Ik heb diezelfde vraag ook eens gesteld aan een EMS/EMT die ik via internet ken, uit New York. Waarom er specifiek daar van die korte stootjes gegeven worden in plaats van langdurig Wail/Yelp, wat we zo gewend zijn vanaf Youtube.
De NY mentaliteit is, in zijn woorden, al helemaal "schijt aan alles" en de standaard Wail/Yelp is nauwelijks nog effect hebbende.
Door zo gek mogelijke combinaties van sirenetonen te gebruiken, manual wail, manual yelp (die korte wiep wiep wiep geluidjes) en veel airhorn gebruik, kijken de mensen in ieder geval nog IETS naar het verkeer.
Dat mensen daar in NY steeds minder aandacht besteden aan HV-voertuigen was volgens hem ook het gevolg van dat JUIST iedereen altijd maar de OGS aan had staan, ook voor niet echte prio-1 ritten. Brandweer OVD's die, met de balken aan, gewoon meereden in het verkeer bijvoorbeeld, bij the general pubic is er daarom nauwelijks nog enig respect voor het gebruik van OGS, niet voor de diensten ansich maar wel voor licht en geluid.
Ik denk ook niet dat New York (of andere US steden) qua mentaliteit te vergelijken zijn met Amsterdam. Nederlanders zijn nou eenmaal eigenwijs qua volksaard, en in de grote stad al helemaal
Het is dat het over-gebruik van OGS in de USA tot minder aandacht vóór die OGS leidt.
Daarin ligt wel een een kern van waarheid, hoe minder je je OGS gebruikt, hoe meer het dus automatisch opvalt als het wél gebruikt wordt. De Rumbler en Howler is voor wat betreft de sirene's een lapmiddeltje voor zolang het nog nieuwigheid is.