Waar het mij eigenlijk om gaat is dat we te regels hebben die ons belemmeren.
Ja, in alle voorbeelden hiervoor genoemt is het met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid beter om een redvest te dragen, er zijn ook voorbeelden genoeg waarbij het niet nodig is.
Ik vind dat we meer op de eigen verandwoordelijkheid van de mensen moeten vertrouwen.
Nu heb ik het idee dat elk ongeval direct aanleiding is om weer een berg nieuwe regels en richtlijnen te bedenken die het werken voor de hulpverlener in specifieke gevallen alleen maar moeilijker maakt in plaats van veiliger.
@tosa
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bepaalde regels je kunnen belemmeren..
Echter als je slim je uitrusting selecteert voor bepaalde inzetten, dan hoeft veiligheid geen belemmering te zijn, maar helpt je met werk.
Je kan slimme uitrusting kiezen voor water gerelateerde inzetten..
Er zijn vesten en adembescherming die je kan combineren met bepaalde uitrusting..
Moet je bij een ondiepe sloot ook een redvest aan.. Misschien niet. Maar wat is er mis, om op elke TAS een tweetal droogpakken van Galjoen te leggen met uitrusting ? http://www.galjoen.nl/content.asp?page=39
Wat is er mis met een een goede adequate zwemuitrusting voor TAS bemanningen ?
Elke gemeente heeft te maken met oppervlakte water.. En voor veel watergerelateerde inzetten heb je geen duikteam nodig.
Alleen slimme uitrusting stukken en een klein beetje training..
En elke brandweer korps heeft zich voor te bereiden op groot wateroverlast.. Zorg dan voor de slimme uitrusting, en niet voor een extra redvestje, die nog niet uit riool kolk kan redden, bij jou in de straat.
Als je wilt kan je zelf meer diffrenteren.
Galjoenpakken voor Brand op het water als overlevingpak, voor perongeluk te water vallen en slootredding.
Aquatek drysuits met een palm rescue-vest voor aangelijnd reddend zwemmen.
In een Galjoen overlevingspak kan je redelijk goed zwemmen, echter moet je dan kiezen voor andere schoenen en een rescuevest. Echter een Aquatek droogpak zit nog soepeler en is aanmerkelijk goedkoper. Het enige nadeel van een Aquatek pak is dat deze niet brandwerend is