Verpleegkunde en rekenen

Auteur Topic: Verpleegkunde en rekenen  (gelezen 42891 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #50 Gepost op: 3 april 2013, 16:14:30
Nu voel ik me wel een heel stuk minder dat ik op die manier waarschijnlijk wordt aangekeken door chirurgen terwijl ik toch wel echt verpleegkundige ben :(


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 3 april 2013, 16:30:47
Nu voel ik me wel een heel stuk minder dat ik op die manier waarschijnlijk wordt aangekeken door chirurgen terwijl ik toch wel echt verpleegkundige ben :(

Dat in niet nodig aangezien je kunt lezen dat ik het heb over assistenten die geen verpleegkundige zijn. Jij weet ook dat veel van je collega's hooguit een Havo diploma hebben terwijl ze op de operatiekamer aan de slag mogen gaan.

De sterilisatie-assistenten zitten ongeveer op niveau "kansloos". Ze halen een LOI diploma afwassen en instrumentenleer. Als je als chirurg tegen een operatie-assistent zegt dat er een braampje aan een schaartje zit en er niet mee valt te werken loop je het risico dat deze havo-klant zelf een afweging maakt of de chirurg zeurt of niet. Als ze de klacht doorgeven aan de sterilisatie-assistent gaat er een "deskundige" even knippen in een gaasje en concludeert dat het instrument prima in orde is. Een week later zit je weer midden in een operatie met hetzelfde schaartje wat ook nog eens bot geworden is door het geknipt in papier en gaasjes.

Als chirurg mag je er niets van zeggen, omdat managers/bestuurders het opvatten als medisch specialisten die zich denigrerend uitlaten over andere medewerkers.

Ik zie graag meer verpleegkundigen op de OK en dat deze OK-verpleegkundigen zelf weer zorg dragen voor de kwaliteit van het instrumentarium.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #52 Gepost op: 3 april 2013, 17:01:09
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #53 Gepost op: 3 april 2013, 17:05:18
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?

Wellicht omdat een verpleegkundige proces-kennis heeft en weet hoe belangrijk een scherpe schaar is voor de chirurg.  Gezien het verhaal van 024 ontbreekt dit blijkbaar bij een aantal met een HAVO- diploma en een LOI-cursus.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 3 april 2013, 17:09:22
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?

Probeer je eens voor te stellen dat jij morgen een module zou gaan volgen om te mogen assisteren op de OK (anesthesie of chirurgie). Denk je dat iemand met alleen een havo diploma + dezelfde cursus net zo veel inzicht en vakkennis heeft?

In kleinere ziekenhuizen is het niet onmogelijk dat een kritische patient van de operatietafel in bed moet, daarna richting de lift en door het halve ziekenhuis heen voor men op de IC is. De anesthesioloog moet onderweg op de hand beademen en de rest wat mee loopt zijn de anesthesie-assistent en operatie-assistenten. Op het eerste oog lijkt zo'n tafereel indrukwekkend omdat ze allemaal een operatiepak aan hebben. In realiteit is er maar 1 dokter.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 3 april 2013, 17:18:04
Wellicht omdat een verpleegkundige proces-kennis heeft en weet hoe belangrijk een scherpe schaar is voor de chirurg.  Gezien het verhaal van 024 ontbreekt dit blijkbaar bij een aantal met een HAVO- diploma en een LOI-cursus.

RemRoof

Het kan ook zijn dat er een instrument defect is. Niet onmogelijk dat het set gewoon gesteriliseerd wordt en er een notitie in het set zit dat er iets ontbreekt. Het is enorm frustrerend als ik het nodig heb en een sterilisatie-assistent al dan niet in overleg met een operatie-assistent heeft besloten dat het er wel even uit gehaald kan worden.

Wat ik vooral bedoel is dat al die kwaliteitssystemen leuk en aardig zijn. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Iedereen heeft het over topklinische zorg, de Nederlandse chirurgen moeten van bestuurders streven om de beste van Europa te zijn terwijl de kwaliteit van cruciale instrumenten wordt overgelaten aan mensen waarvan gewenst is dat ze een VMBO-diploma bezitten.

http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren

Ik heb de eer gehad om een lesboek te mogen lezen van NedCert. Iemand die daar de cursus doet weet meer over anatomie/pathologie dan een OK-assistent.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #56 Gepost op: 3 april 2013, 18:04:47
Het kan ook zijn dat er een instrument defect is. Niet onmogelijk dat het set gewoon gesteriliseerd wordt en er een notitie in het set zit dat er iets ontbreekt. Het is enorm frustrerend als ik het nodig heb en een sterilisatie-assistent al dan niet in overleg met een operatie-assistent heeft besloten dat het er wel even uit gehaald kan worden.

