Met 8 uitrukken nog van deze tijd?

Auteur Topic: Met 8 uitrukken nog van deze tijd?  (gelezen 18941 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 10 november 2012, 16:04:32
sorry hoor, ik ben echt verbaasd  :-\  We leren allemaal met de opleiding dat een ploeg uit 6 bestaat[/b], de bevelvoerder leert dat hij 4 soms bij hv 6 mensen aanstuurt, dus als we zijn geslaagd gooien we alle dingen over boord en gaan we onze eigen weg ? Waarom zijn er nog steeds mensen die het verdedigen dat je met meer dan 6 uitrukt? heeft men dan werkelijk niet door dat men zich belachelijk maakt om ook met en PM aan te komen te komen zetten en als publiek bij het incident staat te kijken ?  Volgens mij schaal je op voor meer handen, je voertuig is ook uitgerust voor 6 mensen    98uiye   Maarja, deze discussie is al zo vaak gevoerd hier...   :'(

Op de opleiding leer je dat een standaard ploeg uit 6 personen bestaat, maar volgens de nieuwste inzichten moet je naar 4 personen of nog erger naar 2 personen als eerste uitruk, zonder dat de opleiding aangepast word hoe kan dat dan ?
Mensen die een jaar 20 geleden opgeleid zijn hebben ook nog geleerd dat een LD ploeg uit 8 personen bestaat daar komt het vandaan dat een standaard BZK ingerichte TS voor LD inzet zijn ingericht voor een bezetting van 8 personen dus met 2 verdeelstukken en 4 staalpijpen.

Bij wie maak je je belachelijk ?
In ieder geval niet bij het publiek ,want zij zien de brandweer komen en of je er nu met 6 of met 8 man staat het publiek weet in 99,99% van de gevallen echt niet dat het volgens de theorie van de opleiding hoort en op bepaalde momenten zijn die 4 extra handjes met name in het begin van de incident bestrijding handig/noodzakelijk om je afzetting op orde te brengen, want politie is in grote delen van Nederland een zeldzaam wordend verschijnsel waar je bij een Prio 1 melding het gewoon minimaal 15 minuten, maar vaak ook al langer er over doen om met de eerste eenheid TP te komen en dan heb je, kort daarna, er weer veel te veel want daar hoor je het publiek dan weer wel over.
Ook hoor je het publiek over de brandweersterrenhemel, welke terplaatse komt als het een groot incident betreft, want daar zien ze aan dat ze, in de ogen van het publiek, weinig doen.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 10 november 2012, 16:11:21
heeft men dan werkelijk niet door dat men zich belachelijk maakt om ook met en PM aan te komen te komen zetten en als publiek bij het incident staat te kijken ?

En het staat niet belachelijk als je op schaalt en een omliggend korps laat komen 'toeschouwen'?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 10 november 2012, 16:40:46
En het staat niet belachelijk als je op schaalt en een omliggend korps laat komen 'toeschouwen'?

Als je als bevelvoerder opschaalt heb je daar als bevelvoerder over nagedacht en is het dus blijkbaar nodig om op te schalen :) 1) omdat je handen te kort komt 2) omdat je meer slagkracht nodig hebt 3) andere oorzaak

Bij ons is 9 stoelen en dus ook 9 gordels.

Hebben alle chauffeurs daar dan ook een busrijbewijs ? :D  Je mag incl bestuurder maar  max 9 personen vervoeren met een B of C rijbewijs, dan is 9 + 2 dus teveel.  Het is ook niet standaard dat er zoveel zitplaatsen aanwezig zijn in een TS, dat is bij nieuwe voertuigen op aanvraag, of je heb nog een oude TS. Heb je ook voor 11 personen ademlucht op die TS zitten ?   :|

Nou, het kan wel met een PM mee rijden op een melding.
Wij hebben een poos geleden ook zo,n soort discussie gehad, wat te doen bij paarden of koeien te water. Dat zijn vaak klussen waarbij je met 6 man net wat handjes te kort komt.
Maar dat het net te ver gaat om daar een middelhulpverlening van te maken. En het simpeler is om met de PM mee te rijden, met 4 of 5 man.
In dat soort gevallen vraagt de bevelvoerder om de PM, en zorgt de RAC ervoor dat de PM gekoppeld wordt aan het incident.
Alleen dan zijn de mensen die met de PM meerijden verzekert mocht er iets gebeuren. ;)

Ja klopt, daar kan ik me iets bij voorstellen Peter, prima oplossing  O0

Verbaas je niet, verwonder je slechts  ;)

Ik blijf het vreemd vinden dat je bewust de regels naast je neerlegt en daar ook nog trost op bent, in het verleden hebben we helaas met nare gevolgen kunnen beleven waarom je zo juist niet moet werken  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 10 november 2012, 16:44:01
Hebben alle chauffeurs daar dan ook een busrijbewijs ? :D  Je mag incl bestuurder maar  max 9 personen vervoeren met een B of C rijbewijs, dan is 9 + 2 dus teveel.  Het is ook niet standaard dat er zoveel zitplaatsen aanwezig zijn in een TS, dat is bij nieuwe voertuigen op aanvraag, of je heb nog een oude TS. Heb je ook voor 11 personen ademlucht op die TS zitten ?   :|

Ik vermoed 7 zitplaatsen achterin, en dan de 2 voorin. Dus negen stuks. ;)

Frits

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 10 november 2012, 17:00:26
Hebben alle chauffeurs daar dan ook een busrijbewijs ? :D  Je mag incl bestuurder maar  max 9 personen vervoeren met een B of C rijbewijs, dan is 9 + 2 dus teveel.  

Uiteraard bedoel ik 9 in totaal.

Het is ook niet standaard dat er zoveel zitplaatsen aanwezig zijn in een TS, dat is bij nieuwe voertuigen op aanvraag, of je heb nog een oude TS. Heb je ook voor 11 personen ademlucht op die TS zitten ?   :|

er zijn 6 ademlucht toestellen aan boord, de pm heeft er ook 6 bij zich.

Ik blijf het vreemd vinden dat je bewust de regels naast je neerlegt en daar ook nog trost op bent, in het verleden hebben we helaas met nare gevolgen kunnen beleven waarom je zo juist niet moet werken  :-\

Welke regels doel je precies op? is er ergens beschreven dat standaard uitrukken met een PM naast de TS niet toegestaan in de wet?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 10 november 2012, 17:05:18
Welke regels doel je precies op? is er ergens beschreven dat standaard uitrukken met een PM naast de TS niet toegestaan in de wet?
Als je de opschalingstabellen bekijkt, zie je bij iedere opschaling een TS staan, eventueel aangevuld met een HV of RV. En komt er nergens een PM in voor.
Tenzij dit een lokale afspraak is. ;)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 10 november 2012, 17:12:58
Als je de opschalingstabellen bekijkt, zie je bij iedere opschaling een TS staan, eventueel aangevuld met een HV of RV. En komt er nergens een PM in voor.
Tenzij dit een lokale afspraak is. ;)
Ik had een hoopje dat men dit bij de regio's welke al zijn geregionaliseerd gelijk zou aanpakken, dat men afstapt van al die lokale vrijstaatjes.  Er moet nog een flinke bezem door alle vrijstaatjes heen om allemaal met het gezicht de zelfde kant op te staan  ( ook bij gebruik helmen en kleding, maar dat is een ander topic  :) )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 10 november 2012, 17:29:27
En korps hier in de buurt gebruikt als excuus om standaard met de PM achter de TS aan te rijden dat de TS niet bepakt is volgens de nieuwe eisen. Er zit geen waterkanon in de TS (vanwege ruimtegebrek ofzo?) En daarom wordt er continu achter de TS aangereden met de PM met waterkanon. En dat er dan toevallig weer 6 - 8 mensen in die PM zitten dat is dan bijzaak.....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 10 november 2012, 18:41:58
Ik had een hoopje dat men dit bij de regio's welke al zijn geregionaliseerd gelijk zou aanpakken, dat men afstapt van al die lokale vrijstaatjes.  Er moet nog een flinke bezem door alle vrijstaatjes heen om allemaal met het gezicht de zelfde kant op te staan  ( ook bij gebruik helmen en kleding, maar dat is een ander topic  :) )

Ik vind de nieuwe vrijstaatjes genaamd veiligheidsregio veel gevaarlijker als wat jij ongepast vind, door als eerste uitruk een SIV 2, SIV 4, TS 2 en TS 4 welke te pas en te onpas als eerste en enige uitruk toe te passen, zonder dat er adequate leerstof en opleiding voor is en de eigen veiligheid niet te waarborgen is bij een fatsoenlijke woningbrand met slachtoffers.
Dat is vele vele malen gevaarlijker, en problematischer als een korps wat met 8 i.p.v. 6 mensen op een TS uitrukt want zij moeten een binnenaanval doen zonder dat de eigenveiligheid gewaarborgd is.
Maar ik denk dat als we op basis van een variabele voertuig bezetting gaan uitrukken er niet alleen naar kleinere bezetting moeten kijken maar ook naar ruimere bezetting, waarom gebeurd dat niet ?
Want 30 jaar geleden was de standaard 9 personen op een TS HD/LD
20 jaar geleden 8 mensen, sinds 15 is 6 personen standaard, nu wil men naar 4 personen als standaard wat is het over 10 jaar 2 of 1 persoon standaard ?
Hoe lang mogen managers met €€ tekens in de ogen nog de veiligheid van brandweer Nederland verkwanselen ?
Brandweer Nederland is niet kostbaar geworden door die PM, welke al 50 jaar meerijd op elke uitruk, maar door de extreem gegroeide sterrenhemel bevolkt door managers met een uitermate goed salaris.
Want brandweer Nederland heeft niet door dat de standaard inzet in Nederland, al jaren, de kleinste is in de wereld, aangezien in andere landen er met minimaal 2x4 mensen of 1x8mensen word uitgerukt met vaak een aparte inzetleider met chauffeur dus minimaal 10 mensen maar meestal meer, alleen is de brandweerzorg daar veel minder duur.

Frits

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 10 november 2012, 20:52:41

Ik denk er net even anders over, en hoop van harte dat de PM nog lang gemeengoed blijft hier.