GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (Electrabel energie centrale) Weurtseweg - Nijmegen 08-11-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (Electrabel energie centrale) Weurtseweg - Nijmegen 08-11-2012  (gelezen 31813 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Even een paar kleine opmerking....

180 bar stoom is het zeker niet geweest. 180 graden celius is een meer aannemelijk getal.
Het is m.i. zeker geen stoomketelexplosie, daarvoor is bij deze drukken de schade veel te klein, bij een werkelijke ketel explosie had het gebouw weggevaagd geweest.
In dit soort installaties werkt men met zogenaamde waterpijp ketels waarbij de hoeveelheid stoom die bij een explosie van een van de pijpen explosief vrijkomt naar verhouding een stuk kleiner is dan bij een vlampijp ketel. Bij een waterpijpketel is het ook nagenoeg onmogelijk de gehele ketel te laten exploderen dit zal zich beperken tot een pijp.
Waarbij wel de gehele inhoud van de ketel (dus ook van de resterende pijpen) afgeblazen wordt door de geexplodeerde pijp. Bedenk hierbij dat 1 liter water goed is voor 17 liter stoom, door het wegvallen van de druk zal nagenoeg al het water uit het gesloten systeem omgezet worden in stoom dit verklaard ook het langdurige gebulder wat wordt veroorzaakt door de stoom die uit de lekke pijp ontsnapt.

Hier zijn m.i. in elk geval een aantal veiligheden niet aangesproken, zo is een stoomketel in nederland voorzien van twee pijlglazen, een maximale keteldrukpresostaat een failsafeschakelaar en als die geen van allen zouden werken dan is er nog een veiligheidsventiel welke opend als de maximale bedrijfsdruk van de ketel wordt bereikt.
Daarbij is ook de waternivoregeling aan een aantal voorwaarden gebonden. Bij een onbewaakt ketelbedrijf (zoals hier voor 95% zeker het geval) dienen daarvoor de volgende bewakingen aanwezig te zijn waarvan verschillende dubbel uitgevoerd:
- Hoogwater (voedingwater pompen schakelen uit)
- Laagwater (voedingwater pompen slaan aan)
- Te laagwater (brander wordt vergrendeld en kan pas weer aan indien het laagwaternivo is bereikt, deze vrijgave dient veelal handmatig te worden bevestigd)

De maximale werkdruk ligt altijd behoorlijk lager dan de ontwerpdruk van de ketel:
globaal kun je stellen dat een ketel bij nieuwbouw wordt geperst op 1,4x de maximale werkdruk en bij de herkeur op 1,3x de maximale werkdruk.

In nederland dienen alle appedages en de ketel zelf elke twee jaar gekeurd te worden, de ketel visueel op vervuiling, scheurvorming, lekkage en intering door zuurstof afzetting en (ik meen maar hang me niet op) elke 20 jaar ultrasoononderzoek waarbij de ketel in het geheel uit de (isolatie) bekleding moet.

Tevens dient een ketelboek te worden bijgehouden waarin alle verstoringen moeten worden opgenomen ook worden hierin de bevindingen van de keurmeester in opgenomen en dient bij een volgende herkeuring te worden aangeboden.

De stoomwet in Nederland is behoorlijk streng en een stoom explosie (wat niet per defenitie een ketelexplosie is) zou in nederland niet voor mogen komen. Toch zien wij zeker een aantal keren per jaar dat een ketel bijvoorbeeld is droog gekookt....

Ten aanzien van de vermisten, ik denk dat men idd erg veel geluk heeft dat die snel gevonden waren, en er niemand in het ketelhuis aanwezig was op het moment van de explosie, je bent in een klap gaar en men zal je zeker niet in een stuk terug vinden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wout, wat zou een oorzaak kunnen zijn dat zo,n incident zoals vanochtend zich voordoet?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Wout, wat zou een oorzaak kunnen zijn dat zo,n incident zoals vanochtend zich voordoet?

