Verpleegkunde en rekenen

Auteur Topic: Verpleegkunde en rekenen  (gelezen 42892 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #30 Gepost op: 1 april 2013, 19:21:26
Je doet dat door goed te leren rekenen. Wie problemen heeft met goed rekenen moet een leuke loopbaan kiezen als schoonmaker of productiemedewerker.

Waarom moet je minimale eisen afzwakken om te garanderen dat je in de toekomst verpleegkundigen blijft houden die goed en veilig werk kunnen leveren? De eisen mogen wat mij betreft wel omhoog, daardoor zorg je dat je de beste mensen aan het werk hebt en voorkom je dat er nog meer domme mensen hun brood verdienen in het ziekenhuis.

Ik ben het met je eens dat in het ziekenhuis wel Top personeel moet werken, ten behoeve van de veiligheid van de patienten. Maar de fout ligt grotendeels bij scholen, er word veel te weinig aandacht besteed aan rekenen. Het moet eigenlijk allemaal zo makkelijk zijn, maar er word te weinig tijd en moeite ingestoken en daardoor blijven een hoop mensen hangen. Als ik kijk naar hoeveel mensen bij mij in de klas 10 seconden na moeten denken om de "tafeltjes" nog op te noemen, dan is het aantal best wel triest


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #31 Gepost op: 2 april 2013, 19:27:59
Waarom dan niet even in een tabel opzoeken wat je moet geven?

Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar de basis moet in imho gewoon goed zijn. Je moet de berekening die daar op papier gemaakt wordt, ook in je hoofd kunnen maken als het ware. Alleen op die manier kun je fouten voorkomen. Alleen op die manier ook, kun je fouten in protocol / door arts gegeven instructie / waar dan ook herkennen.
Als de arts je opdraagt om per kg lichaamsgewicht 5 mg van X toe te dienen en dat dus voor deze 80 kg wegende patiënt neerkomt op 40 mg 'en rap een beetje', kun je de fout alleen herkennen als je zelf ook nog beetje rekenmatig inzicht hebt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 2 april 2013, 19:42:53
Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar de basis moet in imho gewoon goed zijn. Je moet de berekening die daar op papier gemaakt wordt, ook in je hoofd kunnen maken als het ware. Alleen op die manier kun je fouten voorkomen. Alleen op die manier ook, kun je fouten in protocol / door arts gegeven instructie / waar dan ook herkennen.
Als de arts je opdraagt om per kg lichaamsgewicht 5 mg van X toe te dienen en dat dus voor deze 80 kg wegende patiënt neerkomt op 40 mg 'en rap een beetje', kun je de fout alleen herkennen als je zelf ook nog beetje rekenmatig inzicht hebt.

Bedankt voor de demonstratie. 5 mg/kg bij een patient van 80 kg = 40 mg?


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #33 Gepost op: 2 april 2013, 19:50:54
Wellicht niet helemaal duidelijk, maar dat was dus mijn punt. Vandaar ook mijn je kunt de fout alleen herkennen.... ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 2 april 2013, 19:54:38
Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat verpleegkundigen óók goed moeten kunnen rekenen om foute instructies van een arts te kunnen herkennen?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #35 Gepost op: 2 april 2013, 20:01:03
Ik denk het wel. Als een arts mij een instructie geeft om iets te geven wat naar mijn idee niet klopt zal ik dat aangeven.

Ik denk dat het belangrijk is dat je rekenvaardigheden op orde zijn.
Ik ben absoluut voorstander van het uitbannen van fouten door allerhande hulpmiddelen maar als de hulpmiddelen niet bruikbaar zijn moet je niet met je rug tegen de muur staan.

Geeft gelijk wel weer een lastigheid: Hoe hou je je rekenvaardigheden op peil als je altijd met tabellen werkt?
In de praktijk zullen er weinig zijn die het dubbel doen: eerst rekenen en dan op de tabel nakijken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 2 april 2013, 20:07:07
Wellicht niet helemaal duidelijk, maar dat was dus mijn punt. Vandaar ook mijn je kunt de fout alleen herkennen.... ;)

Ach juist, ik zie wat je bedoelt.

In praktijk kan het wel iets ingewikkelder zijn, daarom is rekenvaardigheid heel belangrijk. Het kan zijn dat je 0.5 mg per kilogram lichaamsgewicht moet geven. Als de patient 15 kg weegt kom je uit op 7.5 mg. De ampul waar het medicijn in zit bevat vloeistof 10mg/ml. Het rekenwerk gaat dan weer iets verder omdat de verpleegkundige uiteindelijk moet bepalen hoeveel ml ze toedient.


10 mg = 1 mL (10 mg/mL). Je moet de heer Hoving 7,5 mg morfine geven. Hoeveel mL moet je hem dan geven?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 2 april 2013, 20:14:25
Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat verpleegkundigen óók goed moeten kunnen rekenen om foute instructies van een arts te kunnen herkennen?

Jazeker als de arts zelf de berekening maakt moet dat inderdaad. Ik vraag zelf niet altijd om het gewicht van de patient, ik weet wel hoeveel medicatie ik wil laten toedienen. Daarom geef ik aan 0.2mg/kg. Het actuele lichaamsgewicht er bij zoeken en berekenen doe ik zelf nooit. In praktijk is wel zo dat verpleegkundigen elkaar controleren.

Ik heb ooit de gewoonte gehad om te roepen "geef maar 5". Iets wat in de loop der jaren er in is gesleten en altijd goed ging omdat ik vooral werk op afdelingen waar ervaren mensen werken. Het is misgegaan omdat ik bedoelde 5 mg en een nieuw iemand op de afdeling aannaam dat ik 5 cc bedoelde. Sinds die tijd ben ik daar alerter in geworden.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #38 Gepost op: 2 april 2013, 20:15:18
Zonder inhoudelijk iets met de medische wetenschap te maken te hebben, vind ik dit toch een interresant topic.
Een aantal zaken zijn al genoemd, rekenen en taal, moet vanuit de basis(school) goed meegegeven worden. Maar met de open grenzen, en de ontwikkelingen in de schoolwereld, (kwaliteit van het onderwijs), lijkt het mij erg verstandig om in de opleiding tot medewerker in de medische wetenschap, (dokter, pleeg of arts etc) veel aandacht te besteden aan zowel rekenen als taal, maar ook begrippen en inzicht. (sommen maken is in de basis belangrijk, maar je moet vooral inzicht hebben, doorzie je, dat 1000 niet gelijk is aan 10x24 (ofzo)...).
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #39 Gepost op: 2 april 2013, 20:23:06
Om op het citaat terug te komen:
Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?
Nou in het kader van bij de hand zijn ben je geslaagd!

alleen het stukje noodzaak van kunnen rekenen en de hoe makkelijk iedereen tegenwoordig onderuit probeert te komen om zijn hersenen te gebruiken en ja...ik schroom ze niet te gebruiken en dat geeft met een dyslectische mind soms wel eens kromme zinnen, excuus daarvoor, maar waar mij het vooral om gaat is de boodschap er achter, beginnend of gevorderd.

Kennelijk pleeg geworden zonder basisonderwijs dan...........:-)
Ik lig onder de tafel...

Excuus maar ik probeer alleen maar de noodzaak en belang in te zien dat rekenen (waar dit onderwerp overgaat) te belichten