Verpleegkunde en rekenen

Auteur Topic: Verpleegkunde en rekenen  (gelezen 43083 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #60 Gepost op: 4 april 2013, 09:51:24
Het opnieuw invoeren van de ouderwetse tafels van vermenigvuldiging en staartdelingen helpt waarschijnlijk ook.

En dan niet op basis van "ervarend leren", "competentiegericht" en meer van dat soort termen, maar gewoon cognitie oftewel ouderwets stampen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 4 april 2013, 10:13:57
En dan niet op basis van "ervarend leren", "competentiegericht" en meer van dat soort termen, maar gewoon cognitie oftewel ouderwets stampen.

RemRoof

Inderdaad, ik heb zelf veel wetenschappelijk onderzoek gedaan waarbij ik de verdere ontwikkeling van kinderen die complexe hartchirurgie hebben ondergaan op (soms zeer jonge leeftijd) ben blijven volgen. Er is een punt gekomen dat ik besefte dat ik niet de cognitieve vaardigheden van de kinderen beoordeelde maar de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs.

De vraag wat 9 x 8 -12 is krijg je vaak geen antwoord op, alleen heeft dat niets te maken met de geestelijke vermogens van het kind.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #62 Gepost op: 4 april 2013, 10:29:59
Heerlijk, een ouderwetse staartdeling! ik weet niet waarom maar dat vind ik altijd nog de mooiste manier van rekenen!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2013, 17:19:34
Citaat van: hoefhaan link=msg=1145584 date=1364743457
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)

Ik vind dat je dan alsnog een absolute basiskennis moet hebben. Regel van 3 is nu ook niet zo moeilijk.


Saanniee

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 17 november 2013, 15:58:11
Bij mij op het werk in de thuiszorg moeten we regelmatig zelf nog berekeningen maken. Vooral bij palliatieve sedatie. Vaak krijgen we van de apotheek dan een casette met een bepaalde concentratie zoals 40mg per 100ml. Van de HA krijgen we dan door hoeveel mg iemand per 24 uur moet hebben en wat voor extra doseringen. Wij moeten dan zelf de ml/mg per uur berekenen.
En we rekenen dan zelf de soms uit en laten het door een collega uitrekenen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #65 Gepost op: 4 januari 2014, 13:43:28
Citaat van: bryanvisser link=msg=1092677 date=1352096994
Op mijn opleiding (MBO-V) ligt de eis qua toetsing niet al te hoog. Er wordt in leerjaar 2 verwacht dat je binnen uiterlijk 3 keer je medisch rekenen haalt met maximaal 2 fouten. Als je deze niet binnen 3 keer haalt, moet je een herkansing aanvragen via de Examen Commissie op de school. Hoe het hierna verder gaat als je hem niet zou halen, weet ik niet. 0098

Wat een onzin... Als je aantal van dergelijke simpele berekeningen niet in een paar pogingen foutloos kan maken klopt er iets niet aan de (voor)opleiding of selectie. Waarom zou men op het MBO meer foutmarge mogen hebben dan een HBO opgeleide verpleegkundige?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #66 Gepost op: 4 januari 2014, 22:27:53


Saanniee

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 18 januari 2014, 10:36:38
Citaat van: -Joost- link=msg=1234042 date=1388839408
Wat een onzin... Als je aantal van dergelijke simpele berekeningen niet in een paar pogingen foutloos kan maken klopt er iets niet aan de (voor)opleiding of selectie. Waarom zou men op het MBO meer foutmarge mogen hebben dan een HBO opgeleide verpleegkundige?

Op het mbo is alleen aan het begin van de opleiding dat je die foutmarge hebt. In het laatste leerjaar mag je ook geen enkele fout meer hebben.
Ook al mogen ze van mij die foutmarge ook wel afschaffen. Bij mij op de opleiding een aantal jaren geleden moest je 8 van de 10 vragen goed hebben in het 2de leerjaar. Stelde echt niets voor.