De voornaamste, intering van de waterpijpen door inwerking van zuurstof in het ketelwater. Hierdoor krijg je putcorrosie en dat vind een ketel niet lekker. Daarna verval je al snel in het weigeren van beveiligingen. Hetzij door een verstoring hetzij door minder legale aanpassingen.
Omdat in dit geval kennelijk geen enkele beveiliging is aangesproken ligt de eerst genoemde oorzaak het meest voor de hand.
Anders zouden aan alle beveiligingen (zacht gezegd) gerommeld moeten zijn en hoewel we het weleens meemaken lijkt het mij dat de medewerkers van GDF Suez verantwoord genoeg zijn omdat niet te doen.
Ik ga er dus stiekum vanuit dat er een pijp verzwakt is door intering of afzetting van ketelsteen waardoor de warmte overdracht dermate wordt aangetast dat de pijp over verhit raakt en daardoor open barts

Overigiens is het rommelen aan de beveiliging niet vreemd en een reden dat men steeds meer door de verzekeringen verplicht wordt tot het monteren van veerveiligheden (deze zijn verzegeld en zonder het zegel te verbreken niet te veranderen)  in plaats van de al oude gewichtveiligheden, die laatste kun je bijvoorbeeld voorzien van meer / zwaardere gewichten om een hogere druk te bereiken als de keuringsinstantie daar achter komt heb je echter een behoorlijk probleem.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De voornaamste, intering van de waterpijpen door inwerking van zuurstof in het ketelwater. Hierdoor krijg je putcorrosie en dat vind een ketel niet lekker. Daarna verval je al snel in het weigeren van beveiligingen. Hetzij door een verstoring hetzij door minder legale aanpassingen.
Omdat in dit geval kennelijk geen enkele beveiliging is aangesproken ligt de eerst genoemde oorzaak het meest voor de hand.
Anders zouden aan alle beveiligingen (zacht gezegd) gerommeld moeten zijn en hoewel we het weleens meemaken lijkt het mij dat de medewerkers van GDF Suez verantwoord genoeg zijn omdat niet te doen.
Ik ga er dus stiekum vanuit dat er een pijp verzwakt is door intering of afzetting van ketelsteen waardoor de warmte overdracht dermate wordt aangetast dat de pijp over verhit raakt en daardoor open barts

Overigiens is het rommelen aan de beveiliging niet vreemd en een reden dat men steeds meer door de verzekeringen verplicht wordt tot het monteren van veerveiligheden (deze zijn verzegeld en zonder het zegel te verbreken niet te veranderen)  in plaats van de al oude gewichtveiligheden, die laatste kun je bijvoorbeeld voorzien van meer / zwaardere gewichten om een hogere druk te bereiken als de keuringsinstantie daar achter komt heb je echter een behoorlijk probleem.
We moeten oppassen dat we niet in de speculaasmodus belanden. Maar het zou dus kunnen dat deze explosie het gevolg is van een verzwakte leiding. Ik hoop dat we de komende dagen meer informatie over de oorzaak gaan krijgen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik denk niet dat we in de speculaasjes terecht komen met deze veronderstelling omdat ik de medewerkers van de centrale verantwoord genoeg acht om niet met de beveilgingen te rotzooien. Dan blijft bijna alleen een (materiaal)technische oorzaak over.
Het is in dit geval een geluk bij een ongeluk dat voor dit soort toepassingen alleen waterpijp ketels geschikt zijn waarmee eigenlijk alleen een "deel" explosie mogelijk is. Zodra het lek is ontstaan valt de druk terug waardoor de overigen waterpijpen worden "ontlast"

Overigens zie ik in tal van reacties dat men bij de "witte rook" praat over stoom, de "witte rook" is echter geen stoom maar condens. Stoom is een kleur en reukloos gas. denk hierbij aan de fluitketel thuis waar je na de fluit eerst een stukje "lucht" ziet en daarna de witte pluim, dat stukje lucht is de stoom !
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
De beveiligingen elektrisch worden regelmatig getest dus dat zal zeker niet mee gerommeld . Maar waarom zou het geen 180 bar kunnen zijn dat is zeer gebruikelijk in centrales.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kritiek Omroep Gelderland op politie

Omroep Gelderland heeft kritiek op de manier waarop de autoriteiten vanochtend communiceerden na de ontploffing in de elektriciteitscentrale van Electrabel in Nijmegen. "De eerste uren zwijgen gemeente en Veiligheidsregio Zuid als het graf", schrijft hoofd Nieuws Erik Hagelstein in een stuk waarin hij ingaat op de rol van de omroep als calamiteitenzender.
Volgens Hagelstein riep de politie op om ramen en deuren dicht te houden en af te stemmen op Omroep Gelderland. "Hartelijk dank daarvoor. Maar help ons dan ook om onze taak te kunnen uitvoeren!", schrijft hij.