Wat ik vooral bedoel is dat al die kwaliteitssystemen leuk en aardig zijn. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Iedereen heeft het over topklinische zorg, de Nederlandse chirurgen moeten van bestuurders streven om de beste van Europa te zijn terwijl de kwaliteit van cruciale instrumenten wordt overgelaten aan mensen waarvan gewenst is dat ze een VMBO-diploma bezitten.

http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren

Ik heb de eer gehad om een lesboek te mogen lezen van NedCert. Iemand die daar de cursus doet weet meer over anatomie/pathologie dan een OK-assistent.

Maar het is wel goedkoper :-\ :'(
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #57 Gepost op: 4 april 2013, 07:28:30

Wat betreft het rekenen:
Ik vind in ieder geval niet dat we ons mogen verschuilen achter het argument dat het basisonderwijs niet voldoende voorzienend is.
Dat geef ik niet als argument!
Je krijgt een basis (onderwijs) en als jij dan kiest voor een bepaald vak waarin je behoord te rekenen, in dit geval verpleegkundig rekenen, moet je er zorg voor dragen dat je je dat eigen wordt, anders kan je je vak niet uitoefenen.

De essentie van de vraag steller komt bij mij over van: ik wil wat, maar dat wil ik niet.... (mocht ik het verkeerd hebben hoor ik het ook graag) :)
en precies...daarin moet je dus wel je verantwoordelijkheid nemen, want zoete koekjes worden niet altijd gebakken, dus dat wordt dan bijspijkeren bijvoorbeeld

excuus dat ik even inbreek op de daarop volgende discussie, maar ik zet graag even wat recht ;)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #58 Gepost op: 4 april 2013, 09:40:51
...

Wat betreft het rekenen:
Ik vind in ieder geval niet dat we ons mogen verschuilen achter het argument dat het basisonderwijs niet voldoende voorzienend is. Natuurlijk zou daar een verbeteringsslag kunnen plaats vinden maar we zijn als verpleegkundigen zelf verantwoordelijk voor ons kunnen. En zoals 024 al schrijft zijn er tal van rekentoetsen te vinden op het internet, dus mogelijkheden genoeg.

...


Waarbij ik uit eigen onderwijskundige ervaring wel kan zeggen dat de gemiddelde rekenkundige vaardigheid bij leerlingen vanuit het basisonderwijs zeer bedroevend kan zijn. De afgelopen jaren ben ik veel tijd kwijt geweest om rekenkundige vaardigheden te verbeteren. Vooral verhoudingen, procenten, metriek stelsel en de tafels 1 t/m 12. De rekenmachine wordt veel gebruikt maar omdat de achterliggende rekenkundige gedachte niet bekend is, is het antwoord van de rekenmachine altijd goed... >:(Toch niet een onbelangrijk iets als je een vervolgopleiding binnen de zorg wilt doen op MBO of HBO-niveau.

De overheid heeft dit ook ingezien en stelt vanaf 2014 een rekentoets op het examen middelbare school verplicht. Hopelijk wordt het hierdoor de komende jaren beter.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 4 april 2013, 09:45:50
Waarbij ik uit eigen onderwijskundige ervaring wel kan zeggen dat de gemiddelde rekenkundige vaardigheid bij leerlingen vanuit het basisonderwijs zeer bedroevend kan zijn. De afgelopen jaren ben ik veel tijd kwijt geweest om rekenkundige vaardigheden te verbeteren. Vooral verhoudingen, procenten, metriek stelsel en de tafels 1 t/m 12. De rekenmachine wordt veel gebruikt maar omdat de achterliggende rekenkundige gedachte niet bekend is, is het antwoord van de rekenmachine altijd goed... >:(Toch niet een onbelangrijk iets als je een vervolgopleiding binnen de zorg wilt doen op MBO of HBO-niveau.

De overheid heeft dit ook ingezien en stelt vanaf 2014 een rekentoets op het examen middelbare school verplicht. Hopelijk wordt het hierdoor de komende jaren beter.

RemRoof

Het opnieuw invoeren van de ouderwetse tafels van vermenigvuldiging en staartdelingen helpt waarschijnlijk ook.