Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 36669 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #140 Gepost op: 4 november 2008, 13:36:10
Dat ligt er maar aan wat je tegen komt. Juist door het enorme pomp potentieel van de brandweer komt zij altijd opdraven als een boot water maakt, vaak wordt die door ons (redders/bergers) naar de haven gesleept en gooit de brandweer er pompen in.

Dan heb ik dus mee gemaakt dat de hele TAS bemanning compleet aan boord stapt, ik heb daar foto's van. Ik wil ze plaatsen als je ze wilt zien.

Natuurlijk kun je per inzet bepalen welke uitrusting voldoende is. Maar elke inzet kan escaleren. Daarom zou ik altijd kiezen voor ruime veiligheidsmarge. En neem van mij aan, zo'n vest heb je geen last van en voel je pas als ie zich opblaast. En dan ben je blij.  O0
Ik hoef de foto's niet te zien ik geloof jou ook wel, maar is het nodig omdat jij het een keer hebt gezien om er dan maar komplete regelgeving over te gaan maken? ik blijf erbij dat de brwman/vrouw zijn eigen verantwoordelijkheid moet kennen.

Natuurlijk kan Peter's oplossing ook, maar het gebruik van een rescuevest vereist oefening en met een fles op je rug blijft dat lastig zwemmen.



“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #141 Gepost op: 4 november 2008, 13:39:28
Ik hoef de foto's net te zien ik geloof jou zo ook wel hoor.
Maar omdat jij het een keer gezien hebt vindt ik het niet nodig om daar direct allerlei regelgeving over te gaan maken, ik vind dat de desbetreffende brwm/v zelf daarvoor verantwoordelijk is.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #142 Gepost op: 4 november 2008, 13:48:09
Ik geloof in de eigen verantwoordelijkheid van de brandweerman, laten we dat voorop stellen.

Dat gezegd hebbende geloof ik ook dat er regels moeten zijn die het enthousiastme waarmee de hulpverlener een incident te lijf gaat in goede banen geleid moet worden. Schrap de regelgeving en er zal een veelvoud misgaan wat wat er nu misloopt.

Ik kan een een boekwerk mee vullen met wat er allemaal toch nog (bijna) misgaat door het niet naleven van deze regels: Van het willen laten landen van een traumaheli in een gebied met gevaarlijke vluchtige stoffen, tot het keer op keer afzetten van het terrein pas na nadat de rust is weergekeerd (oja, we moesten nog lint spannen...).

Ik zelf heb al het voorbeeld genoemd van het niet aantrekken van beschermingsmiddelen bij zuurstof toediening en niet alleen van mijzelf.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #143 Gepost op: 4 november 2008, 16:01:39
Volgens mij is in de meeste gevallen een redvest voldoende, bij waterongevallen draag je volgens mij als brandweerman geen ademlucht op je rug. Wel in combi met brand of ongeval gevaarelijke stoffen maar dan heb je het over hele andere zaken. Een probleem met andere pakken op de wagen is dat je deze wel knap kwijt moet kunnen op je voertuig, er zijn weinig korpsen met ruimte over in hun voertuig. Zo izjn er nog veel meer zaken welke het veiliger kan maken voor een brandweerman in bepaalde situaties, maar allees mee nemen kan niet in een tankautospuit. Maar goed als reddingboot hebt je ook ademlucht, brandwerendepakken, chemiepakken bij je omdat omdatr je bij een brand in de buurt kan komen of bij gevaarlijke stoffen???

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #144 Gepost op: 4 november 2008, 16:26:29
Volgens mij is in de meeste gevallen een redvest voldoende, bij waterongevallen draag je volgens mij als brandweerman geen ademlucht op je rug. Wel in combi met brand of ongeval gevaarelijke stoffen maar dan heb je het over hele andere zaken. Een probleem met andere pakken op de wagen is dat je deze wel knap kwijt moet kunnen op je voertuig, er zijn weinig korpsen met ruimte over in hun voertuig. Zo izjn er nog veel meer zaken welke het veiliger kan maken voor een brandweerman in bepaalde situaties, maar allees mee nemen kan niet in een tankautospuit. Maar goed als reddingboot hebt je ook ademlucht, brandwerendepakken, chemiepakken bij je omdat omdatr je bij een brand in de buurt kan komen of bij gevaarlijke stoffen???

