Ongeloof bij brandweer over arrestatie
Door ERIC VAN DER VEGT
DOETINCHEM - "We zijn verbijsterd. De mensen van brandweer Doetinchem hebben met ontsteltenis en ongeloof op het nieuws gereageerd", zegt commandant Wim van der Ros van de brandweer Doetinchem. Hij kreeg enkele dagen geleden te horen dat een lid van 'zijn' vrijwillige brandweer betrokken is bij de vele brandstichtingen in de omgeving van Doetinchem.
Nog diezelfde avond tijdens de jaarvergadering lichtte hij de mensen van het korps Doetinchem in.
Het eerste punt van de vergadering bleek niet overeen te komen met de vastgestelde agenda. "Ik heb meteen aan het begin het nieuws verteld. Geloof me, het sloeg in als een bom. We hebben er uitgebreid over gesproken. Als zoiets gebeurt ga je niet na enkele minuten verder vergaderen", zegt de commandant.
Vanaf hun achttiende jaar kunnen jongeren zich opgeven voor de vrijwillige brandweer. De verdachte Doetinchemmer heeft dat ook gedaan.
"Je krijgt af en toe van die jonge veelbelovende knapen in dienst en daar was hij er één van. Hij was dus nog maar enkele jaren bij het korps betrokken", zegt Van der Ros.
"De vrijwilligers en beroepskrachten hebben daarom misschien wel teleurgesteld gereageerd. In de steek gelaten is misschien te dik aangezet, maar de teleurstelling dat één van de maten dit gedaan heeft was maandagavond duidelijk voelbaar."
Voor Van der Ros is het een raadsel wat het motief van de twintigjarige is geweest. "Hij heeft zelfs enkele aangestoken schuurbranden helpen blussen. Dat maakt het zo onwerkelijk. Die jongen heeft een soort dubbelleven geleid."
Volgens de Doetinchemse brandweercommandant heeft geen van de collega's ook maar het geringste vermoeden gehad dat hij tot zo iets in staat was. "Wie is dat wel? Je kunt nooit uitsluiten dat één van de mensen in het korps betrokken is bij de brandstichtingen. Ik heb dit in de dertig jaar dat ik bij de brandweer zit nog nooit in mijn nabijheid meegemaakt."