Grote drukte

Door de enorme toestroom van bezoekers, raakte de website van Omroep Gelderland vanochtend overbelast. Ook de Gelderse teletekstpagina's werden niet ververst. "Een nachtmerrie", zegt Hagelstein. "Collega's uit het hele land vallen over ons heen." De radiozender was wel in de lucht.
Volgens het hoofd Nieuws zaten de technische bazen van alle dertien publieke regionale omroepen vanmiddag bij elkaar. Zij ondervinden volgens hem met enige regelmaat dat hun website bij grote drukte niet bereikbaar is. Regionale omroepen hebben de wettelijke plicht om bij rampen als calamiteitenzender te fungeren.

Bron: www.nos.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
'Reparatie Electrabel kost maanden'

Het kan nog wel maanden duren voor de elektriciteitscentrale van Electrabel in Nijmegen weer op volle kracht werkt. Dat heeft burgemeester Bruls van Nijmegen gezegd, na een bezoek aan de centrale.
Bruls heeft zich vanmiddag door de leiding van het bedrijf laten informeren over de ontploffing van vanochtend.
De explosie blijkt niet in de stoomketel te zijn geweest, maar in een pijp bij de ketel. De stoom die eruit kwam, richtte een ravage aan. Ook veroorzaakte de stoom een hard suizend geluid dat tot ver in de omgeving te horen was.

Onderzoeksraad voor Veiligheid

Electrabel durft nog niet te zeggen hoe lang het duurt voor de centrale weer werkt. Het bedrijf wil eerst onderzoek doen. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de oorzaak.
Inmiddels is duidelijk dat er geen gewonden of vermisten zijn. Ook zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen.

www.nos.nl


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Ik vind al je suggesties nogal vreemd KLF want bij stoomprocessen in een electriciteitscentrale heb ik nog nooit geknutsel gezien.
Misschien leuk op kleine keteltjes zonder oververhitters die geen turbine aandrijven  maar bij dergelijke centrales heb je het over dusdanige drukken en temperaturen dat je niet gaat lopen klooien met beveiligingen of deze even anders af gaat stellen. Ik snap dan ook niet dat je al zo zeker kunt zijn dat de stoom geen 180 bar was maar wel 180 graden. Eerstgenoemd getal is bij deze ketels eerder regel dan uitzondering(immers de superkritische ketels zitten zelfs nog hoger) en je temperatuur kan zelfs wel bijna 600 graden zijn.
We zullen wel zien wat er gebeurt is maar ik vermoed inderdaad gewoon een kleine leiding buiten de ketel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
op een centrale van +/- 600 MW, denk het niet een gemiddelde pwr kerncentrale draait op 155 bar, die hebben vaak een vermogen meer dan 1 GW. Ik denk dat je met een standaard energie centrale steg of een wwk tegen de 120 á 130 bar zit en dan zit je op het matje.

De CG13 is een conventionele kolencentrale met bijstook, geen steg of wkk. Ik weet niet precies welke turbine en bedrijf ze daar draaien maar ik wou aangeven dat 180 bar goed mogelijk is.
Denk dat we geluk hebben gehad dat de vermisten snel gevonden waren, anders hadden de reddingswerkers toch nog een hele uitdaging gehad op die hoogte van heb begrepen >50m, de slachtoffers te bereiken en/of te bergen, en we dan in grip een stapje hoger zaten.

Ketel is toch zo een meter of 60 inderdaad. Tel daarbij op weinig bewegingsruimte... Mooie uitdaging dus...