GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (Electrabel energie centrale) Weurtseweg - Nijmegen 08-11-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (Electrabel energie centrale) Weurtseweg - Nijmegen 08-11-2012  (gelezen 31824 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
De beveiligingen elektrisch worden regelmatig getest dus dat zal zeker niet mee gerommeld . Maar waarom zou het geen 180 bar kunnen zijn dat is zeer gebruikelijk in centrales.

je moet me wel ff de tijd geven om te reageren....

Volgens wiki zou je gelijk hebben, ook ik ben niet al wetend. Ik kan alleen nergens vinden hoe men dergelijke drukken opbouwd behoudens de oververhitter.
Schematische tekening van een waterpijpketel
Dat je gelijk hebt wat betreft de 180 bar als gangbaar geeft dit in verhouding met de schade alleen maar duidelijker aan dat er zeker geen Ketelexplosie heeft plaats gevonden maar slechts een deel explosie, ofwel een explosie in het inwendige van de ketel waarbij naar alle waarschijnlijkheid wel verschillende branders zijn weg geslagen van de ketel.
Bij een inwendige explosie kun je overigens wel de gehele ketel afschrijven want die heeft nagenoeg de hele systeemdruk voor zijn kiezen gehad en de verbrandingsruimte worden gezien als drukloze ruimtes.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik vind al je suggesties nogal vreemd KLF want bij stoomprocessen in een electriciteitscentrale heb ik nog nooit geknutsel gezien.
Misschien leuk op kleine keteltjes zonder oververhitters die geen turbine aandrijven  maar bij dergelijke centrales heb je het over dusdanige drukken en temperaturen dat je niet gaat lopen klooien met beveiligingen of deze even anders af gaat stellen. Ik snap dan ook niet dat je al zo zeker kunt zijn dat de stoom geen 180 bar was maar wel 180 graden. Eerstgenoemd getal is bij deze ketels eerder regel dan uitzondering(immers de superkritische ketels zitten zelfs nog hoger) en je temperatuur kan zelfs wel bijna 600 graden zijn.
We zullen wel zien wat er gebeurt is maar ik vermoed inderdaad gewoon een kleine leiding buiten de ketel.

Ik heb nergens gesteld dat er geknoeid is met beveiliging, ik heb gezegd dat dat een mogelijkheid is waar bij ik er ook direct vanuit ga dat de medewerkers van een centrale genoeg verantwoording hebben om dat niet te doen waarbij ik ook aangeef dat materiaal falen de meest voor de hand liggende reden is. Wel goed lezen.

Ik heb wel gesteld dat geknoei met beveiligingen vaker vookomt dan je wenst, ook in hogedruk stoomsystemen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Sorry mijn excuus, mijn eerste posting was op mijn mobiel maar dat ging allemaal niet zo vlot dus ik denk ga op de PC verder en toen kon ik niet meer wijzigen.
Je zei inderdaad zelf al dat het niet aannemelijk is, ik wou dat alleen maar bevestigen dat je dat op een centrale zeker niet zult zien. Het is inderdaad mogelijk en waarschijnlijk kom je dit ook wel eens tegen en het is zeker ongewenst dat er geknoeid wordt met beveiligingen. Zeker met je afblaas.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Centrale Nijmegen nog niet vrijgegeven
Published on Nov 8, 2012 by TVGelderland
Centrale Nijmegen nog niet vrijgegeven
Samen sterk in de hulpverlening!


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Even een paar kleine opmerking....

Waarbij wel de gehele inhoud van de ketel (dus ook van de resterende pijpen) afgeblazen wordt door de geexplodeerde pijp. Bedenk hierbij dat 1 liter water goed is voor 17 liter stoom, door het wegvallen van de druk zal nagenoeg al het water uit het gesloten systeem omgezet worden in stoom dit verklaard ook het langdurige gebulder wat wordt veroorzaakt door de stoom die uit de lekke pijp ontsnapt.

hetgeen mij is geleerd is dat er bij 100graden 1 liter water voor 1700 liter stoom zorgt... wellicht een klein typfoutje?

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
1 liter water zorgt voor ca 1600liter stoom

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
1 liter water zorgt voor ca 1600liter stoom

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom
idd een paar nullen vergeten, terwijl ik toch altijd na lees voor ik plaats
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Denk dat we geluk hebben gehad dat de vermisten snel gevonden waren, anders hadden de reddingswerkers toch nog een hele uitdaging gehad op die hoogte van heb begrepen >50m, de slachtoffers te bereiken en/of te bergen, en we dan in grip een stapje hoger zaten.
Ik ben het met je eens dat het een uitdaging is op die hoogte en in zo'n omgeving. De vraag is of men uberhaupt wel tot een redding overgegaan zou zijn want zo lang die ketel hete stoom staat te blazen is het een behoorlijk gevaarlijke omgeving.

Ik ben het niet met je eens dat het een hogere gripfase zou worden. Grip is bestuurlijke opschaling en de burgemeester hoeft de hulpdiensten niet te vertellen hoe ze mensen moeten bergen. Voor een ingewikkelde redding of berging als dit zou in theorie hooguit grip 1 van toepassing hoeven zijn.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Even een paar kleine opmerking....

180 bar stoom is het zeker niet geweest. 180 graden celius is een meer aannemelijk getal.
Het is m.i. zeker geen stoomketelexplosie, daarvoor is bij deze drukken de schade veel te klein, bij een werkelijke ketel explosie had het gebouw weggevaagd geweest.
In dit soort installaties werkt men met zogenaamde waterpijp ketels waarbij de hoeveelheid stoom die bij een explosie van een van de pijpen explosief vrijkomt naar verhouding een stuk kleiner is dan bij een vlampijp ketel. Bij een waterpijpketel is het ook nagenoeg onmogelijk de gehele ketel te laten exploderen dit zal zich beperken tot een pijp.
Waarbij wel de gehele inhoud van de ketel (dus ook van de resterende pijpen) afgeblazen wordt door de geexplodeerde pijp. Bedenk hierbij dat 1 liter water goed is voor 17 liter stoom, door het wegvallen van de druk zal nagenoeg al het water uit het gesloten systeem omgezet worden in stoom dit verklaard ook het langdurige gebulder wat wordt veroorzaakt door de stoom die uit de lekke pijp ontsnapt.


Klf sorry voor mijn rechtstreekse opmerking maar dit slaat werkelijk nergens op.
180 bar-g is zeker mogelijk alleen dan voor energie centrales die vaak boven een 1 GW zitten. 1 liter is onder atmosferische druk(0 bar-g) 16 á 1700 liter stoom. Onder vacuum(0 bar-a) ong 5600 liter stoom.

Voor de rest wat je over waterpijpketels  en vlampijpketels zeg is waar. In principe onstaan zulke stoom lekkages/explosies door underlegging corrosion, veroozaakt door aanslag van ketel op de pijp die vervolgens dan local thermisch belast kan worden waardoor er leiding dunner word (weggevreten). Ander oorzaak kan ook geleiding zijn. Ondanks het systeem vrijwel geheel mechanisch geregeld word (kleppen enz) zitten er meetinstrumenten in heel de plant en verwrijving onstaat electriciteit die het h20(water) splitst in h2 en o2 die zich vrijelijk in het water bewegen, waardoor bij putting corrosie er h2 blistering plaats vind en het aanwezige ijzer/staal zich aan de h2 hecht en vervolgens door de stroom water word meegenomen en je uitholling van je leiding gebeurt met als gevolg dat er een pinhole onstaat waar in eerste instantie alleen water uit komt en deels omgaat in stoom. Die word vervolgens zeer snel groter en dan pats explosie.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ketel centrale Nijmegen onbeschadigd
Published on Nov 9, 2012 by TVGelderland
Ketel centrale Nijmegen onbeschadigd
Samen sterk in de hulpverlening!