Verpleegkunde en rekenen

Auteur Topic: Verpleegkunde en rekenen  (gelezen 42835 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2013, 17:24:17
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2013, 17:29:20
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)

Omdat je anders over 10 jaar geen verpleegkundigen meer hoeft aan te nemen. Het is dan goedkoper een paar debieltjes in te huren die dom protocol opvolgen en zodra ze zouden moeten denken het overlaten aan de infuuspomp.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2013, 19:49:22
Als dat veiliger is voor de patiënten dan ben ik voor!  ^-^
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2013, 20:42:09
Als dat veiliger is voor de patiënten dan ben ik voor!  ^-^

Er is helemaal geen probleem op terrein van patientveiligheid in ziekenhuizen. We hebben prima verpleegkundigen die op een goede en veilige manier patienten verplegen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2013, 21:07:16
Ik denk dat het niet juist is om te zeggen dat er helemaal geen probleem is op terrein van patiëntveiligheid in ziekenhuizen.

Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat de rekenvaardigheid van verpleegkundigen onder de maat is. Niet voor niets zijn de toetsen in sommige ziekenhuizen en opleidingen gevoerd (waarna e.e.a. wel wat verbeterd zou zijn).

Er worden veel medicatiefouten gemaakt (20% van alle fouten betreft medicatiefouten) waarbij een groot deel doseringsfouten zijn. Dit zal niet altijd aan het rekenen liggen maar wel vaak genoeg.

Er is mijns inziens wel een probleem, omdat elke fout er één teveel is.
Anderzijds zijn we allemaal slechts (gelukkig maar) mensen, en mensen maken fouten.

Maar nu is de vraag:
Moeten we voor patiëntveiligheid gaan door rekenen uit te bannen? (wat technisch gezien haalbaar is)
Of moeten we er bovenop zitten om te zorgen dat elke verpleegkundige (en niet alleen binnen het ziekenhuis) feilloos kan rekenen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2013, 22:35:15
om de knuppel even terug te gooien 998765.... ( au..)
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?
Moeten we in de verpleging de kant op gaan van de supermarkt? Iets kost 15,25 en je hebt 20,-, je geeft er 0,25 bij en er dan gezegd wordt: "Nee dank u, dan de Kassa zegt dat ik 4,75 terug moet geven.....
oei...moest je bijna toch even nadenken.....

HH ik vraag me af hoe jij ziet dat het technisch haalbaar is om verpleegkundig ( zo wie zo ) rekenen uit te bannen t.o.v. de patiënten veiligheid?
Er blijft een mens achter de "voor gedoseerde" pil, spuit ,what ever zitten(staan) het lijkt me zeer zinvol dat je, als je kiest voor een bepaald beroep ook weet dat je bepaalde competenties moet hebben. 98uiye
In welk vak dan ook e050


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2013, 22:53:38
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?

Volmondig zeg ik JA!

Tussen 1998-2000 heb ik MBO-V gedaan. Daar had ik echt het verpleegkundig rekenen met alle formules die daarbij hoorden en ik hoorde een 10 te halen met de toets. Door persoonlijke omstandigheden ben ik toen helaas gestopt met de opleiding.

Inmiddels ben ik 2e jaars Verzorgende IG (BBL). Daar is het ouderwetse vak 'Rekenen' weer terug gekomen. Hier niets geen verpleegkundig rekenen maar gewoon rekensommetjes in de trant van 2+2=, 3x2= 6:3=. Ik heb het gevoel dat ik qua niveau weer terug ben op de basischool, in groep 3 welteverstaan.

Het ministerie wil binnen afzienbare tijd hiervoor ook een verlicht examen instellen. Als je de rekentoets (en ook Nederlands) niet haalt, dan geen diploma.
Onze klas valt nog buiten de regeling. Wij moeten wel examen doen, maar dit is een pilot om te kijken waar het niveau moet komen te liggen. Een onvoldoende voor rekenen komt wel op het diploma te staan, maar dit cijfer is niet bindend voor het diploma.


Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat de rekenvaardigheid van verpleegkundigen onder de maat is. Niet voor niets zijn de toetsen in sommige ziekenhuizen en opleidingen gevoerd (waarna e.e.a. wel wat verbeterd zou zijn).

