Opstelplaats voertuig

Auteur Topic: Opstelplaats voertuig  (gelezen 6658 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #10 Gepost op: 12 november 2012, 20:40:02
Ik denk dat het per situatie verschillend is.
Mss staat hij hier wel om een doorgaande weg af te sluiten. Is mij niet helemaal duidelijk.
Het is sowieso wel eens goed om daar met zn allen over na te denken.
Hoe en waarom zetten we daar of daar een auto neer.
In mijn opleiding manschap A werdt alleen bij W.O een duidelijke schets neergezet van de positionering van de voertuigen.
Voor de gele kant is het belangrijk dat ze niet te ver weg staan,maar voor de rooie kant ook niet i.v.m gereedschappen.

Iemand een goed en misschien wel een briljant idee.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2012, 00:01:13
Ik denk dat het per situatie verschillend is.
Mss staat hij hier wel om een doorgaande weg af te sluiten. Is mij niet helemaal duidelijk.Het is sowieso wel eens goed om daar met zn allen over na te denken.
Hoe en waarom zetten we daar of daar een auto neer.
In mijn opleiding manschap A werdt alleen bij W.O een duidelijke schets neergezet van de positionering van de voertuigen.
Voor de gele kant is het belangrijk dat ze niet te ver weg staan,maar voor de rooie kant ook niet i.v.m gereedschappen.

Iemand een goed en misschien wel een briljant idee.

Als je gewoon kijkt, zie je dat deze politiewagen gewoon op het troittoir staat en een doorgaande weg loop nooit over het troittoir en als je een doorgaande weg afsluit doe je dat op ruime afstand van het ongeval en niet op 1 tot 1,5 meter vanaf het ongeval.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2012, 09:29:59
En zo heb je overal wel mensen rondlopen die bepaalde onderdelen van hun werk niet goed beheersen. Deze agent heeft schijnbaar niet veel met verkeersongevallen. Maar toch: zeker weten doe ik dat niet op basis van een foto. Misschien had hij een goede reden om zo te staan, ik heb het hem niet gevraagd.
Wout


Timoo0oo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2012, 10:28:20
Voor de verduidelijking, ik heb dit toic niet geopend om te "bashen". Tevens is de agent ook gevraagd of hij geen beter plaats kon vinden.



Dit is situatieschets. Geel = ambu
Rood rechts = HV
Rood links = TS
Groen = auto op zijn kant
Blauw = politie.

Aangezien de Ambulance als eerste ter plaatse is, heeft deze in mijn ogen correct gehandeld om zichzelf en het incident veilig te stellen. Maar ik kan hierin ook mis zijn, ik ken de volledige procedure ook niet uit het hoofd.

In mijn ogen had de politie twee veel betere opstelplaatsen. 1 achter de HV om verkeer alert te maken, en de (in mijn ogen) meest voor de hand liggende opstelplaats rechtsvoor op de foto, voor het kruispunt. Let op, ik kan ook mis zijn.  98uiye imho zijn dat alle twee beter opties, dan op letterlijk 1,5 meter van de neus van het voertuig af te gaan staan.


Verder niet bedoeld om de agent in deze "af te zeiken". Vond het gewoon een grappige waarneming waar misschien lering uit getrokken kan en mag worden  O0


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2012, 13:04:14
Nadat de Leidraad Functionele Herkenbaarheid is geïmplementeerd (Zie juiste jas van de OVD) ziet een korps toch de mogelijkheid om hiervan af te wijken  98uiye

Een adspirant die niets mag doen dan hand en span diensten en ter leering en vermaak mee rijd doe je toch geen "Functionele Herkenbaarheidskleuren" (Rood, Oranje, Geel, Blauw of Groen) aan!  :D
Ik zou eerder kiezen voor Wit (of Roze, Paars o.i.d.)
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2012, 17:32:30
Nadat de Leidraad Functionele Herkenbaarheid is geïmplementeerd (Zie juiste jas van de OVD) ziet een korps toch de mogelijkheid om hiervan af te wijken  98uiye

Een adspirant die niets mag doen dan hand en span diensten en ter leering en vermaak mee rijd doe je toch geen "Functionele Herkenbaarheidskleuren" (Rood, Oranje, Geel, Blauw of Groen) aan!  :D
Ik zou eerder kiezen voor Wit (of Roze, Paars o.i.d.)

Als we jou redenering volgen, hoe doe je dat dan met het veiligheidsvestje voor manschappen bij een verkeersongeval welke oranje = OvD of geel = HOVD moeten zijn volgens de geldende normen voor werken op of aan de weg ???

P.S. Als de Leidraad Functionele Herkenbaarheid, goed was geimplementeerd had de OVD niet deze, onjuiste, jas gehad maar een gekleurd schouderstuk.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2012, 15:57:05
In de leidraad wordt de voorkeur gegeven aan schouder stukken, zou inderdaad beter geweest zijn, maar een gekleurde jas wordt niet uitgesloten.

De richtlijn m.b.t. het werken langs de weg is geen norm, c.q. verplichting in Nederland, en dus ook het voeren van oranje en/of geel gekleurde kleding is niet verplicht.
Rijkswaterstaat verplicht aannemers in contracten om de richtlijn te volgen, dus moeten zij wel oranje gekleurde kleding voeren echter:
Er is geen contract tussen Overheidshulpdiensten en RWS ;)
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2012, 16:38:01
snap zowiezo niet wat die OVD daar doet??
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #18 Gepost op: 14 november 2012, 16:48:28
snap zowiezo niet wat die OVD daar doet??
Gokje; Leiding geven? Zo niet, dan is hij met koffie langsgekomen...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #19 Gepost op: 14 november 2012, 17:31:59
(...)
De richtlijn m.b.t. het werken langs de weg is geen norm, c.q. verplichting in Nederland, en dus ook het voeren van oranje en/of geel gekleurde kleding is niet verplicht.
Rijkswaterstaat verplicht aannemers in contracten om de richtlijn te volgen, dus moeten zij wel oranje gekleurde kleding voeren echter:
Er is geen contract tussen Overheidshulpdiensten en RWS ;)
Voor iedereen die op of aan de weg werkzaamheden verricht, geldt de verplichting om EN-471 genormeerde hoge zichtbaarheidskleding te dragen. Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en de locatie van de werkzaamheden kan daarbij een hogere klasse (en dus meer reflecterend en meer fluorescerend oppervlak) verplicht zijn. Lang niet alle brandweer uitrukpakken voldoen aan de juiste klasse EN-471 normering. Dat betekent dat aanvullende hoge zichtbaarheidskleding gedragen moet worden, bijvoorbeeld in de vorm van een vestje. Dit hoeft echter geen zichtbaarheidskleding te zijn die voldoet aan het RWS-voorschrift (de "H" op de vestjes en de biezen op broekspijpen en mouwen). Dit is het voorschrift van MJWB bedoelt. Deze RWS-voorschriften worden contractueel verplicht gesteld aan alle partijen die werkzaamheden op rijkswegen verrichten. En inderdaad, hulpdiensten hebben geen contract met RWS  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill