Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?
Volmondig zeg ik JA!
Tussen 1998-2000 heb ik MBO-V gedaan. Daar had ik echt het verpleegkundig rekenen met alle formules die daarbij hoorden en ik hoorde een 10 te halen met de toets. Door persoonlijke omstandigheden ben ik toen helaas gestopt met de opleiding.
Inmiddels ben ik 2e jaars Verzorgende IG (BBL). Daar is het ouderwetse vak 'Rekenen' weer terug gekomen. Hier niets geen verpleegkundig rekenen maar gewoon rekensommetjes in de trant van 2+2=, 3x2= 6:3=. Ik heb het gevoel dat ik qua niveau weer terug ben op de basischool, in groep 3 welteverstaan.
Het ministerie wil binnen afzienbare tijd hiervoor ook een verlicht examen instellen. Als je de rekentoets (en ook Nederlands) niet haalt, dan geen diploma.
Onze klas valt nog buiten de regeling. Wij moeten wel examen doen, maar dit is een pilot om te kijken waar het niveau moet komen te liggen. Een onvoldoende voor rekenen komt wel op het diploma te staan, maar dit cijfer is niet bindend voor het diploma.
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat de rekenvaardigheid van verpleegkundigen onder de maat is. Niet voor niets zijn de toetsen in sommige ziekenhuizen en opleidingen gevoerd (waarna e.e.a. wel wat verbeterd zou zijn).
Of moeten we er bovenop zitten om te zorgen dat elke verpleegkundige (en niet alleen binnen het ziekenhuis) feilloos kan rekenen?
Laten wij eerst maar eens bij de basis beginnen. Zoals ik net al vertelde krijgen wij de meest simpele rekensommen voor de kiezen. Ik denk dat het probleem bij de wortel aangepakt moet worden --> het basisonderwijs.
Een tijd geleden sprak ik met een docent die les geeft in het basisonderwijs. Wanneer een leerling iets niet snapte of te traag was met rekenen mag deze gewoon een rekenmachine pakken om een som uit te rekenen. Ik ben de oudste nog niet, maar in mijn tijd was het gebruik van een rekenmachine uit den boze.
Hoe wil men leerlingen in deze gevallen goed leren rekenen? Ze worden voor eeuwig verpest voor het vervolgonderwijs.