iedereen die wel eens heeft gedoken weet dit. Probeer maar eens te zwemmen met zo'n fles op je rug dat lukt dus echt niet. Alleen als een fles bijna leeg is begint hij minder zwaar te worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #98 Gepost op: 12 mei 2006, 23:55:43
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=28956

vrijdag, 12 mei 2006, Regio

KNRM wil betere draaiboeken
Hulpverlening op water slecht gestructureerd
IJmuiden/Urk - De samenwerking tussen reddingmaatschappij KNRM op zee en brandweer, ambulance en politie aan land hangt te veel van toevalligheden aan elkaar. Daardoor verlopen reddingsacties soms langzamer dan zou moeten. Dat zegt woordvoerder K. Brinkman van de KNRM.

Echte complicaties zijn er nog nooit opgetreden, ,,maar dat is vooral te danken aan het feit dat redders en brandweer- en ambulancemensen in de praktijk altijd wel een oplossing bedenken”, aldus Brinkman. De KNRM presenteerde gisteren het jaarverslag over 2005. Daarin staat dat de reddingmaatschappij binnen twee jaar alsnog een officiële werkverdeling moet afspreken bij acties die zich zowel op het water als op het land afspelen.

Een eerste stap daarvoor is gisteren gezet: alle reddingboten en boothuizen hebben de beschikking gekregen over C2000, het digitale communicatiesysteem van brandweer, politie en ambulance. ,,Tot nu toe werkte de KNRM met marifoons, terwijl de hulpdiensten op het land hun eigen mobilofoonkanalen hadden”, legt Brinkman uit. Als er bijvoorbeeld een drenkeling door een ambulance moest worden opgepikt, kon de reddingbootschipper niet rechtstreeks met de ambulancemeldkamer afspreken waar die ziekenwagen klaar moest staan. ,,Wij moesten het Kustwachtcentrum in Den Helder oproepen, die dan weer ging bellen met de ambulance. Qua tijd maakt dat niet zoveel uit, maar het risico op verkeerde informatie is natuurlijk wel veel groter.”
Volgens de KNRM is het voor hulpverleners ,,lang niet vanzelfsprekend” om de reddingboot in te schakelen als er iets op het water moet gebeuren. In de thuishavens van de reddingboten gaat het nog wel: daar kennen brandweerlieden en redders elkaar persoonlijk en hebben zich in de loop der jaren ongeschreven protocollen ontwikkeld.

,,We kennen bijvoorbeeld ‘de Urker manier’: daar alarmeert de meldkamer zowel de brandweer als de reddingboot en trekken ze samen op”, zegt Brinkman. In gemeenten die wel in het verzorgingsgebied, maar niet ‘in het zicht’ van een reddingstation liggen, komt het echter voor dat de brandweer ,,moeilijk zit te doen met toevallig passerende bootjes”, terwijl de KNRM ook opgeroepen had kunnen worden. ,,Dat levert dan frustraties op bij de redders, van ‘waarom heb je ons niet gebeld?’” De KNRM wil graag in alle rampenplannen van gemeenten aan open water worden opgenomen. Daarbij is nog een hele slag te maken, zegt Brinkman: van de 33 gemeenten met een KNRM-station hebben slechts zeventien een rampenplan met speciale aandacht voor waterongelukken. ,,En daarvan noemen maar zeven de KNRM als partner in de keten.”

De reddingboten van de KNRM voeren vorig jaar in totaal 1589 keer uit. Daarbij brachten ze 3209 opvarenden in veiligheid. Van hen verkeerde 1 procent in levensgevaar. Vanaf de waddeneilanden werden 211 patiënten naar de vaste wal vervoerd. Die cijfers komen ongeveer overeen met 2004.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 13 mei 2006, 08:00:44
Bij werken aan de waterkant zijn brandweermensen verplicht een redvest te dragen. Dat de ademlucht cylinder als drijfvermogen geldt is onzin, iedereen die wel eens heeft gedoken weet dit. Probeer maar eens te zwemmen met zo'n fles op je rug dat lukt dus echt niet. Alleen als een fles bijna leeg is begint hij minder zwaar te worden.

Pas heeft Matthijs mij weer wat foto's gestuurd waarbij brandweermensen zonder reddingsvest met half open droogpakken (de mouwen om het middel geknoopt) op de wallekant van de haven van Huizen opereren tijdens een waterongeval oefening.

Brand is gevaarlijk, water niet... 8)

Met de komst van de KNRM zal de brandweer hier wat meer terughoudendheid betrachten bij grootwaterongevallen heb ik begrepen.

Henk