Of moeten we er bovenop zitten om te zorgen dat elke verpleegkundige (en niet alleen binnen het ziekenhuis) feilloos kan rekenen?

Laten wij eerst maar eens bij de basis beginnen. Zoals ik net al vertelde krijgen wij de meest simpele rekensommen voor de kiezen. Ik denk dat het probleem bij de wortel aangepakt moet worden --> het basisonderwijs.
Een tijd geleden sprak ik met een docent die les geeft in het basisonderwijs. Wanneer een leerling iets niet snapte of te traag was met rekenen mag deze gewoon een rekenmachine pakken om een som uit te rekenen. Ik ben de oudste nog niet, maar in mijn tijd was het gebruik van een rekenmachine uit den boze.
Hoe wil men leerlingen in deze gevallen goed leren rekenen? Ze worden voor eeuwig verpest voor het vervolgonderwijs.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2013, 08:22:48
Even vooropgesteld: ik ben niet van mening dat we ons beroep moeten uithollen door maar te accepteren dat rekenen er niet meer bij de basis erin gestampt wordt. Dus wat mij betreft: meer van deze toetsen invoeren.

Maar om toch de discussie aan te gaan (beetje advocaat van de duivel):

"Technisch" en organisatorisch gezien is het volgens mij mogelijk om het rekenen geheel uit te bannen. Medicatiedoseringen die op gewicht gegeven worden kunnen in tabellen worden vastgelegd, dit doen we al volop in de PRIK boeken, waarom dan niet voor volwassenen?

Oplossingen die we moeten maken zijn tegenwoordig al bijna standaard 1 of 2 ampullen op 50 ml e.d.

Medicatiepompen worden nu al met allerlei rekenmodules uitgevoerd, waarbij je alleen het gewicht hoeft in te stellen en de hoeveelheid medicatie die je per kg wilt geven.

Waarom dan nog het risico blijven nemen door zelf te rekenen?
Patiëntveiligheid moet voorop staan en niet het ego van mensen die denken goed te kunnen rekenen.

In de auto gaan we ook steeds meer naar veiligheid kijken, en als dat betekent dat een auto zelf af moet remmen bij het te dicht naderen van een andere auto of moet corrigeren bij het overschrijden van de kantbelijning dan wordt dat toegejuicht: prachtige systemen!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2013, 08:44:51

Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?


Kennelijk pleeg geworden zonder basisonderwijs dan...........:-)


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #19 Gepost op: 1 april 2013, 12:45:03
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?

Ik snap dat rekenen belangrijker is dan Nederlands (in het verpleegkundevak), maar goed onderwijs in Nederlandse taal lijkt mij ook iets dat op de basisschool wordt geleerd. Toch zie ik hier regelmatig enorme taalfouten (gemaakt door verpleegkundigen) passeren.  e050

Om op het citaat terug te komen:
Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?

Daarnaast begin ik de opleiding op mbo-niveau, omdat ik deze anders niet kon combineren met mijn huidige hbo-opleiding (waar ik nog maar twee jaartjes hoef). Dit is niet omdat het rekenen zo erg zou zijn. Ik vrees er wel voor en dat is inderdaad ook omdat ik op de basisschool waarschijnlijk al niet goed genoeg met rekenen ben begeleid. We gaan het gewoon zien en het wordt even blokken, maar ik ga er zeker vanuit dat ik het zal halen. Ik heb al eerder een opleiding afgesloten met een rekenexamen en daar mocht je alleen maar hoofdrekenen en dat heb ik ook gewoon gehaald.  098uo Gewoon vertrouwen houden en dan gaan we het zien.

Standaardiseren van medicatie door middel van PRIKboeken, ben ik alleen maar een voorstander van. Het beperkt immers de mogelijkheid om fouten te maken. Daarnaast zal ook iedere verpleegkundige moeten kunnen en blijven rekenen, vind ik. Dit om alles dubbel te checken en ernaast nog in te kunnen spelen op situaties wanneer PRIKboeken hierin niet voorzien.


Zalig pasen,

EHV'ertje