9910001

Nee, maar gesteld dat brandweerman alle waterongevallen moet kunnen behappen, zoals sommige korpsen bij hoog en laag beweren..
Dan dienen ze daar ook toe zijn uitgerust.. En mijn observatie is dat ze daartoe zeer onvoldoende zijn uitgerust..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #145 Gepost op: 4 november 2008, 17:10:00
Nee, maar gesteld dat brandweerman alle waterongevallen moet kunnen behappen, zoals sommige korpsen bij hoog en laag beweren..
Dan dienen ze daar ook toe zijn uitgerust.. En mijn observatie is dat ze daartoe zeer onvoldoende zijn uitgerust..

Juist!

En daar voeg ik aan toe dat je je juist als RB niet moet bemoeien met de brand zelf, de mensen er af en weg wezen!



(Dat doen wij ook altijd  ::)  :P )




Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #146 Gepost op: 4 november 2008, 22:10:19
Volgens mij iser een vershil tussen alle waterongevallen en een snelle grijpredding, met de uitrusting die jullie noemen kan je ook niet alles redden dus waar baseren jullie dit op. Zijn 2 pakken van galjoen met deze redvesten de oplossing??? Wat zijn de kansen de kosten en de mogelijkheden. Zonderdeze middelen is er iets mogelijk, volgens mi kan de brandweer als hulpverlener deze taak erbij pakken door zijn goede dekking in nederland. De brigade hebben te weinig dekking in nederland om dit waar te maken. Dat de uitrusting niet hiervoor ontworpen is dat is een feit, maar door de vele taken van de brandweer moeten er keuzes gemaakt wordne bij de opleidingen en de uitrusting van het voertuig.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #147 Gepost op: 4 november 2008, 22:32:11
Henk, je schreef"Ik zelf heb al het voorbeeld genoemd van het niet aantrekken van beschermingsmiddelen bij zuurstof toediening en niet alleen van mijzelf'
Kan je dat nog even toelichten?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #148 Gepost op: 4 november 2008, 23:15:04
Het is belangrijk om bij het werken met zuurstof handschoenen te dragen, vooral aan boord van een boot. Het is niet alleen noodzakelijk voor de hygiene: op het moment dat je olie of vet aan je handen hebt en het in kontakt met de zuursof komt kan zelfontbranding ontstaan. Ik vertelde al eerder:

Citaat
Ik heb vijf daadwerkelijke inzetten met zuurstof gehad dit jaar. Bij twee van deze inzetten vergat ik tot mijn schande handschoenen aan te doen.  Ik zal nooit het nut van het dragen van handschoenen bestrijden tijdens o2 therapie, hoewel lastig en zonder gaat ook natuurlijk. Maar veilg werken doe niet alleen voor je maten.

Om mij heen droegen heel ervaren mensen soms ook geen handschoenen, niet omdat ze het niet noodzakelijk vonden, maar omdat ze er even niet aan dachten. De ambu pleeg  of MMT'er in een boot is in een omgeving die hij/zij niet gewend is zijn werk te doen en zal wat eerder uit zijn rol vallen denk ik.
Als ik -naast de aandacht die de inzet van mij vraagt- er ook nog aan moet gaan denken dat ik een afweging moet gaan maken of ik wel - of niet handschoenen aan zal doen komt er helemaal niets meer van.

We hebben nu enkele niet te missen paar handschoenen bovenop de fles liggen. Die moet je natuurlijk eigenlijk al onderweg naar de patient aan trekken. Veiligheid is een ondergeschoven kindje. Tijdens een inzet lagen er drie zuurstofflessen in onze boot te sissen en te rollen. (Één van de marine, één van de brandweer en één van ons.) Er is niets gebeurd. Dat bewijst niet dat dit een veilige situatie was. Ik weet niet wat je daar aan moet doen, om dat te voorkomen bedoel ik. Je moet een iedergeval zorgen dat je zoveel mogeleijk geautomatiseerd hebt. Zoals ALTIJD een gordel aan in de auto, niet alleen vlak voor de botsing. Ik hoor daar ook wel over, ik kan mij altijd heel goed schrap zetten, een gordel is voor mij niet nodig.

Ik denk wel vaak aan anderen, met galgenhumor wijs ik op het gevaar van overboord slaan als iemand in ruwe omstandigheden op zijn zeilboot in nood heen en weer dartelt, als u even een vest aantrekt hoeven we geen uren naar U te zoeken en kan ik weer snel naar huis zo...

Misschien moet je elkaar (nog beter) in de gaten houden...

Henk